На відомому грецькому сайті ORTHODOXIA.INFO опубліковано витримки з листа 300-річної давності Єрусалимського патріарха Досифея Московському патріарху Іоакиму з викриттями в посяганні на чужі єпархії. Лист великого історичного значення: Коли Єрусалимський патріарх викривав Московського: «Може, Ви бажаєте, щоб ми помили вам ноги?»
Андреас Лударос
24/10/2018
Це могло б бути листом, написаним сьогодні в контексті церковної кризи з приводу українського питання, але цей лист був написаний 300 років тому.
Його відправником був тодішній патріарх Єрусалиму Досифей, а його адресатом – тодішній патріарх Московський і Всієї Русі Іоаким, людина, яка переконала новообраного митрополита Київського Гедеона [Четвертинського – Cerkvarium] прийняти своє свячення в Москві, а не в Константинополі, у Вселенського патріарха, як це відбувалося до того часу.
Як слід було очікувати, це рішення Іоакима Московського викликало величезні суперечності в Києві, і, незважаючи на тиск, свячення не було визнано законним. У той час на тодішнього Вселенського патріарха Діонісія почали чинити тиск, щоб він передумав і змінив своє рішення.
Це тиск мав успішний результат, було прийнято одностайне рішення і було відправлено лист від Діонісія, згідно з яким Москва отримала право висвятити митрополита Києва. Це тиск історично доведено, і його було використано патріархом Кирилом під час його останньої зустрічі зі Вселенським патріархом Варфоломієм.
Патріарх Єрусалимський Московському патріарху: Ти хочеш, щоб ми помили твої ноги?
У такій атмосфері було написано цей лист Єрусалимським патріархом Досифеєм, в якому він викладає свою позицію дуже ясно і особливо жорстко.
«Може, Ви бажаєте, щоб ми віддали Вам нашу єпархію і помили ваші ноги …», писав патріарх Єрусалимський Московському патріарху, запитуючи одночасно: «Може, Ви вважаєте, що цього мало, що митрополія Москви перетворилася в Патріархат, Ви були обрані Синодом і всі Вас вважають патріархом?».
Докір предстоятеля древньої церкви до нового патріарха Росії був дуже суворим. Він викриває його в кожній фразі, відзначаючи, що той переступив усі межі, які встановили отці Церкви і, більш того, заподіяв шкоду Церкві.
«Але Ви захотіли чужу єпархію! Та ви могли б стати представником Константинопольського Патріархату щодо Київської митрополії. Ви говорите, що було необхідно висвятити митрополита Київського, але ми думаємо, що ваша мотивація була не необхідністю, а пристрасним бажанням придбати чужу єпархію. Тому і питаю, якщо не було необхідності, навіщо переступали межі, встановлені Отцями? Хто може це пробачити? Вчиняючи так, без потреби, але з урахуванням задоволення Ваших амбіцій, замість того, щоб робити добро, [Ви] завдавали великої шкоди Церкви».
Далі, в тому ж самому листі, патріарх Єрусалимський Досифей нагадує своєму братові Патріарху Московському і Всієї Русі, що незважаючи на відстань, росіяни спілкувалися з Константинополем, відкидаючи аргумент Москви, згідно з яким Вселенський Патріархат «живе у важких умовах, але росіяни завжди спілкувалися з Константинополем , що свідчить про благо цієї справи», – пише він.
Як показник досади Патріарха Досифея, який знав з перших вуст про прагнення Москви, це його фраза, з якою він звертається до патріарха Іоакима, якого викриває у вторгненні в чужі єпархії, вчинку, який є ганьбою перед людьми і гріхом перед Богом.
«Згідно зі статутами святих отців, єпархії повинні залишатися з незмінними кордонами, і тому жодний єпископ не має права претендувати на владу в чужій єпархії, але Ви хочете вторгатися в чужу єпархію. Ви ніяк не можете виправдати ваш вчинок, тому що це ганьба перед людьми і гріх перед Богом».
З історичних міркувань треба відзначити, що в 1686 році було прийнято рішення патріарха Діонісія IV, згідно з яким передавалося Москві право рукоположення митрополита Київського, без передачі його єпархії Москві. З часом передача права на висвячення трактувалося Москвою як передача всієї України.
Цей статус зберігався до останнього скликання Святійшого Синоду Вселенського Патріархату, який анулював цей лист, розриваючи всі церковні зв’язки між Москвою і Києвом.
Обговорення