Усім мобільним операторам України до 1 лютого 2025 року доручили обладнати станції зв’язку так, щоб гарантувати користувачам 10 годин роботи мережі без світла. Жоден не встигне на 100% виконати вимоги, розповів Суспільному керівник напряму розвитку мобільного інтернету Мінцифри Станіслав Прибитько. Наскільки кожен оператор готовий? Коротка відповідь — в середньому, на чотири години роботи без світла. Детальніше — далі в матеріалі Суспільного.
Наскільки готова мережа “Київстар”
Директор “Київстару” Олександр Комаров розповів Суспільному, що в них є приблизно 15 тисяч ключових станцій, які забезпечують звʼязок. На них розміщені базові станції — приблизно по чотири на кожному такому майданчику. Середнє споживання одного — 6-8 кВт на годину.
“Це суттєве споживання. Наш поточний стан: 60% майданчиків можуть працювати без світла понад 4 години, і 40% — 2-3 години. Поставили собі мету вивести всю мережу на 4+ (годин роботи без світла — ред.), а її частину — на 6 годин”, — каже Комаров.
Коли вимикають електроенергію, все це обладнання живиться від батарей або генераторів. Їх 2100, 30% з яких — генератори третіх сторін, зокрема конкурентів — Vodafone та Lifecell, кажуть в “Київстар”.
Врешті компанія планує забезпечити 25% мережі генераторами, що зможуть живити обладнання три доби. Але якщо світла не буде такі періоди, “Київстар”, за словами Комарова, перетвориться на клаптикову мережу з базовим сервісом — голосовий зв’язок 3G.
Яка готовність lifecell
В lifecell кажуть, в них є понад 10 тисяч ключових станцій по країні. Більш ніж половина з них обладнані новими літієвими батареями, які можуть на одному заряді підтримувати роботу базових станцій близько 4 годин.
Також lifecell підключив понад 1700 базових станцій до генераторів — це техніка партнерів, а також стаціонарні і мобільні генератори. Завдяки такому живленню можна довготривало підтримувати роботу обладнання після виснаження батарей, проте про безперебійний і швидкий мобільний інтернет за таких умов не йдеться.
“Більшість наших абонентів має зв’язок під час планових та аварійних знеструмлень. Звісно, його якість в ці періоди не можна порівнювати зі стандартною ситуацією, коли живлення є, адже мережі операторів зв’язку будувались з огляду на стаціонарне живлення. Підтримка мережі на автономних джерелах — це, по суті, форс-мажорна ситуація”, — розповіли в пресслужбі lifecell.
Як до відключень підготувався Vodafone
Піардиректорка Vodafone Україна Вікторія Рубан в коментарі Суспільному зазначила, що в Україні є “десятки тисяч” їхніх базових станцій. Лише на Київщині їх приблизно 2,5 тисячі.
Усі базові станції обладнані новими літієво-феромно-фосфатними акумуляторними батареями, які мають тривалий термін служби і швидше заряджаються (трохи більше як годину). Більшість станцій (у Vodafone говорять про понад 50%) зможуть працювати без світла 4-6 годин. Тривалість зокрема залежить від кількості активних абонентів у мережі та наскільки інтенсивно вони використовують зв’язок.
Окрім акумуляторів, у Vodafone розглядають можливість встановлення дизель-генераторів на критичних об’єктах зв’язку та намагаються зарезервувати електроживлення на найважливіших об’єктах.
Чому оператори не встигають “запастися” на 10 годин зв’язку
Основні проблеми, які виділили в бесідах із Суспільним усі оператори:
- потрібні значні інвестиції, щоб обладнати всі базові станції. В lifecell кажуть, вклали в альтернативні джерела енергії вже 1 млрд грн. Vodafone у 2024-2025 роках проінвестує в генератори, акумулятори та мобільні станції 10 мільярдів гривень. “Київстар” — 1,4 мільярда грн, у планах — ще 1 млрд грн, а забезпечення 10 годин роботи без світла, компанії обійдеться у 6-8 млрд грн, говорять в “Київстар” (16 липня частину з типів обладнання, яке використовують оператори, Рада звільнила від ПДВ та ввізного мита);
- потрібен час, щоб знайти таку велику кількість енергообладнання (акумуляторів чи генераторів), зокрема і закордоном, привезти, встановити;
- генератори не можна встановити на дахах, а саме на них в містах розташована велика кількість станцій;
- якщо співвідношення світла та його відсутності буде 4 на 4 години, акумулятори не встигатимуть заряджатися. Щоб пришвидшити заряджання, на базові станції треба подавати більшу потужність. Це робиться через заяву в Обленерго. Час обробки таких заявок скоротили до 21 дня, в Мінцифри називають цей термін “граничним” та кажуть, зазвичай заявки обробляються швидше. Але оператори говорять, все одно трапляються проблеми з документами, відмови тощо (відмов небагато, і здебільшого вони пов’язані з неправильно заповненими документами, пояснюють в Мінцифри);
- щоб міняти акумулятори, заправляти генератори чи просто стежити за справністю системи, потрібно, по-перше, збільшувати кількість персоналу, по-друге — частина працівників підпадає під мобілізацію (в середині червня Кабмін підтримав зміни, за якими великі оператори та провайдери зможуть бронювати 100% працівників, а менші — 50%).
Обговорення