Існує упередження, що поглиблене вивчення математики не є необхідним для всіх. Вважається, що цим повинні займатися лише вчителі та надрозумні вчені, а для «звичайних» людей достатньо лише базового рівня складати-множити.
Проте ІТ-бізнесмен і співзасновник інвестиційної групи Roosh Сергій Токарєв не погоджується з таким твердженням. Він вважає, що ця наука необхідна майже для всього, чим займається людина. Математику використовують для написання коду, виведення супутника на орбіту Землі та навіть для пошуку рецепту панкейків в інтернеті.
«Нажаль, у шкільній програмі математика подається як відокремлена від світу наука. Хоча вона задіяна навіть у написанні мелодій. Тому й недивно, що учні не розуміють її цінності. Навіть я зі своїм досвідом ніколи не був фанатом математики. А от нещодавно син запитав, як сконструювати корабель, аби він не потонув. Мені вдалося згадати лише закон Архімеда. Проте пояснити, як проводяться всі розрахунки, я не зміг. Математика недооцінена у нашому світі», – говорить Сергій Токарєв.
Чому погіршується рівень освіти
В Україні процес вивчення математики у школі суттєво погіршився протягом останніх років. Все почалося з пандемії коронавірусу у 2020 році, коли діти почали навчатися дистанційно. А згодом ситуацію погіршило повномасштабне вторгнення росії: скасовування уроків через блекаути та необхідність спускатися в укриття через обстріли. Крім того, багатьом дітям довелося переїхати в інші міста та країни, що спричинило появу стресу.
Згідно з дослідженнями ЮНІСЕФ, майже 45% вчителів математики говорять про зниження рівня знань. Лише третина учнів отримують повноцінну освіту в режимі офлайн.
Як можна змінити тенденцію на краще
Сергій Токарєв впевнений, що насамперед потрібно вдосконалити підхід вчителів до викладання матеріалу, аби зробити його цікавішим і різноманітнішим. Але є й інші кроки, які можуть покращити ситуацію з вивченням математики у школі:
- Створення простору для обміну досвідом.
- Організація зустрічей та спілкування з іноземними колегами.
- Посилення фінансування освіти.
- Підвищення престижу професії вчителя.
У вчителів має бути доступ до спеціальних майданчиків і проєктів, де вони могли б обмінюватися один з одним успішним досвідом та інструментами. Наприклад, цього року в Україні освітній проєкт STEM is FEM запустив STEM-екосистему з різними освітніми процесами. Серед іншого також було передбачено платформу для вчителів, де вони могли брати участь у тренінгах і курсах, спілкуватися та отримати менторську допомогу.
Взаємодія з іноземними колегами також допоможе покращити викладання математики. Наприклад, можна було б перейняти досвід сінгапурських викладачів. Як відомо, в цій країні розробили власну програму – Singapore Math. Її принцип доволі простий: мінімум теорії, максимум практики. Через це сінгапурські школярі вже кілька десятків років поспіль займають призові місця на міжнародних математичних конкурсах, а згідно з дослідженнями якості освіти PISA та TIMSS Сінгапур знаходиться серед лідерів.
«Нам є чого повчитися в іноземних систем освіти. Тому необхідно створити відповідний простір, щоб вчителі мали можливість дізнаватися про чужий досвід та інструменти з вивчення математики. А потім використовувати ці знання в українських школах», – додає Сергій Токарєв.
Будь-яка сфера без суттєвих вливань коштів не буде розвиватися. Теж саме стосується освіти. Вчителі повинні мати сучасні інструменти для якісного навчання. Тому без залучення інвестицій в освітні проєкти та майданчики не обійтися.
Додатково необхідно працювати над тим, аби популяризувати роботу освітян. Варто створювати конкурси та запроваджувати премії, а також знімати документальне кіно про роботу шкіл в умовах повномасштабного вторгнення.
Математика – наука, яка лежить в основі багатьох сфер. Тому вже зараз потрібно докладати зусилля, аби виховати наступне покоління, яке змінить світ на краще.
Обговорення