• Останні
  • У тренді

"Люкс-торпеда" – швидкісний рейковий автобус, що курсував через Тернопіль до Заліщиків

13.01.2015
Верховна Рада продовжила воєнний стан та мобілізацію до 9 травня

Верховна Рада дозволить оголошувати зниклих безвісти померлими через пів року

06.06.2025
Ворог здійснив наймасовішу повітряну атаку на Тернопільщину, – начальник ТОВА

Ворог здійснив наймасовішу повітряну атаку на Тернопільщину, – начальник ТОВА

06.06.2025
Унаслідок атаки ворога у Тернополі є влучання у промислові обʼєкти та обʼєкти інфраструктури

Унаслідок атаки ворога у Тернополі є влучання у промислові обʼєкти та обʼєкти інфраструктури

06.06.2025
Тернополян просять зачинити вікна

Тернополян просять зачинити вікна

06.06.2025
Над Тернопільщиною збили ракети: де спрацювала ППО

Тернопіль під масовою атакою шахедів

06.06.2025
Три причини звернутися до пластичного хірурга

Три причини звернутися до пластичного хірурга

06.06.2025
ПрАТ «Тернопільміськгаз» надає послуги з технічного обслуговування газового обладнання

ПрАТ «Тернопільміськгаз» надає послуги з технічного обслуговування газового обладнання

05.06.2025
Гра для розвитку: які іграшки підходять дітям від року до двох

Гра для розвитку: які іграшки підходять дітям від року до двох

05.06.2025
У Тернополі відкрили ювілейну виставку живопису Миколи Мамчура

У Тернополі відкрили ювілейну виставку живопису Миколи Мамчура

05.06.2025
В Тернорпільській ОВА відбулася зустріч з першим заступником міністра енергетики

В Тернорпільській ОВА відбулася зустріч з першим заступником міністра енергетики

05.06.2025

Служба безпеки попереджає про нову тактику російських спецслужб: ворог намагається завербувати українців, видаючи себе за СБУ

05.06.2025
Кожен крок – внесок у дрон: чому варто взяти участь у благодійному забігу MHP Run4Victory в Тернополі

Кожен крок – внесок у дрон: чому варто взяти участь у благодійному забігу MHP Run4Victory в Тернополі

05.06.2025
П’ятниця, 6 Червня, 2025
Газета Місто! Там, де ти живеш!
Співпраця
  • Новини
  • Тернопіль
  • Твоє місто
    • Бережани
    • Борщів
    • Бучач
    • Заліщики
    • Збараж
    • Зборів
    • Копичинці
    • Кременець
    • Ланівці
    • Монастириська
    • Підгайці
    • Почаїв
    • Скалат
    • Теребовля
    • Хоростків
    • Чортків
    • Шумськ
  • Україна / Світ
  • Теми
    • Події
    • Суспільство
    • Політика
    • Кримінал
    • Економіка
    • Освіта
    • Спорт
    • Культура
    • Особистості
    • Релігія / Духовність
    • Смачного!
    • Життя
    • Здоров’я / Краса
    • Господарка
    • Стосунки / Сім`я
    • Історія / Туризм
    • Авто
    • Цікаве
  • Статті
  • Блоги
  • Війна з рф
Немає результату
Переглянути всі результати
Газета Місто! Там, де ти живеш!
Немає результату
Переглянути всі результати

"Люкс-торпеда" – швидкісний рейковий автобус, що курсував через Тернопіль до Заліщиків

Опубліковано Газета Місто
13.01.2015

poiizd-388x270У 1930-их ходив рейковий автобус експрес “Люкс-торпеда”, який долав відстань від Тернополя до Заліщиків за 2,5 годин. 
Lux-torpeda була так званою “автомотрисою” – вагоном із вбудованим двигуном внутрішнього згорання. На нинішній “Укрзалізниці” такий транспорт називається рейковим автобусом. Сама “торпеда” теж виглядала як гібрид автобуса й лімузину.
“Ракетний” дизайн вагону був ультрасучасним як на 1930-ті роки і коли потяг проходив повз станцію, він привертав загальну увагу. Аеродинамічна форма і відсутність паротяга і відповідного стовпа диму радикально відрізняли “торпеду” від тодішніх поїздів.

Швидкісні рейкові автобуси на Галичині
Австрійська “Люкс-торпеда” на Краківському вокзалі. Фото орієнтовно 1938 року

Перша “Люкс-торпеда” була збудована у 1933 році в Австрії фірмою Аustro-Daimler-Puch. Польський уряд, бажаючи розвинути залізничні перевезення і підняти занепадаючу промисловість, купив одну мотрису, а потім і ліцензію на неї.
У міжвоєнній же Польщі після перших успішних випробовувань австрійської “торпеди” взялися адаптувати її до місцевих потреб. З 1936 року ці автомотриси будувалися вже на польському заводі Fablok, оснащуючись більш потужними дизельними двигунами, розташованими попереду кабіни машиніста – по одному з кожного боку.
У цих автомотрис диск колеса спирався на бандаж через пневмошину автомобільного зразка, пояснює газета УЗ “Магістраль”. Це покращувало плавність ходу та зменшувало динамічні навантаження на рейки, що було важливо при високих швидкостях руху.
Швидкості справді були неабиякі. Максимальна досягала 120 км/год, але конструкційна в експлуатації була встановлена 115 км/год. Загалом же швидкість руху сягала 100-105 км/год.
Середня швидкість при застосуванні автомотрис була значно вищою, ніж у звичайних паротягів. Так, швидкий поїзд на ділянці Львів-Красне долав за годину 75 км. А при використанні автомотрис середня швидкість на цих ділянках дорівнювала 90 км/год.
Швидкий рух забезпечувала і наявність двох кабін – в протилежних кінцях “торпеди”. В кожному з них сидів машиніст, який керував “своїм” двигуном.
Така конструкція дозволяла уникати тривалого маневрування на вузлових станціях, коли потяг мав рухатися в протилежний бік. Не треба було відчіплювати і переганяти локомотив. Кабіни в обидвох кінцях вагону з’єднувалися світловою і звуковою сигналізацією.
Офіційно “люкс-торпеди” називалися Pociąg Motorowo-Ekspresowy MtE – “експрес-поїзд із двигуном внутрішнього згорання”. Побачивши перспективність такого транспорту, польська промисловість взялася виробляти й інші автомотриси – хоч і без упізнаваного дизайну, але з гарними показниками швидкості.
Перші “торпеди” поєднували Краків із модним курортом Закопане. В 1936 році поїзд проїхав цю відстань (150 км) за 2 години й 18 хвилин – рекорд, не побитий досі. Пізніше були відкриті рейси “Краків-Варшава”, “Варшава-Катовіце”, “Варшава-Лодзь”, “Львів-Закопане” та інші.
На Галичині станом на літо 1939 року “торпеди” обслуговували маршрути “Львів-Стрий-Дрогобич-Борислав”, “Львів-Галич-Станіславів [Івано-Франківськ]-Коломия”, “Львів-Красне-Золочів-Тернопіль” і згаданий на початку тексту “Тернопіль-Чортків-Заліщики”.

ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ТАКОЖ

За підтримки тернопільської пивоварні «Опілля» відбудеться сьомий пробіг “Слідами Галицької трансверсальної залізниці”

За підтримки тернопільської пивоварні «Опілля» відбудеться сьомий пробіг “Слідами Галицької трансверсальної залізниці”

26.04.2025
перша демократична рада

Як у Тернополі 35 років тому обрали першу демократичну раду

06.04.2025
Швидкісні рейкові автобуси на Галичині
Розклад “Тернопіль-Заліщики”. 1939 рік

Середня маршрутна швидкість на рейсі до Заліщиків складала 58 км/год. Не так уже й багато, якщо врахувати, що на маршруті “Львів-Тернопіль” цей показник сягав 75 км/год, а на маршруті “Львів-Коломия” – 93 км/год.
Для порівняння: прийнята недавно класифікація пасажирських поїздів “Укрзалізниці” передбачає, що найшвидші експреси рухатимуться з маршрутною швидкістю 70-90 км/год, а звичайні пасажирські і приміські – 50-70 км/год.
195 км від Львова до Коломиї “Люкс-торпеда” проїздила за 2 години і 10 хвилин.

Швидкісні рейкові автобуси на Галичині
Розклад “Львів-Коломия”. Кінець 1930-их

За таку недосяжну сьогодні швидкість пасажирам “торпед” доводилося платити – квиток від Варшави до Кракова коштував майже 40 злотих, в той час як середня місячна зарплата наприкінці 1930-их складала 100 злотих.
В кожній автомотрисі було 48-52 місця, всі першого класу. На тлі катастрофічного стану автомобільних доріг у міжвоєнній Польщі “люкс-торпеда” була еталоном швидкості, комфорту і шику.

Швидкісні рейкові автобуси на Галичині
Вузлова станція Хабувка в карпатському передгір’ї. 1936-38 рр.

Друга світова війна стала кінцем цих залізничних експресів. Більшість “торпед” загинули під авіаційними бомбами, вціліло лишень дві машини на Краківському вокзалі.
Вони використовувалися як поїзди “Тільки для німців” на лінії до Закопаного, а також як спецтранспорт для працівників Генерал-губернаторства (адміністративної одиниці Третього рейху на території Польщі і частини України).

Швидкісні рейкові автобуси на Галичині
В часи окупації на “торпедах” їздили вершки нацистської адміністрації. Фото: Національний цифровий архів Польщі

Червона Армія, яка відбила вагони у нацистів, повернула їх соціалістичному польському уряду у непридатному для пасажирському руху вигляді.  Якийсь час однією з “торпед” возили на роботу шахтарів, а з іншої скручували запчастини на випадок ремонту.
Приблизно в 1954 році обидві “люкс-торпеди” були списані на злом і до нашого часу не збереглися.

Швидкісні рейкові автобуси на Галичині
Київський бензотрамвай – теж по суті автомотриса. Розгалужена мережа трамваїв із двигунами внутрішнього згорання існувала на Лівому березі з 1911 до 1934 рік, поки її не електрифікували

За матеріалами інтернет видань

Читайте нас в Google News
Теги: залізницяісторія тернополялюкс-торпеда
Share8ShareSend

Пов'язані публікації

розкрадання

На Тернопільщині затримали групу працівників ДЕПО, які зливали пальне з тепловозів

28.10.2024
«Опілля» підтримало традиційний велопробіг слідами Галицької трансверсальної залізниці до кордону Тернопільщини

«Опілля» підтримало традиційний велопробіг слідами Галицької трансверсальної залізниці до кордону Тернопільщини

24.09.2024
Завантажити ще
Опілля квас Опілля квас Опілля квас
Ua News media group Ua News media group Ua News media group
Весна – час оновлення! Стильні кросівки, елегантні туфлі, трендові моделі – це в магазині inShoes Весна – час оновлення! Стильні кросівки, елегантні туфлі, трендові моделі – це в магазині inShoes Весна – час оновлення! Стильні кросівки, елегантні туфлі, трендові моделі – це в магазині inShoes

Пошук

Немає результату
Переглянути всі результати
Вуличне радіо Вуличне радіо Вуличне радіо

RSS Ровесник – молодіжні новини

  • Тернопільського медійника Тараса Савчука нагородили Відзнакою міського голови 05.06.2025
  • Служба безпеки попереджає про нову тактику російських спецслужб 05.06.2025
  • Семеро людей опинилися в димовій пастці на Тернопільщині 05.06.2025
  • Нескорена Українка: Ася перетворила біль у силу і вирушила рятувати життя на фронті 05.06.2025
  • Гроші на майбутнє освіти отримав тернопільський академічний ліцей 05.06.2025
Погода
Тернопіль

вологість:

тиск:

вітер:

Погода на 10 днів від sinoptik.ua



  • Контакти
  • Співпраця
  • Редакційна політика
Газета Місто. Тернопільські новини

ГО Медіа-центр Тернопіль

Газета МІсто. Тернопільські новини. Незалежні, оперативні і об'єктивні новини Тернополя і Тернопільської області. Політика, аналітика, економіка, спорт. Інформаційні матеріали сайту gazeta-misto.te.ua є інтелектуальною власністю інтернет-ресурсу Газета Місто. Використання матеріалів сайту лише за умови відкритого посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на Газету Місто не нижче третього абзацу.

Немає результату
Переглянути всі результати
  • Новини
  • Тернопіль
  • Твоє місто
    • Бережани
    • Борщів
    • Бучач
    • Заліщики
    • Збараж
    • Зборів
    • Копичинці
    • Кременець
    • Ланівці
    • Монастириська
    • Підгайці
    • Почаїв
    • Скалат
    • Теребовля
    • Хоростків
    • Чортків
    • Шумськ
  • Україна / Світ
  • Теми
    • Події
    • Суспільство
    • Політика
    • Кримінал
    • Економіка
    • Освіта
    • Спорт
    • Культура
    • Особистості
    • Релігія / Духовність
    • Смачного!
    • Життя
    • Здоров’я / Краса
    • Господарка
    • Стосунки / Сім`я
    • Історія / Туризм
    • Авто
    • Цікаве
  • Статті
  • Блоги
  • Війна з рф

Газета МІсто. Тернопільські новини. Незалежні, оперативні і об'єктивні новини Тернополя і Тернопільської області. Політика, аналітика, економіка, спорт. Інформаційні матеріали сайту gazeta-misto.te.ua є інтелектуальною власністю інтернет-ресурсу Газета Місто. Використання матеріалів сайту лише за умови відкритого посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на Газету Місто не нижче третього абзацу.