Відомий тернопільський священик і блогер Євген Заплетнюк написав новий пост, який зібрав сотні лайків і схвальних відгуків у читачів. Цього разу отець, напередодні свята на честь ангелів і особливо архистратига Михаїла, розмірковує про те, ким є ангели за вченням Церкви.
1. Що таке ангел? Слово «Ангел» означає «вісник», і описує не природу цього творіння Божого, а характер його служіння. Ангел – це вісник Бога, який виконує Його волю. Тому, “Ангелами” Біблія нерідко називає й людей. Наприклад, пророка Мойсея (Чис.20:16), і навіть самого Ісуса Христа, Який був вісником Бога-Отця (Малах.3:1).
2. Чи всі в них вірять? Більшість християнських і псевдо – християнських релігій, за винятком хіба що крайніх протестантів, приймають факт існування ангельського світу, як об’єктивну істину. Тим не менше, існує ціла низка аргументів, якими її намагаються заперечити. Зокрема, перший аргумент той, що ангелами колись називали природні стихії, яких намагалися задобрити. Цей аргумент не може розглядатися як поважний, оскільки свідчення Святого Писання про ангелів мають не абстрактний і розмитий, а цілком особистісний характер. Ангели Біблії – це особистості. Друге протиставлення проти віри в ангелів, це твердження про те, що уявлення Церкви про ангелів це фантазії, змальовані з уявлення про функціонування царського двору якогось східного монарха. В дійсності, якби наші уявлення про ангельський світ мав своїм джерелом фізичні аналоги, то ангелологія була б найбільш розвинутою богословського наукою, з безліччю цікавих і нецікавих подробиць. Натомість, Біблія доволі мало розкриває нам вчення про ангелів, принаймні не так багато, як би це хотіли люди, спокушені надмірною цікавістю. І найосновніше. Чимало матеріалістів стверджують, що ангели в церкві були “запозичені” з більш давніх вірувань, зокрема зороастризму, де їх придумали значно раніше. Правда про ангелів в зороастризмі полягає в тому, що це не ангели християнства були змальовані з більш древніх вірувань, а самі ангели зороастризму були змальовані з поведінки звичайних людей. Ангели, за вірою древніх, були цілком тварними особами, вони мали стать – чоловічу та жіночу, могли вступати між собою в стосунки та навіть шлюб. Добрих ангелів сворив добрий бог, а злих – злий. Всі ці, а також інші аргументи, чудово виявляють, що віра в ангелів в християнській Церкви самобутня, і є плодом не фантазії, а духовного досвіду.
3. Які докази? Головним аргументом на користь істини буття ангелів та духовного світу є те, що про це засвідчує сам Господь наш Ісус Христос, а також духовний досвід людей, які перебувають в Церкві, живуть релігійним життям та виконують Євангельські заповіді.
4. Коли вони з’явилися? Про час сотворення ангельського світу є дві богословських гіпотези. Першої дотримувалися святі отці Василій Великий, Григорій Богослов, Іоан Златоуст, Амвросій Медіоланський та інші. Вона свідчить, що ангели були сотворені ще до часу творення нашого фізичного світу. Друга точка зору належить Феодориту Киррському, який висловив припущення, що ангели, як певні духовні сутності, повинні мати місце в якому перебували на час створення. Відтак, перш ніж сотворити ангелів, Бог повинен був сотворити середовище перебування для ангелів. Тому, бл.Августин вважав, що ангелів було створено в день, разом із творенням світла. В загальному, богослів’я приходить до висновку, що ангели з’явилися в часовий відрізок не пізніше четвертого дня Творіння світу.
5.На що схожі ангели? Природа ангелів дня нас незбагненна. Ми знаємо, що це вільні духи, наділені свободою волі та розумом. Людям невідомо, чи всі ангели мають одну природу, чи всі вони різні між собою. Явлення ангелів людям у вигляді самих людей – це тимчасових їхній стан, а не явлення їх справжньої сутності та природи. Ангельська природа безтілесна стосовно природи людини, але тварна стосовно природи Божої. Навіть найбільш досконалий ангел – є Божим творінням і не може претендувати на абсолютну богоподібність. Через те, що ангели тварні, й мають певну матеріальну природу, яка виявлялася в часі, ми можемо зображати їх на іконах.
6. Де перебувають ангели? Бути поза часом і простором може тільки Бог. Ангели теж, як і люди, є творінням, тому носять на собі печать властивих обмежень. Тим не менше, існування в просторі ангелів значно перевищує властивості людей. Вони можуть вмить змінити своє місце перебування, можуть проходити крізь фізичні предмети, або фізично бути там, де людський розум навіть досягав. Ангели живуть, згідно вчення Біблії, на небесах небес (3Цар.8:27) чи третє небо (2Кор.12:2). Що це таке – ми не знаємо. Ангели не всюди присутні. Вони не можуть бути одночасно в кількох місцях. Якщо вони є на небі – їх немає на землі. Ангели можуть вдосконалюватися з часом, і це свідчить про їх залежність від часових рамок. Вічність ангельського світу не тотожна вічності Божественній.
7. Чи помирають Ангели? Ангели безсмертні. Однак, існували богословські суперечки, яким чином вони безсмертні: по природі, чи по благодаті. Іоан Дамаскін ствердує, що ангели безсмертні по благодаті бо все, що сотворене Богом має початок, а все, що має початок має і кінець. І лише благодать Божа утримує ангелів у безсмерті. Його опонент – Григорій Палама. Він стверджував, що якщо не може бути вічного життя духовних сил по природі, не може бути вічності, й зокрема – вічних мук. В стані повного відступлення він Бога ангели не будуть причетні до Божої благодаті, а тому, вони б повинні бути припинити своє існування раніше вічності в муках. Відповідно, вони безсмертні не через благодать, а тому, що мають таку природу. Жоден із цих поглядів не є догматом, а приватною богословською думкою.
9.Скільки їх є насправді? Кількість ангелів нам невідома. Наведені в Святому Письмі свідчення це не точні цифри, але символи та духовні алегорії, що мають певний зміст, відповідно до контексту (Об.5:11). Ми знаємо, що ангелів багато, що вони не розмножуються. Їхня кількість є сталою і не безкінечною. І, звісно, забобон про те, що душі померлих дітей стають ангелами не має під собою жодних підстав. Природа людини не можете перетворитися онтологічно у інший біологічний вид. Люди є людьми, а ангели – ангелами.
10. Чи правда, що в нас є свій ангел? У кожного християнина є свій Ангел-охоронець. За традиційною думкою, дається він під час святого Хрещення. Однак, навіть нехрещені люди можуть отримувати від Бога на певний час особливих ангелів, які сприятимуть людині в виконанні певної місії. Свідомим грішним життям людина відганяє від себе Ангела, який не може допомогти їй насильно, проти волі. Ангели охороняють душу та тіло людини від нещасть, а також, є небесними заступниками за нас перед Богом. Ангели турбуються про людину навіть після її смерті. В притчі про багатія та Лазаря ангели відносили душі померлих у відповідні їм місця перебування.
Святе Писання свідчить про Ангелів Божих:
- «Бо Своїм Анголам Він накаже про тебе, щоб тебе пильнували на всіх дорогах твоїх…». Пс.90:11
- «Стережіться, щоб ви не погордували ані одним із малих цих; кажу бо Я вам, що їхні Анголи повсякчасно бачать у небі обличчя Мого Отця, що на небі.» Мф.18:10
- «Ангол Господній табором стає кругом тих, хто боїться його, і визволює їх.» ( Пс.34:8)
- «Чи не всі вони духи служебні, що їх посилають на службу для тих, хто має спасіння вспадкувати?». (Євр.1:14)
Обговорення