ередина весни – це саме час подумати про зміну зимових шин на літні. Температура вийшла в стійкий плюс, а снігу не обіцяють навіть у вигляді мокрого. Але деякі автолюбителі залишають зимову гуму і на літо. Чи можна так робити?
Аргументи для такого рішення зводяться переважно до того, що на літню зараз грошей немає, а зимова “ще походить”. Або цю докатаю, “дотру”, а на наступну зиму вже новий комплект куплю. При цьому необхідність купівлі хороших зимових шин, власне, на зиму ні у кого не викликає сумнівів. Але нумо розбиратися, чи доречна така економія?
Почати варто з основного – з суміші, з якої виготовляють шини. Для зимових вона інша, з великою кількістю каучуку, а відповідно – м’якша. І відповідно, ця суміш розрахована на роботу за мінусових або навколонульових температур. А коли на вулиці +5 С (а асфальт гарячіший за повітря) зимові шини надмірно м’які. До того ж спека і спекотне сонце швидше “сушать” і руйнують зимову гуму влітку.
Другий важливий чинник – спеціальний зимовий малюнок протектора. Як тільки виробники шин не стараються, придумуючи якомога досконаліші малюнки, блоки, ламелі, щоб забезпечити краще зчеплення зі снігом, льодом, мокрим снігом, а також ефективне відведення цього самого мокрого снігу. На гарячому асфальті літньої дороги весь цей арсенал стає неефективним, шина підламується в поворотах, протектор гірше тримається за дорогу. Якщо говорити водійським сленгом, шини “пливуть”. Відповідно, ефективність гальмування і проходження поворотів падають.
Гальмівний шлях збільшується, причому доволі сильно! На сухому асфальті під час гальмування зі швидкості 80 км/год автомобілю на зимових шинах може знадобитися на 7-10 метрів більше! Якщо їхати повільніше, на міських 50-60 км/год, різниця гальмівного шляху порівняно з літніми шинами все одно становитиме близько 5 метрів. Щоб вам було легше уявити -це довжина седана D-класу. Але ж часом навіть зайвий, додатковий метр, може допомогти уникнути ДТП. На мокрому асфальті ситуація ще гірша – автомобілю на зимових шинах знадобиться приблизно в півтора раза більше дистанції, ніж авто на літніх!
Помітно гірша і керованість машини. Якщо імітувати об’їзд раптової перешкоди (переставку або ж “лосиний тест”), то на літніх шинах його можна виконати на більшій швидкості. Різниця становить близько 10 км/год. Тобто на швидкості 70 км/год ви не втратите контролю над машиною і зможете безпечно завершити маневр, тоді як на зимовій гумі на такій швидкості цього зробити не вийде.
А тепер уявіть, як себе поведе машина на трасі після тривалої поїздки на високих швидкостях, якщо раптом виникне необхідність інтенсивно загальмувати?
Ну і в завершенні аргумент про економічність. Через те, що склад зимових шин м’який, в літню пору вони зношуються набагато сильніше, ніж взимку. Так що про цілорічну їх експлуатацію не може бути й мови, тут навіть до осені в нормальному вигляді вони можуть і не доходити.
Тому не намагайтеся обдурити закони фізики і не наражайте себе на зайвий ризик та небезпеку!
Обговорення