В дорожній галузі Тернопільщини вже не один рік успішно працює партнерство державної обласної Служби автомобільних доріг та об’єднаних територіальних громад у питаннях ремонту комунальних ділянок державних доріг. Черговим прикладом такої співдружності є майбутній ремонт комунальної ділянки міжнародної державної траси М-19 “Доманове (на м.Брест) – Ковель – Чернівці – Тереблече (на м.Бухарест)” на відтинку, що проходить міськими вулицями Теребовлі.
Повідомляє Номер Один.
Тернопільщина є одним з прикладів, коли великі, в т.ч. міжнародні траси, проходять вулицями міст та містечок. І ці ділянки належать до комунальної власності громади, тобто не підпорядкувуються обласній САД. Взагалі ж ця проблема типова для тих західних областей України, де, через складний гірський рельєф або велику щільність населених пунктів, важко або просто неможливо побудувати обходи. В чому ж саме полягає проблема, крім незручностей для місцевих мешканців і водіїв транзитного транспоту? В тому, що обласні Служби автодоріг не мають повноважень ремонтувати такі ділянки. І, проводячи середні поточні та капітальні ремонти державних доріг, вони змушені пропускати сільські та міські ділянки, лишаючи їх невідремонтованими. А в громад можуть бути власні плани, щодо ремонтів своїх доріг та витрачання громадських коштів, які не обов’язково співпадають з планами САД.
Як я вже зазначив вище, на Тернопільщині САД та місцевим ОТГ вдалося знайти порозуміння в цьому питанні. І при ремонтах тих чи інших доріг вони узгоджують свої дії. Прикладами співпраці є випадки, коли громада фінансує ремонт комунальної ділянки дороги, яку поза межами міста чи села наразі ремонтує САД, і винаймає САД у якості замовника ремонту. При цьому підрядна організація може проводити роботи на всій протяжності дороги, що ремонтується, не роблячи пропусків. А САД вирішує всі питання щодо проектів, договірних відносин з підрядниками та здійснення технічного нагляду. Ця схема роботи дуже подібна до тої, що зараз реалізована на Полтавщині, але там, здебільшого, громади доручають організацію ремонтів власних вулиць своєму обласному Агентству місцевих доріг.
Траса М-19 була, переважно, відремонтована на території Тернопільської області протягом 2020-2021 років в межах національної програмі “Велике Будівництво”. На комунальних ділянках в межах деяких населених пунктів Теребовлянської ОТГ також в цей період дорога ремонтувалася за кошти громади. Але найпроблемніша ділянка, що проходить через, власне, місто Теребовлю, – лишалася неремонтованою. І вона там дійсно жахлива – це я можу підтвердити особисто, оскільки не раз їздив нею на зйомки своїх оглядів. Одна з причин цього: центр міста викладений історичною бруківкою і більшість місцевих мешканців дуже хочуть її збереження. Згоди щодо способу її ремонту не вдавалося дійти доволі довго. Здається, наразі все склалося благополучно і Теребовлянська міська рада виділила гроші на ямковий ремонт. Роботи мають розпочатися найближчим часом. До війни планувалося відремонтувати ділянку капітально, але, під час військового стану, капітальні ремонти в країні призупинені, крім відновлення критичних об’єктів.
До речі, цікавим прикладом співпраці САД та міської влади Теребовлі стало нещодавнє облаштування підрядником САД оглядового майданчика при в’їзді у місто. Теребовлянська ж міська рада встановила на ньому альтанки для відпочинку містян та туристів і інформаційні стенди з історії та визначних місць міста.