Держава скинула з себе фінансування ПТУ
Ще три роки тому у рамках політики децентралізації, Київ переклав на місцеві бюджети витрати на фінансування професійно-технічної освіти. Таким чином, з 2016 року шість закладів професійно-технічної освіти у Тернополі
фінансуються з міського бюджету.
Зокрема, на профтехучилища щороку йде майже 90 мільйонів гривень. І це значний тягар для місцевого бюджету. Адже окрім професійно-технічної освіти, місто має забезпечувати діяльність освітніх та медичних закладів, де також бракує коштів.
Логіка перекладення фінансування профтехосвіти на плечі місцевих бюджетів полягала в тому, що система ПТУ мала б у повній мірі забезпечувати місцеву економіку необхідними професійними кадрами. Однак на практиці, в
середньому лише близько 45% випускників тернопільських профтехосвіти надалі працюють у місті. Для двох професійно-технічних закладів – цей показник коливається між 25-33 %. Більше того, 72% учнів ПТУ Тернополя не проживають в місті. Складається безглузда ситуація, коли ПТУ Тернополя випускає спеціалістів, для прикладу у сфері сільського господарства, а у місті є реальний брак кадрів водіїв, сантехніків та інших робітничих професій. Є нагальна потреба реформи. Однак, наразі, цей процес заблокувала обласна влада.
Кому належить майно ПТУ
У 2016 році у Міністерстві освіти заявили про передачу на баланс міської ради майнових комплексів ПТУ, що фінансуються з місцевого бюджету. Тобто мерія
отримала б всі можливості для швидкого реформування закладів профтехосвіти для потреб міста. Проте за три роки майно ПТУ так і не було передано на баланс міської ради. Область заблокувала процес передачі майна. Відповідно й заблокувала реформу профтехосвіти у Тернополі. Таким чином, складалася безглузда ситуація, коли місто фінансує заклади освіти, які готують спеціалістів не для громади Тернополя.
Натомість є приклади співпраці із закладами освіти, які для громади приносять користь. Зокрема, мерія Тернополя підписала меморандум з ректорами
Тернопільських університетів про формування муніципального замовлення спеціалістів для комунальних підприємств, установ, організацій міської ради з числа їх студентів. Згідно із домовленостями, міська рада буде оплачувати
навчання студентів тих виробничих професій, які найбільше необхідні місту сьогодні, а також студентів, які після навчання виявлять бажання працювати в
органах місцевого самоврядування і в наших комунальних підприємствах. З ПТУ підписання такого масштабного меморандуму нереальне у принципі, оскільки училища не готують потрібних місту спеціалістів.
Хто має платити за навчання у ПТУ
Як вже повідомлялося 72% учнів ПТУ Тернополя не проживає у місті, абсолютна більшість випускників училищ не залишаються працювати у Тернополі. Однак, громада Тернополя оплачує навчання всіх дітей. Це кардинально не вірно. Як передбачає новий закон про освіту, держава видає освітню субвенцію з прив’язкою до конкретної дитини. Тобто діє принцип «гроші йдуть за дитиною». Якщо дитина проживає у Тернопільській області, відповідна субвенція скеровується в обласний бюджет.
Отже, якщо у ПТУ Тернополя вчаться 70% дітей з області, платити за їхнє навчання має область (бо держава вже скерували в обласний бюджет кошти на ці потреби) через міжбюджетний трансфер з містом. Проте, як і у ситуації з передачею майна ПТУ на баланс міста, область блокує ці виплати. Натомість, йдуть чергові спекуляції та популістські заяви.
Як можна розблокувати ситуацію з ПТУ Тернополя
Обласна рада має виконати розпорядження Міністерства освіти та передати на баланс Тернополя майнові комплекси ПТУ. Міська та обласна влада мають
спільно почати процес реформування системи профтехосвіти, щоб ПТУ готували потрібних і місту, і області фахівців. За відповідним замовленням області і міста, ПТУ мають готувати спеціалістів.
Це нормальна практика цивілізованих стосунків. Така співпраця дозволила б врятувати систему ПТУ Тернополя від розвалу. А місто та область мали б висококваліфікованих працівників. Треба лише здоровий глузд та витримка.
Василь Стельмах
Обговорення