Третій рік поспіль в Україні навчання відбувається в умовах воєнного стану. У таких умовах Державна служба якості освіти України проводить моніторинг освітнього процесу, щоб дотримуватися прав учнів та виявляти проблеми, що виникають під час навчання. Останнє моніторингове дослідження, проведене у 2023/2024 навчальному році, виявило суттєве зростання тривожності серед дітей – утричі порівняно з лютим 2022 року. Про це пише Газета Свобода.
Організація навчання та труднощі під час війни
За даними дослідження, у більшості навчальних закладів вдалося відновити очне навчання у першому півріччі 2023/2024 року: 53% закладів працювали очно, 19% – дистанційно, а 28% – за змішаною формою. Однак у західному регіоні України значно покращилася ситуація з технічними перепонами, що раніше заважали освітньому процесу. Кількість батьків, які зазначали, що їхні діти не вчилися через відключення електроенергії або проблеми з інтернетом, значно зменшилася.
Попри це, 47% опитаних учнів зазначили, що умови в укриттях не дозволяють проводити повноцінні заняття, що є додатковою проблемою під час навчання. За словами начальниці управління Державної служби якості освіти у Тернопільській області Наталії Моравської, під час перебування в укриттях виникають проблеми з меблями, обладнанням та концентрацією учнів.
Психоемоційний стан учнів: виклики війни
Незважаючи на певні позитивні зміни в організації навчального процесу, однією з найбільших проблем залишається психоемоційний стан дітей. За словами Наталії Моравської, в умовах війни значно зросла тривожність серед учнів, а їхня втомлюваність збільшилася «в рази». Більшість вчителів також акцентують на зниженні мотивації до навчання через нестабільний психоемоційний стан.
Згідно з результатами опитування, третина вчителів повідомила про погіршення навчальних результатів у дітей. Особливо це стосується початкової школи, де погіршилися результати з української мови, іноземної мови та математики.
Необхідність підтримки в умовах війни
В умовах війни надзвичайно важливо забезпечити своєчасну психологічну підтримку як для учнів, так і для педагогічних працівників. У багатьох школах Тернопільської області відсутні повноцінні психологічні служби, що значно ускладнює ситуацію. Вчителі часто виконують функції психологів, що не завжди дозволяє ефективно допомагати дітям. Результати дослідження підкреслюють необхідність інтеграції цих даних у майбутні рішення на рівні країни та місцевих громад для покращення якості освіти та забезпечення безпеки учнів у школах.
Раніше ми писали про те, що уряд не збільшить зарплати вчителям, зате в 1,5 та 2 рази підняв ставки податківцям та помічникам нардепів.
Обговорення