Міжконфесійне непорозуміння трапилося більше місяця тому, 22 березня, у с. Стінка Бучацього району. Причиною конфлікту стала незгода православного пароха пустити греко-католицьку громаду відслужити частину Хресної дороги біля могили її пароха на церковному подвір’ї. На місце події приїхало 80 правоохоронців, які підтримували громадський порядок. Також приїхали у Стінку представники «Правого сектору» для охорони хресної ходи.
«Греко-католицька громада хотіла провести хресну ходу від каплиці, у якій вона служать, до подвір’я церкви. У храм заходити не планували. У ньому у даний час проводить богослужіння громада УПЦ (МП), але храм збудували у 1921 році греко-католики і біля нього похований греко-католицький парох отець Ярослав Гавацький, який будував цю церкву. Священик УПЦ відмовився дати дозвіл. Оскільки могли бути провокації, я попередив міліцію», — повідомив кореспонденту інтернет-видання РІСУ Стінківський сільський голова Сергій Базилюк.
Після цієї події в Інтернеті з’явилося відео «Уніати під прикриттям бойовиків намагаються захопити православний храм на Тернопільщині». У описі до нього йдеться про те, що «за повідомленням настоятеля храму Різдва Пресвятої Богородиці с. Стінка Бучацького району Тернопільської області свящ. Василія Мойсюка, 22 березня в недільний день о 15:00 близько десяти священиків Української греко-католицької церкви влаштували провокацію біля храмового подвірʼя очолюваної ним парафії. Підтримував такі дії уніатів депутат Бучацької районної ради Андрій Бучинський (ВО «Свобода») у супроводі більш як 50 молодиків у «балаклавах» та камуфляжній формі, що видавали себе за представників «Правого сектора». Войовничо налаштовані бойовики намагалися проникнути до храму начебто для молитви. Віряни православної громади села відмовилися їх впускати, пояснивши, що кожна людина може увійти до храму, коли в ньому звершується богослужіння, проте заходити до дому Божого слід без зброї та з відкритим обличчям».
Андрій Бучинський звернувся до інтернет-видання «Погляд», аби роз’яснити цю ситуацію і спростувати інформацію, яку поширює в інтернеті Православна церква Московського Патріархату:
– Наша церква збудована у 1921 році греко-католицькою громадою. У 1946 році вона перейшла до православ’я. Далі був Радянський союз. А в 90-х роках священик зібрав людей і сказав, що ми маємо православну автокефальну церкву і щоб вони визначилися, куди ходитимуть. Спершу ніхто не зрозумів, що це Православна церква Московського патріархату. То вже згодом люди розібралися в цьому. Я на той час прислужував у церкві. Коли ж почалася Помаранчева революція і ми прийшли до церкви, аби дати за здоров’я людей з села, які на той час були на Майдані, і за Україну, то священик відмовив нам помолитися за них і відправити цю службу. Після цього випадку пароха нам замінили. Отець Василій служить у нас вже 10 років. Але якщо його попередник ще старався якось на словах показово підтримувати українську позицію, то діючий парох відкрито виступає проти наших національних цінностей, агітував хлопців не йти захищати Україну. Після березневих подій розповсюдив в Інтернеті інформацію про те, що уніати захоплюють храм. Для мене образливе таке перекручування фактів. Адже ми не хотіли багато – просто під час Хресної дороги помолитися на могилах наших священиків і одну із станцій відправити на території церкви. Відео, яке виставили в Інтернеті, відібрано вибірково і так, як це було вигідно їм. Вийшов говорити простий чоловік з села, якому наболіло, накипіло, то вони це дали. Він також прислуговував в тій церкві. Вирізали ті моменти, які їм потрібні. Священик просто маніпулює людьми і не дає їм реально подивитися на речі. Більшість жителів села займає нейтральну позицію. Багато з них їздять на Богослужіння у сусідні села або в Бучач. Змінювати ситуацію, яка склалася, ніхто не наважується. Протистояння у нашому селі має тривалу передісторію. Існує розпорядження ОДА ще з 1998 року про почергові богослужіння для обох громад, проте УПЦ (МП) не допускає УГКЦ до храму. Тож греко-католики відправляють Богослужіння у каплиці. Я сподіваюся, що жителі села все ж наважаться відстояти свою позицію і у Стінці буде українська церква, де молитимуться за українських героїв та нашу державу.
Обговорення