Про страшні оцінки у школах Тернопільщини, нерви батьків та недалеких учителів. У світі освітніх реформ є неписане правило: чим складніша система, тим менше шансів, що вона спрацює. Здається, Міністерство освіти і науки України взяло це правило на озброєння і зробило все можливе, аби перетворити впровадження нового Державного стандарту базової середньої освіти на справжній квест для вчителів, учнів та батьків. Пише Ровесник.
Бажаєте дізнатися, як можна примудритися провалити реформу, яка готувалася цілих чотири роки? Читайте далі!
Отже, ще у 2020 році, в Кабмін затвердив Державний стандарт базової середньої освіти. Нагадаємо, тоді НУШ (Нова українська школа) процвітала у початковій ланці, а учні-нушівці якраз перейшли до 3 класу. Іншими словами, можна було неспішно, поки вони дійдуть до 5 класу (прийдуть до базової школи), підготувати відповідні програми, вчителів, підручники та й, власне, оцінювання. Нагадаємо, на все це було цілих два роки.
МОН тоді гордо звітувало: Державний стандарт затверджено. Що далі? І розписувало фарбами, якою ж цікавою, змістовною і блаблабла буде підготовка вчителів середньої школи до приходу нушівців у 5 клас.
Тут варто звернути увагу на дати: Розробка системи оцінювання компетентностей, здобутих на рівні базової середньої освіти (листопад 2020 – вересень 2021). Підсумуємо: до 2021 року мають створити критерії нового оцінювання. Йдемо далі…
Варто віддати належне тодішнім відповідальним за впровадження НУШу – підготовка вчителів початкової ланки відбувалась значно раніше і на високому рівні. Майже всі педагоги пройшли очне навчання, підвищили кваліфікацію і більш менш розуміли, як слід вчити дітей по-новому. І, звісно, як оцінювати учнів початкових класів по-новому. Нагадаємо, як безболісно батьки сприймали впровадження свідоцтв досягнень замість старих табелів. А чому? Та тому, що вчителі могли пояснити і собі, і дітям і батькам, що то за папір такий спеціальний, документ, для чого він, що описує.
Про страшні оцінки у школах Тернопільщини
Минули карантинні роки, почалася повномасштабна війна. Перші НУШівці закінчили початкову школу і перейшли в 5 клас. Це, чомусь, стало як грім серед ясного неба для усіх: вчителів нормально не довчили, батьки та діти вже звикли до «іншого, нушівського», якщо хочете лайтового, навчання. Але ж хто про це казав учителям. Де-не-де, поодинокі, в межах школи, зібрання, звісно, були. На них вчителі початкових класів намагалися донести до предметників, що до них на уроки не колишні 5-класники прийдуть, а НУШівські, вони будуть інші, і захочуть інших підходів… Але, самі розумієте, навчання предметників, як саме викладати для дітей за новим державним стандартом, як такого не було.
Хоча, ні, було. Знаєте, яке? Усім предметникам сказали пройти обов’язково курси онлайн. Курси чотирирічної давнини, за якими готували ще тодішніх учителів початкових класів. Ці курси і зараз єдині обов’язкові для викладання в 5-7 класах за Новим держстандартом. Та й таке…
Повернемось до нового оцінювання. Ну воно ж має бути, правда? За планом ще у 2021 році мало би бути, правда? (Ну ви пам’ятаєте план впровадження Нового Держстандарту від МОН). Мало бути, але нема. От нема оцінювання і все. Предметники брали старе оцінювання і два роки (!!!) оцінювали НУШівських дітей у 5 і 6 класах по-старому. І це не жарт, це так і було…
Та приходить довгоочікуваний 2024 рік, серпень місяць, до нового навчального року залишається кілька тижнів. Опа! А новий наказ про оцінювання тут як тут. Будь ласка! Тепер учнів 5, 6 і 7 класів будемо оцінювати за новими критеріями, за окремі групи результатів навчання, які визначено в Державному стандарті базової освіти. От звідси і з’являються ті славнозвісні «ГР», або як в народі їх кличуть «геерки». Кожен предмет тепер має від двох до чотирьох груп результатів (ГР) і саме їх тепер оцінюють оцінками, балами, «підсрачниками» та «запотиличниками».
І тут пішло все шкереберть!
Вчителів у екстреному порядку намагалися навчити ставити ті геерки, проводили наради, конференції, планьорки і різні збори. Але ж це уже вересень. А тут ще й якось ті геерки в електронні журнали треба виставити, дітям пояснити, що то за такий дракон, з батьками якось узгодити. Бо ж не зрозуміло, що тепер добре, а що так собі, посередньо…
Та менше з тим. Ситуація читачам, я думаю, вкрай знайома. Мабуть ще й досі з тими геерками не розібралися. А це вже другий семестр, нагадаємо…
Хто ж винен, і що тепер робити?
Почнемо з другого. Ну, робити, звісно, слід все якісно. Перестрибнути через підготовку, або пустити все самоплином не вийде. Вчителів прийдеться вчити працювати і, звісно, оцінювати учнів за новим державним стандартом. Проблем не поменшає. Ну, не вдалося отак, на абум. Не працює воно так.
А хто винен? Риба, звісно, гниє з голови. І міністерство про…ло, м’яко кажучи, час для підготовки кадрів Нової української школи в 5-9 класах.
Оцінювання проспали і на місцях. Чи можна було у серпні 2024 року зібрати на рівні області педагогів, зробити відповідні курси, роз’яснити щодо оцінювання? Та, мабуть, керівництво обласної освіти мало важливіші справи у серпні. Не хочеться про ці справи згадувати…
Чи винні вчителі. Звісно. І частку відповідальності з них знімати не потрібно. Замальовкою вчительської некомпетентності є цей ролик, спіч директора тернопільського НВК «Школа-ліцей №6 ім. Н.Яремчука» Олександра Миколайовича Остапчука у вересні 2024 року. Він у своєму блозі на Ютюбі зачитує групи результатів з предметів, обурюючись їхнім формулюванням. Проте, нагадаємо, ці групи результатів викладені у Держстандарті вже п’ятий рік, звісно ж проходили всілякі «обговорення» (і тут слово обговорення не даремно стоїть у лапках) в колах педагогів, керівників закладів. Про це не міг не знати і сам Олександр Миколайович, адже, очевидно, що сам брав участь в таких горе-обговореннях, а може й організовував на місцевому рівні. То чого ж ви обурюєтеся так пізно, Олександре Миколайовичу?
А що ж тепер? А тепер батькам слід самим братися за теє оцінювання, вичитувати тут, тут і тут, допомагати учителям та не нервуватися. Бо здоров’я – то головне. І на дітей не слід кричати за погані геерки. Бо діти у вас ваші – найкращі.
Читайте також: Які зміни та виклики чекають на освітян Тернопільщини у 2025 році.
Які зміни та виклики чекають на освітян Тернопільщини у 2025 році
Обговорення