• Останні
  • У тренді

Від Тернополя до Заліщиків століття тому їздив експрес-поїзд «Люкс-торпеда»

04.08.2019
Іван Безкоровайний

У Теребовлянській громаді помер солдат Іван Безкоровайний

21.08.2025
новий заступник

У голови ТОДА може з’явитися новий заступник

21.08.2025
врятували п’ятирічного хлопчика

У Тернополі хлопчик після важкої аварії повернувся до життя

21.08.2025
«Турист» із неба і фронту: історія воїна, який не залишив армію

«Турист» із неба і фронту: історія воїна, який не залишив армію

21.08.2025
У Сновидові на Тернопільщині бригада на мотоциклах знищили кавуни на полі

У Сновидові на Тернопільщині бригада на мотоциклах знищили кавуни на полі

21.08.2025
20-річний розвідник із Тернополя хоче повернутися на службу після важкого поранення

20-річний розвідник із Тернополя хоче повернутися на службу після важкого поранення

21.08.2025
Тернопільщина готується до нового навчального року: безпека та комфорт для учнів у пріоритеті

Тернопільщина готується до нового навчального року: безпека та комфорт для учнів у пріоритеті

21.08.2025
Нічна комбінована атака ворога по Україні: є загиблі і поранені серед мирного населення

Удар по Мукачеву: 12 постраждалих, мешканців закликають залишатися вдома

21.08.2025
Гучна ніч у Львові: одна людина загинула, троє поранені, десятки будинків пошкоджено

Гучна ніч у Львові: одна людина загинула, троє поранені, десятки будинків пошкоджено

21.08.2025
Мaсовaний удaр по Укрaїні: росіяни зaстосувaли рaкети “Кинджaл” і Х-59

Нічна комбінована атака ворога по Україні: є загиблі і поранені серед мирного населення

21.08.2025
Жителя Тернопільщини судитимуть за побиття до смерті бабусі

Жителя Тернопільщини судитимуть за побиття до смерті бабусі

21.08.2025
Герой мему “Побачим коли” з Тернопільщини служить у ЗСУ

Герой мему “Побачим коли” з Тернопільщини служить у ЗСУ

20.08.2025
Четвер, 21 Серпня, 2025
Газета Місто! Там, де ти живеш!
Співпраця
  • Новини
  • Тернопіль
  • Твоє місто
    • Бережани
    • Борщів
    • Бучач
    • Заліщики
    • Збараж
    • Зборів
    • Копичинці
    • Кременець
    • Ланівці
    • Монастириська
    • Підгайці
    • Почаїв
    • Скалат
    • Теребовля
    • Хоростків
    • Чортків
    • Шумськ
  • Україна / Світ
  • Теми
    • Події
    • Суспільство
    • Політика
    • Кримінал
    • Економіка
    • Освіта
    • Спорт
    • Культура
    • Особистості
    • Релігія / Духовність
    • Смачного!
    • Життя
    • Здоров’я / Краса
    • Господарка
    • Стосунки / Сім`я
    • Історія / Туризм
    • Авто
    • Цікаве
  • Статті
  • Блоги
  • Війна з рф
Немає результату
Переглянути всі результати
Газета Місто! Там, де ти живеш!
Немає результату
Переглянути всі результати

Від Тернополя до Заліщиків століття тому їздив експрес-поїзд «Люкс-торпеда»

Опубліковано Марта Вірянська
04.08.2019
Фото – з мережі Інтернет

Відстань від Тернополя до Заліщиків у 1930-х роках потяг, схожий на гібрид автобуса й лімузина, долав за 2,5 годин. Зараз поїзд “Київ-Чернівці” долає її за 4,5 годин…

“Історична Правда” зібрала детальнішу інформацію про швидкісний рух на Львівській залізниці у міжвоєнні часи.

ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ТАКОЖ

врятували п’ятирічного хлопчика

У Тернополі хлопчик після важкої аварії повернувся до життя

21.08.2025
AD_4nXev9LmQePSp8AaiQvg6wCDgTKIx_yqp4Xb2YXAqv8hIrDNykSlKnuRLKMGzxs-jjMnlJFWG04p-iVqxOlY3LygF6DqZGPcOmRnvV5fpnVynjuuxiI73LjqbxkCaEaDK4_3uqHJSmA?key=tx8YnBeXyU-HZapjt-0Z0Q

Загадковий Дортмунд: чому варто відвідати місто

20.08.2025

Lux-torpeda була так званою “автомотрисою” – вагоном із вбудованим двигуном внутрішнього згорання. На нинішній “Укрзалізниці” такий транспорт називається рейковим автобусом. Сама “торпеда” теж виглядала як гібрид автобуса й лімузину.

“Ракетний” дизайн вагону був ультрасучасним як на 1930-ті роки і коли потяг проходив повз станцію, він привертав загальну увагу. Аеродинамічна форма і відсутність паротяга і відповідного стовпа диму радикально відрізняли “торпеду” від тодішніх поїздів.

Австрійська “Люкс-торпеда” на Краківському вокзалі. Фото орієнтовно 1938 року

Перша “Люкс-торпеда” була збудована у 1933 році в Австрії фірмою Аustro-Daimler-Puch. Польський уряд, бажаючи розвинути залізничні перевезення і підняти занепадаючу промисловість, купив одну мотрису, а потім і ліцензію на неї.

У міжвоєнній же Польщі після перших успішних випробовувань австрійської “торпеди” взялися адаптувати її до місцевих потреб. З 1936 року ці автомотриси будувалися вже на польському заводі Fablok, оснащуючись більш потужними дизельними двигунами, розташованими попереду кабіни машиніста – по одному з кожного боку.

У цих автомотрис диск колеса спирався на бандаж через пневмошину автомобільного зразка, пояснює газета УЗ “Магістраль”. Це покращувало плавність ходу та зменшувало динамічні навантаження на рейки, що було важливо при високих швидкостях руху.

Швидкості справді були неабиякі. Максимальна досягала 120 км/год, але конструкційна в експлуатації була встановлена 115 км/год. Загалом же швидкість руху сягала 100-105 км/год.

Середня швидкість при застосуванні автомотрис була значно вищою, ніж у звичайних паротягів. Так, швидкий поїзд на ділянці Львів-Красне долав за годину 75 км. А при використанні автомотрис середня швидкість на цих ділянках дорівнювала 90 км/год.

Швидкий рух забезпечувала і наявність двох кабін – в протилежних кінцях “торпеди”. В кожному з них сидів машиніст, який керував “своїм” двигуном.

Така конструкція дозволяла уникати тривалого маневрування на вузлових станціях, коли потяг мав рухатися в протилежний бік. Не треба було відчіплювати і переганяти локомотив. Кабіни в обидвох кінцях вагону з’єднувалися світловою і звуковою сигналізацією.

Польська “Люкс-торпеда” на карпатському курорті Закопане. 1936-38 рр.

Офіційно “люкс-торпеди” називалися Pociąg Motorowo-Ekspresowy MtE – “експрес-поїзд із двигуном внутрішнього згорання”. Побачивши перспективність такого транспорту, польська промисловість взялася виробляти й інші автомотриси – хоч і без упізнаваного дизайну, але з гарними показниками швидкості.

Перші “торпеди” поєднували Краків із модним курортом Закопане. В 1936 році поїзд проїхав цю відстань (150 км) за 2 години й 18 хвилин – рекорд, не побитий досі. Пізніше були відкриті рейси “Краків-Варшава”, “Варшава-Катовіце”, “Варшава-Лодзь”, “Львів-Закопане” та інші.

На Галичині станом на літо 1939 року “торпеди” обслуговували маршрути “Львів-Стрий-Дрогобич-Борислав”, “Львів-Галич-Станіславів [Івано-Франківськ]-Коломия”, “Львів-Красне-Золочів-Тернопіль” і згаданий на початку тексту “Тернопіль-Чортків-Заліщики”.

Розклад “Тернопіль-Заліщики”. 1939 рік

Середня маршрутна швидкість на рейсі до Заліщиків складала 58 км/год. Не так уже й багато, якщо врахувати, що на маршруті “Львів-Тернопіль” цей показник сягав 75 км/год, а на маршруті “Львів-Коломия” – 93 км/год.

Для порівняння: прийнята недавно класифікація пасажирських поїздів “Укрзалізниці” передбачає, що найшвидші експреси рухатимуться з маршрутною швидкістю 70-90 км/год, а звичайні пасажирські і приміські – 50-70 км/год.

195 км від Львова до Коломиї “Люкс-торпеда” проїздила за 2 години і 10 хвилин.

Розклад “Львів-Коломия”. Кінець 1930-их

Сучасний поїзд “Москва-Софія” проходить цю ж відстань за 3 години 25 хвилин, причому робить на одну зупинку менше. А пасажирський “Львів-Чернівці” витрачає на ці ж 195 км 6 годин і 52 хвилини.

 Швидкий фірмовий потяг іде повільніше, ніж їздили 80 років тому

За таку недосяжну сьогодні швидкість пасажирам “торпед” доводилося платити – квиток від Варшави до Кракова коштував майже 40 злотих, в той час як середня місячна зарплата наприкінці 1930-их складала 100 злотих.

Для порівняння: нинішній міністр інфраструктури Борис Колесніков обіцяє,  що квиток на рейс швидкісного корейського потяга з Києва до Харкова коштуватиме не більше 220 грн, тоді як середня місячна зарплата в Україні на початку року складала 2700 грн.

Читайте нас в Google News

В кожній автомотрисі було 48-52 місця, всі першого класу. На тлі катастрофічного стану автомобільних доріг у міжвоєнній Польщі “люкс-торпеда” була еталоном швидкості, комфорту і шику.

Вузлова станція Хабувка в карпатському передгір’ї. 1936-38 рр.

Друга світова війна стала кінцем цих залізничних експресів. Більшість “торпед” загинули під авіаційними бомбами, вціліло лишень дві машини на Краківському вокзалі.

Вони використовувалися як поїзди “Тільки для німців” на лінії до Закопаного, а також як спецтранспорт для працівників Генерал-губернаторства [адміністративної одиниці Третього рейху на території Польщі і частини України].

В часи окупації на “торпедах” їздили вершки нацистської адміністрації. Фото: Національний цифровий архів Польщі

Червона Армія, яка відбила вагони у нацистів, повернула їх соціалістичному польському уряду у непридатному для пасажирському руху вигляді.  Якийсь час однією з “торпед” возили на роботу шахтарів, а з іншої скручували запчастини на випадок ремонту.

Приблизно в 1954 році обидві “люкс-торпеди” були списані на злом і до нашого часу не збереглися.

Київський бензотрамвай – теж по суті автомотриса. Розгалужена мережа трамваїв із двигунами внутрішнього згорання існувала на Лівому березі з 1911 до 1934 рік, поки її не електрифікували

 

Теги: Lux-torpedaавтомотрисамістопотягтернопільтернопільські новиниТранспорт
Share8ShareSend

Пов'язані публікації

У Тернополі на Майдані Волі замайорів прапор стрілецького батальйону поліції

У Тернополі на Майдані Волі замайорів прапор стрілецького батальйону поліції

18.08.2025
Відкритий турнір з волейболу сидячи

У Тернополі провели турнір з волейболу сидячи серед ветеранів та правоохоронців

18.08.2025
Завантажити ще
Опілля квас Опілля квас Опілля квас
Ua News media group Ua News media group Ua News media group
Літній розпродаж в INSHOES – знижки до 50% Літній розпродаж в INSHOES – знижки до 50% Літній розпродаж в INSHOES – знижки до 50%

Пошук

Немає результату
Переглянути всі результати
Вуличне радіо Вуличне радіо Вуличне радіо

RSS Ровесник – молодіжні новини

  • Іван із Тернопільщини після початку повномасштабної війни повернувся з-за кордону та вступив до лав Збройних сил 21.08.2025
  • 21 серпня буде припинено газопостачання частини Тернополя і приміських сіл 21.08.2025
  • Тернопільська обласна клінічна лікарня передала чергову допомогу на фронт 21.08.2025
  • Біля Тернополя сьогодні чули гудіння шахеда 21.08.2025
  • Відійшов у вічність захисник з Чортківщини Андрій Ярош 20.08.2025
Погода
Тернопіль

вологість:

тиск:

вітер:

Погода на 10 днів від sinoptik.ua



  • Контакти
  • Співпраця
  • Редакційна політика
Газета Місто. Тернопільські новини

ГО Медіа-центр Тернопіль

Газета МІсто. Тернопільські новини. Незалежні, оперативні і об'єктивні новини Тернополя і Тернопільської області. Політика, аналітика, економіка, спорт. Інформаційні матеріали сайту gazeta-misto.te.ua є інтелектуальною власністю інтернет-ресурсу Газета Місто. Використання матеріалів сайту лише за умови відкритого посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на Газету Місто не нижче третього абзацу.

Немає результату
Переглянути всі результати
  • Новини
  • Тернопіль
  • Твоє місто
    • Бережани
    • Борщів
    • Бучач
    • Заліщики
    • Збараж
    • Зборів
    • Копичинці
    • Кременець
    • Ланівці
    • Монастириська
    • Підгайці
    • Почаїв
    • Скалат
    • Теребовля
    • Хоростків
    • Чортків
    • Шумськ
  • Україна / Світ
  • Теми
    • Події
    • Суспільство
    • Політика
    • Кримінал
    • Економіка
    • Освіта
    • Спорт
    • Культура
    • Особистості
    • Релігія / Духовність
    • Смачного!
    • Життя
    • Здоров’я / Краса
    • Господарка
    • Стосунки / Сім`я
    • Історія / Туризм
    • Авто
    • Цікаве
  • Статті
  • Блоги
  • Війна з рф

Газета МІсто. Тернопільські новини. Незалежні, оперативні і об'єктивні новини Тернополя і Тернопільської області. Політика, аналітика, економіка, спорт. Інформаційні матеріали сайту gazeta-misto.te.ua є інтелектуальною власністю інтернет-ресурсу Газета Місто. Використання матеріалів сайту лише за умови відкритого посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на Газету Місто не нижче третього абзацу.