Кілька днів попереджувальної акції влаштували для міської влади тернопільські перевізники. Автобуси з плакатами зупинилися посеред Тернополя, аби продемонструвати свою рішучість. Вимога та ж – підвищити вартість проїзду до 3 грн. Мерія категорично проти зростання тарифу. Мовляв, в умовах важкої економічної ситуації місто не може піти на такий крок.
Середа, 3 грудня. Тернополяни поспішають на роботу. Практично на кожній автобусній зупинці стоїть марштутка-«виставка». На плакатах приблизні розрахунки, звернення до влади, гасла про безпеку пасажирів, рівні умови тощо. Найбільше «стоячих» одиниць транспорту в центрі міста. П’ять автобусів неподалік «Роксолани», ще вісім – біля перехрестя вулиць Руської та Замкової. Не так масово заповнені зупинки у спальних районах – по одному-два автобуси. Наступного дня ситуація повторилася. А далі – знову й знову.
У мерії на таку акцію відреагували стримано. Начальник управління транспорту та зв’язку Ігор Мединськийзазначив, що напередодні мав розмову з перевізниками.
– Це попереджувальна акція. Маршрутки, які зупинились, – з числа резервних. Тому це не спричинило незручностей для тернополян, – каже чиновник. – Утім хочу зазначити, що перевізники налаштовані рішуче і з їхньої розмови я зрозумів, що вони готують щось значно масштабніше.
Нагадаємо, перевізники вимагають зростання тарифу до 3 грн. Свої вимоги вони аргументують різким ростом цін на паливно-мастильні матеріали. Крім того, дався взнаки й ріст курсу валюти. Саме за неї перевізники купують запчастини. Востаннє підвищення ціни на проїзд маршрутники вимагали у травні цього року. Тоді мерія пішла на компроміс і в результаті кількість пільговиків у громадському транспорті зменшилась удвічі – з шести до трьох. Утім це ненадовго стримало нарікання транспортників і вже за кілька місяців гасла про новий тариф знову стали актуальними.
Позиція міської ради чітка: підвищувати тариф не можна. Відтак тут шукають варіанти, як можна полегшити життя перевізникам. Напередодні влада міста прийняла рішення про зменшення кількості транспортних одиниць на неприбуткових маршрутах. Їх замінили тролейбусами.
– На маршруті №1 буде менше на дві одиниці техніки, адже там курсують автобуси 1А, які повністю дублюють даний маршрут. Маршрут №2 зменшиться на 1 маршрутку, №28 – 3, №30 – 2, № 31 – 2 та №34 – 1, – роз’яснює Ігор Мединський. – Практично на усіх цих маршрутах починають курсувати більше тролейбусів. Основна мета таких дій – це втримати тариф на проїзд на рівні 2,50 грн., адже сьогодні різко ростуть ціни на запчастини, дизпаливо. Зазначу, що у місті починають додатково функціонувати тролейбуси, які нещодавно закупили у Чехії, тому проблем із перевезенням пасажири не відчують.
Крім того, у місті планують наполовину скоротити кількість маршруток після 20-ї години. Відтак, тепер очікувати транспорт у вечірній час доведеться не 8-10 хвилин, а вдвічі довше. У мерії пояснюють, що це вимушені кроки, аби стримати ріст тарифів на перевезення.
Поки мерія і чиновники торгуються, тернополяни жваво обговорюють в соціальних мережах тему зростання вартості проїзду. Відверто кажучи, прихильників такого кроку мало, тому що населення й так зубожіє. Аргументи перевізників люди частково розуміють, утім невдоволення викликає те, що процедура формування тарифу є непрозорою. Немає жодних офіційних даних щодо пасажиропотоку ву громадському транспорті.
Тернополяни пропонують організувати волонтерський рух. Протягом двох тижнів поруч з водієм в автобусі їздитиме громадський активіст, який збиратиме оплату та видаватиме пасажирам квитки. Після цього волонтери проаналізують ситуація і прозвітують перед громадськістю. До слова, кілька років тому громадські організації міста вже висловлювали таку ідею, але далі обговорення справа не дійшла…
Зоряна Гарасимів
“Номер 1”
Обговорення