У церкві Пресвятої Трійці в Бережанах на Тернопільщині презентували відреставровані настінні розписи початку ХХ століття. Йдеться про живопис періоду модернізму, який виявили у храмі три роки тому. Роботи з відновлення тривали відтоді безперервно — реставраторам вдалося повністю відновити купольну частину святині.

Як розповів Суспільному реставратор та іконописець Олексій Чередніченко, процес відновлення розписів вимагав надзвичайної точності та обережності:
“При реставрації завжди є проблема, тому що зберігається багато нашарувань різних періодів. Був перший період, оригінальні розписи, які були погрунтовані. Їх використали за основу.
Тоді укріпляли цю основу, як могли і вміли. Використали тверді матеріали, бо не взяли до уваги, що розписи під низом будуть комусь потрібні. Це кропітка робота. Купа людей сидить і маленькими скальпелями по сантиметру відшкрябує”.

За словами реставратора, фахівці працюють над кожною ділянкою вручну, щоб не пошкодити старі шари фарби, нанесені понад сто років тому.

Професор Львівської національної академії мистецтв Роман Василик зазначив, що авторів цих розписів поки не вдалося встановити.
“Таких пам’яток не багато, найбільше їх зосереджено у Львові. У менших містах їх менше. Бережани нас єднають з культурою, з епохою, яка була в часи Відродження.
Цікаво, що є синтез кількох напрямків. Неовізантизм і сецесія, яка панувала тоді в цій частині Європи, поєдналися в одному храмі, в одному об’єкті. Це є дуже цінним. І це не є еклектика. Це своєрідно. Виникла цілісність — два різні стилі створили одну систему.
На жаль, не можемо озвучити авторів. Це не є якісь віддалені часи епохи. Це початок минулого століття. Їх треба просто відшукати. Занадто мало часу було. Але, думаю, мистецтвознавці з’ясують”.
За словами мистецтвознавця, Бережанський храм став важливим прикладом збереження спадщини доби модернізму на Галичині.

Настоятель храму Пресвятої Трійці отець Іван Хрептак повідомив, що реставрація ще триває:
“Процес реставрації тільки розпочався. Можемо говорити про одну четверту виконаних робіт. Наступного року будемо їх продовжувати”.

За його словами, фінансування забезпечують самі парафіяни. Остаточну суму витрат отець пообіцяв оприлюднити після завершення всіх робіт.

Реставратори сподіваються, що оновлення святині допоможе не лише зберегти давні розписи, а й привернути увагу до маловідомих прикладів модерністського церковного живопису на Тернопільщині.

Раніше ми писали про те, що на Тернопільщині презентували перевидане Бучацьке Євангеліє: духовна спадщина ожила.


















