Титанові автомобільні диски – це своєрідний показник якості. Вони вважаються найкращими на ринку. Але чи так це насправді? Ні, не так. Тому що титанових дисків не існує.
Штука в тому, що титан – настільки дорогий матеріал, що диски з нього коштували б дорожче більшості автомобілів на ринку за винятком, хіба що, преміум-класу і супер-карів. Чистий титан коштує в 250 разів дорожче чистого алюмінію і в 1000 разів дорожчий найбільш хорошої сталі.
Виробляти диски з чистого титану або його сплавів просто невигідно економічно.
Температура плавлення алюмінію, зі сплавів якого виробляється більшість легкосплавних дисків, складає 660 °С. Титан ж плавиться при 1668 °С. По суті для виробництва титанових дисків методом лиття або гарячого кування довелося б повністю перебудовувати лінії виробництва, щоб вони витримували такі температури. А якщо врахувати те, що готові диски будуть дорожчими більшості автомобілів і попит на них буде одиничний, то їх виробництво стає абсолютно нерентабельним. Собівартість одного комплекту дійсно титанових дисків буде близько 4000 доларів, а ринкова ціна ще в 2-3 рази вище.
Крім того, обробляти титанові сплави куди складніше алюмінієвих. Це виправдано в разі виготовлення деталей для космічних кораблів, але це поодинокі проекти. Для масового виробництва великих деталей титан і його сплави не підходять взагалі.
По суті «титанові диски» – це вигадка маркетологів, які користуються недостатньою поінформованістю автомобілістів. І скажемо чесно, вона діє відмінно – далеко не всі власники автомобілів знають, що титанові диски насправді не зовсім титанові.
Проте, чистий титан і його сплави все ж використовуються в автомобілебудуванні. Титан відмінно підходить для створення надміцних елементів двигуна, турбонагнітачів, впускних елементів вихлопної системи і глушників. Коштують такі деталі дуже недешево, тому їх встановлюють тільки в дорогих спортивних автомобілях.
Що таке титанові диски насправді
Титанові диски – це різновид алюмінієвих легкосплавних дисків. Власне, титану в них не так багато, але за рахунок інших складових такі диски дійсно виходять міцнішими і легшими за звичайні легкосплавні.
Кількість титану в таких сплавах не перевищує 2%, а в більшості випадків знаходиться на рівні 0,15-0,25%. А це значить, що в 5-кілограмового диску буде всього лише 7,5-12,5 грам титану. Погодьтеся, зовсім не того очікуєш від «титанових дисків».
У рідкісних випадках відсоток титану в сплавах піднімають до 4, але вже в цьому випадку готові диски коштують занадто дорого для середньостатистичного автомобіліста. Вони коштуватимуть в 2-6 разів дорожче навіть найякісніших легкосплавних дисків.
Плюси в таких дисках все ж є:
Сплави навіть з невеликою питомою часткою титану дійсно більш міцні і стійкі до пошкоджень. Титан створює з алюмінієм і іншими металами міцну молекулярну решітку.
Алюмініє-титанові сплави більш зносостійкі в візуальному плані. Якщо звичайні легкосплавні диски мають потребу в чищенні і поліруванні хоча б раз на місяць, то титани можна полірувати раз в три.
Правда, мінуси теж є:
Диски з додаванням титану важчі звичайних алюмінієвих на 10-15%. Вся справа в додаткових складових сплавів, які обтяжують готовий виріб. Швидкість розгону трохи зменшиться, тому якщо ви любите спортивний стиль водіння, вибирайте що-небудь інше.
Про ціну ми вже згадали, але штука в тому, що маркетологи спеціально накручують її. «Титанові диски» – це своєрідний бренд, який не може коштувати дешево. Нехай навіть якщо титану в них зовсім небагато.
В цілому можна вважати, що титанових дисків не існує. На західних ринках в принципі немає такого поняття. Є сталеві диски і є легкосплавні – це все. А далі ви можете скільки завгодно дізнаватися про характеристики конкретних сплавів, які використовувалися на виробництві. Ніхто особливо не виділяє сплави зі збільшеним вмістом титану.
Зате в пострадянських країнах кожен другий автомобіліст хоче поставити собі «титани».
Ми не говоримо, що вони гірші звичайних алюмінієвих дисків. Але ціна на них надмірно завищена і можна без особливих проблем знайти моделі, які не поступаються їм у міцності і красі, але коштують в 1,5-4 рази дешевше.