Ми вже звикли до того, що основними пунктами порядку денного сесії Тернопільської міської ради є земельні питання. Але напередодні чергової сесії стало відомо, що цього разу каменем протистояння стануть зміни до регламенту. Зміни, які привносять у місцеву політику елементи політичної корупції.
Кому це треба?
Відразу слід зазначити, що основними прихильниками змін до регламенту міської ради є фракції так званого «Опозиційного блоку», як їх вже встигли охрестити тернопільські журналісти. Йдеться про депутатів від «Самопомочі», «Громадянської позиції» і «Народного контролю». Саме ці політсили, які вкупі заледве набрали 35% голосів виборців, прагнуть диктувати волю решті депутатського корпусу, в тому числі міському голові і виконкому.
Але в чому ж полягає згадана корупційна складова? – запитаєте ви. Якщо конкретно, то йдеться про пункт 9 статті 25 запропонованих «опозиціонерами» змін до регламенту. Відповідно до цих змін, пропонується обов’язкове візування усіх рішень міськради і виконавчого комітету ради депутатом, який закріплений за округом. У випадку, якщо підпису депутата немає, то, отже, проект рішення на сесії не розглядається.
До слова, в чинній редакції регламенту і без того передбачено 7 підписів відповідальних осіб: секретаря ради, профільного заступника, керівника юридичного управління, голови відповідної комісії тощо. А тепер до цього списку пропонують додати ще підпис депутата від округу.
Чим це може закінчитися?
Якби у нас на виборах діяла мажоритарна система, при якій кожен округ має свого депутата, то, можливо, такі зміни і були б доцільними. Однак при теперішній системі 12 округів у Тернополі взагалі не представлені «своїми» депутатами. Тоді яким чином на сесії розглядати питання, що стосується життєдіяльності певного округу, якщо немає депутата від цього округу, а значить і відповідне рішення нема кому підписувати? Це перше.
Наступне: а якщо пропоноване на сесію міськради рішення стосується не конкретного округу, а міста в цілому? Хто тоді повинен підписувати таке рішення – всі депутати міської ради?
На практиці це означає, що роботу всього міста можна заблокувати банальною відпусткою якогось одного народного обранця, підпису якого не буде на відповідному рішенні. І на цьому, зокрема, наголошує експерт Інституту політичної освіти Тарас Случик. За його словами, питання, що стосуються, наприклад, утворення комунального підприємства, внесення змін до статуту садочка, внесення будь-яких змін до бюджету міста залежатимуть не стільки від 41 депутата, який буде присутній на сесії і поставить свій підпис під відповідним рішенням, скільки від того одного обранця, який у цей час буде ніжитися під пальмовим листям десь у тропіках.
До речі, у минулому, коли в міській раді Тернополя діяла аналогічна норма регламенту, депутати часто зловживали своїми підписами. Тож, як самі розумієте, вирішувалися тоді питання за допомогою звичайнісіньких хабарів. Тільки-от зараз подібне право вирішили розширити і на виконком, який відповідає безпосередньо за життєдіяльність всього міста.
Експерт Українського незалежного центру політичних досліджень Іван Лукеря вважає подібні зміни до регламенту юридично безграмотними, адже вони грубо порушують чинне законодавство, встановлюючи зайві норми регулювання, котрі, таким чином, сприяють корупційній складовій.
Яка мета «опозиціонерів»?
У міській раді з’явилися політсили – «Самопоміч», «Громадянська позиція» і «Народний контроль», які прагнуть отримати тотальний контроль над міським головою і виконкомом. Прагнуть контролювати тих, кому громада Тернополя продемонструвала довіру на рівні майже 60%. Звісно, що в цій ситуації заручниками політичних ігрищ стануть прості жителі міста.
Василь Пустельний
Політичний оглядач,
Обговорення