5 лютого, розпочав свою роботу новий інтерактивний інструмент чат-бот “Держслужбовець Тарас”, покликаний спростити процес заповнення електронних декларацій та зменшити кількість помилок в процесі звітування для суб’єктів декларування. Представники громадських організацій та активісти, держслужбовці та представники медіа зібралися на презентації обговорити переваги нового сервісу.
Під час прес-брифінгу Ека Ткешелашвілі – очільниця Антикорупційної ініціативи Європейського Союзу в Україні (EUACI) – зазначила, що чат-бот є сучасним та інноваційним методом у боротьбі з корупцією. Він здатен підвищити довіру населення до державної служби та допоможе державним службовцям вчасно та правильно заповнити декларації.
– Ми одразу позитивно сприйняли цю ініціативу Антикорупційного штабу. Адже запровадження такого методу консультування говорить про сучасність та інноваційність технологій, які ми використовуємо у повсякденному житті. Ми ще раз підкреслюємо важливість електронного декларування, яке допоможе зробити державну службу більш відкритою та підзвітною, – сказала пані Ткешелашвілі. Окрім того очільниця EUACI переконана, що перевірка декларацій з боку Національного агенства з питань запобігання корупції залишає бажати кращого, в той час як всі ініціативи, пов’язані з консультуванням та роз’ясненням процесу декларування, сприяють вихованню системного розуміння та формуванню внутрішніх цінностей серед держслужбовців.
Микита Підгайний – юрист Opendatabot, розповів про новації та технічні аспекти чат-ботів: “Перш за все чат-бот допомагає оптимізувати витрати. Це основна його перевага. Адже для створення повноцінного кол-центру, який за три місяці має обробити понад мільйон дзвінків, знадобляться значні ресурси. Окрім того чат-бот може одночасно надавати консультації необмеженій кількості користувачів, працює цілодобово та без вихідних. Чат-бот надає покрокову інструкцію по заповненню електронних декларацій в форматі листування у Facebook Messenger або Telegram, де варто лише натискати правильну кнопку, що значно спрощує цей процес для всіх декларантів”.
Минулого року в процесі вивчення та аналізу понад 1,5 тис декларацій Антикорупційний штаб виявив багато помилок. За словами Антона Марчука, аналітика ГО Антикорупційний штаб та автора юридичного алгоритму для чат-бота, серед найпоширеніших помилок – не зазначення об’єктів нерухомості, де фактично проживає суб’єкт декларування, декларування предметів побуту, наприклад телевізорів чи холодильників, вартістю нижче встановленого порогу як цінне рухоме майно та вказування доходу від самого себе. Як рішення цієї проблеми, з’явилася ідея створення чат-боту: “Ми допускаємо, що декларанти без умислу допустили ці помилки, адже їм могло бракувати вичерпних роз’яснень з боку компетентного органу. Тому ми включили в основу боту покрокову інструкцію по заповненню е-декларацій, а також цілий ряд лайфхаків, як от користування реєстрами, в яких можна знайти потрібну інформацію для заповнення цих документів.” У завершенні свого виступу пан Марчук наголосив, що чат-бот має рекомендаційний характер, тому в окремих випадках за роз’ясненнями варто звертатись до НАЗК. В свою чергу, за наявності змін у законодавстві, є можливість оновити чат-бот та зробити push-повідомлення аби поінформувати декларантів про оновлення.
Наразі інструмент реалізовано для таких платформ як Facebook messanger https://www.m.me/D.TarasBot/ , Telegram https://t.me/d_tarasbot та незабаром очікується у Viber.
Чатбот створений на платформі https://pipe.bot/.Проект чат-бот Держслужбовець Тарас реалізується за підтримки Антикорупційної ініціативи ЄС (EUACI) та ГО “Центру демократії та верховенства права”. Чат-бот Держслужбовець Тарас надасть покрокову інструкцію із заповнення е-декларації, надсилатиме нагадування про терміни подачі декларацій, шляхи отримання й уточнення інформації, необхідної для заповнення документу.
Обговорення