З 1 травня уряд знову планує змінити схему надання субсидії. Максимальний поріг доходу залишиться колишнім, зміняться лише вимоги до претендента. У Мінсоцполітики кажуть, що кількість людей, які зможуть розраховувати на субсидії після підвищення тарифів, збільшиться до 4,5-5 млн. Керівництво не виключає, що в органах соціального захисту можуть виникати черги. Однак зразу ж виправдовується: це явище тимчасове.
Субсидію призначатимуть на 12 місяців
Про зміни, які чекають на українців цієї весни, офіційно уряд повідомив у суботу, 28 лютого. Однак частково з нововведеннями тернополян ознайомили ще місяць тому, під час робочого візиту в обласний центр начальника відділу вдосконалення надання пільг Департаменту державної соціальної допомоги Мінсоцполітики Віталія Музиченка.
Отож з 1 травня призначення субсидій буде відбуватися лише на підставі двох документів – заяви та декларації. При цьому вони будуть суттєво спрощені у порівнянні з тими, що були раніше. Запроваджується принцип призначення субсидії на підставі задекларованих даних заявником. При цьому перевірка достовірності цих даних здійснюватиметься органами соціального захисту вже після призначення субсидії. Органи соцзахисту направлятимуть запити до відповідних органів, установ та організацій і вже тоді розслідуватимуть кожну окрему ситуацію. Крім того, субсидію призначатимуть на 12 місяців, а не на опалювальний період, як раніше. Відтепер не потрібно буде повторно звертатися до органу соціального захисту населення для призначення субсидії на новий період. Процедура відбуватиметься автоматично. Як і планувалося, інформацію про доходи для призначення житлової субсидії органи соціального захисту населення будуть отримувати у Державній фіскальній службі та Пенсійному фонді. При цьому органам соціального захисту заборонятиметься вимагати від заявників інші документи, пише “Номер один”.
Якщо подано неповні чи недостовірні відомості про доходи та витрати зареєстрованих у житловому приміщенні осіб, то заявнику може бути відмовлено у призначенні субсидії або припинено її надання. У такому разі заявник зобов’язується повернути надміру перераховану суму субсидії у подвійному розмірі.
Також право на оформлення субсидій отримають особи, які орендують житло й оплачують вартість житлово-комунальних послуг на підставі письмового договору найму житла.
– Будуть скасовані всі обмеження щодо майнового стану осіб, які звертаються за призначенням субсидій, а також вимоги щодо наявності у власності декількох житлових приміщень, – зазначив Міністр соціальної політики Павло Розенко.
Крім того, Павло Розенко відзначив, що буде скасована норма, яка право на отримання субсидії надає лише безробітним, які стоять на обліку в Центрі зайнятості.
– Безробітні люди не повинні бігати за довідками у Центр зайнятості. Вони просто прийдуть, здадуть декларації з відсутністю доходів та отримають субсидію, – додав Міністр.
Також, за його словами, буде скасована норма про те, що одноразова покупка на 10 прожиткових мінімумів, а це приблизно 10 тис. грн., позбавляє права на субсидію.
Субсидії будуть нараховуватись без врахування податків, а на ту суму зарплати, яку люди отримують на руки.
Павло Розенко додав, що на даний час розмір субсидій у середньому по Україні складає 354 гривні, але «є регіони де розмір субсидій на відшкодування послуг складає вже 500 гривень». Він додав, що на сьогоднішній день системою субсидій охоплено 1,1 мільйона сімей.
Претендентів в області стане значно більше
Система надання пільг охоплює майже третину населення Тернопільщини. Так при 1 мільйоні 70 тисячах населення в області на початку 2015 року на обліку в Єдиному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, перебувало понад 304 тисячі пільговиків, що на 7,2 тисячі менше, ніж на початку минулого року. Більшість із цих громадян одночасно мають право на пільги відповідно до декількох законів, тобто їм встановлено декілька пільгових статусів, зазначає директор департаменту соціального захисту облдержадміністрації Вадим Боярський.
Більшість пільг надаються в безготівковому вигляді, тобто перераховуються на рахунки пільговиків в організаціях, які надають відповідні послуги. Лише пільга на придбання твердого палива та скрапленого газу надається пільговику готівкою.
Для надання пільг у 2014 році в місцевих бюджетах області передбачено 176,7 млн. гривень. Найбільше надано пільг на оплату житлово-комунальних послуг – на 105,1 млн гривень.
Нагадаємо, востаннє уряд змінював правила одержання субсидій у жовтні минулого року. Зокрема, було змінено принцип розрахунку обов’язкового відсотка платежу сім’ї за житлово-комунальні послуги при призначенні субсидії. Відтепер він залежить виключно від доходів родини. Раніше сім’ї, яким призначено житлову субсидію, сплачували щонайменше 10% (сім’ї з непрацездатних громадян) або 15% (сім’ї з працездатних громадян). Тепер цей відсоток визначається індивідуально для кожної родини. Наприклад, якщо дохід становить 500 грн. на особу, то така сім’я сплачує за житлово-комунальні послуги всього 3,2% свого доходу. Окрім цього, внесено низку інших змін для забезпечення спрощення механізму призначення цього виду соціальної допомоги.
Для надання субсидій на оплату житлово-комунальних послуг у місцевих бюджетах області на 2014 рік було передбачено 49,1 млн. гривень. За 2014 рік здійснено нарахувань на суму 43,9 млн. гривень, тобто у порівнянні з 2013 роком обсяг надання субсидій зріс на 6,5 млн. гривень. Заборгованість перед організаціями-надавачами житлово-комунальних послуг на початку 2015 року становила 7,1 млн. гривень.
Ще одним видом соціальної підтримки малозахищених категорій населення є запроваджена з 1 липня 2014 року компенсація додаткових витрат на оплату комунальних послуг в умовах підвищення цін і тарифів на послуги. Та представники Мінсоцполітики визнають, що в Україні така схема не спрацювала. Передбачалося, що право на отримання компенсації мають сім’ї, середньомісячний сукупний дохід яких за попередні шість місяців не перевищував прожиткового мінімуму для сім’ї.
Компенсація розраховується як різниця між розміром плати за послуги з газопостачання, централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води у межах норм споживання після підвищення цін і тарифів на послуги та розміром відповідного платежу, який сім’я сплачувала до зміни цін і тарифів на послуги.
Станом на 1 січня 2015 року 872 сім’ї в області звернулися щодо призначення компенсації. Найбільшу кількість звернень зафіксовано у Збаразькому, Бучацькому та Заліщицькому районах. Найменше – у Чортківському і Лановецькому. У Шумському районі за призначенням компенсації не звернулася жодна родина, – зазначив Вадим Боярський.
Із загальної кількості сімей, які звернулися за компенсацією, виплату призначено 636 сім’ям (72%), відмовлено – 179 (20%), матеріали про призначення компенсації 57 сім’ям перебували на розгляді. Основною причиною відмови у призначенні компенсації є перевищення середньомісячного сукупного доходу родин над розміром встановленого прожиткового мінімуму для сім’ї.
У департаменті соцзахисту облдержадміністрації сподіваються, що нові напрацювання Мінсоцполітики виправдають себе значно більше, аніж попередні експерименти. Тоді державні органи не тільки зможуть фінансово підтримати соціально незахищених жителів області, а й відновити довіру до субсидій та державних пільг у цілому.