Наші урядовці в останні місяця докладали неабияких зусиль, рекламуючи запропоноване Кабміном підвищення комунальних тарифів і систему компенсуючих субсидій для тих, для кого ці тарифи виявилися непідйомними. Але насправді, як свідчить аналіз «Дзеркала тижня», конструкція, придумана Кабміном, є нічим іншим, як корупційною схемою, покликаною замаскувати майже повне збереження статус-кво. Вона не лише не приведе до помітного збільшення платежів населення, а й спровокує масову корупцію на побутовому рівні, додатковий відхід доходів у «тінь» і марнотратність, пише Моя газета.
Привертає до себе увагу те, що реклама пропонованої системи тарифів і субсидій у ЗМІ зводиться до розповідей про те, як легко стало одержувати субсидію: кинути в поштову скриньку заповнений бланк заяви і декларацію на одну сторінку – і все, користуйся. І при цьому жодної конкретики ні в процедурах сплати з урахуванням субсидії, ні в методиці розподілу субсидії, адресованої домогосподарству, між різними постачальниками (води, газу, тепла, електроенергії), ні, нарешті, у тому, а що, власне, мається на увазі під домогосподарством.
Ніхто з тих, хто розхвалює систему субсидій, ані слова не сказав про те, який економічний ефект очікується від її запровадження і які ризики з нею пов’язані. Тобто нам розхвалюють обгортку й жодного слова не кажуть про те, що усередині. Це класична поведінка несумлінного продавця, який хоче всучити те, що покупцеві зовсім не потрібно.
Давайте на хвилинку задумаємося: а що такого нового привнесуть субсидії конкретно в наше життя і життя всієї України?
Передовсім, як зазначено в урядовому повідомленні, на субсидії буде витрачено аж 24,5 мільярда гривень (!).
24,5 мільярда гривень – за нинішнім курсом – це близько мільярда доларів. Багато це чи мало? Дуже багато! Увесь оборонний бюджет на 2015 рік становить 90 мільярдів гривень. Тож виходить, що на субсидії готові витратити мало не третину витрат на оборону. Недавній транш МВФ становив п’ять мільярдів доларів. Отже, п’яту частину цього «з’їдять» субсидії…
Оскільки народ у нас переважно бідний, тож якась система захисту для тих, хто не зможе платити за новими тарифами, звісно, повинна бути. І в уряді наївно вірять, що заявки на отримання субсидій подадуть лише найбідніші. А ті, хто здатний тягнути комунального воза самостійно, робитимуть це без допомоги держави…
Ага, аякже! Реалії нашого «свідомого» суспільства такі, що якраз значна частина тих людей, які цілком здатні оплачувати «комуналку» самостійно, з чистою совістю подасть на субсидію.
Невже в уряді цього не розуміють? Розуміють, але ж йдеться не стільки про турботу про бідних, скільки про «допомогу» для багатих. Однак про це трішки нижче. А зараз зосередимося на іншому аспекті.
Отож субсидії надаватимуть, виходячи з декларованого членами родини, що зареєстровані на певній житловій площі, сукупного доходу за останні півроку. Хто подасть неправдиві дані, того обіцяють штрафувати… З тими, хто одержує «білі» доходи, тобто такі, з яких вони платять податки і соціальні внески, усе зрозуміло. Скільки одержали, стільки й задекларують (а якщо обдурять державу, вона їх покарає). Але ті, які «по-білому» одержують лише «мінімалку», а решту (і то набагато більшу!) у конверті, задекларують лише «мінімалку». І, як наслідок, матимуть право на чималу субсидію! При цьому держава не матиме змоги їх покарати за неправдиві відомості. Бо цю «конвертовану» решту – піди перевір…
Дивіться, у що це виливається в конкретних цифрах. «Високий замок» наводить такий приклад: візьмемо дві родини. Перша – чоловік і жінка працюють «по-білому», одержують на двох десять тисяч гривень, повнолітня дитина не працює і не вчиться (це вже не перешкода для субсидії, тільки на цю дитину рахують не нуль доходів, а 1218 гривень «мінімалки»). За новим порядком, вартість місячної «комуналки» для такої родини становитиме не більше 23,84% її сукупного місячного доходу (тобто не більше 2674,37 грн.). В іншій такій же родині чоловік і жінка заробляють так само, ось тільки «по-білому» – лише мінімальні зарплати. А решту – в конверті. Для такої родини вартість місячної «комуналки» – не більше 7,76% її сукупного місячного доходу (тобто не більше 283,55 грн.). Припустимо, що обидві родини живуть у стандартних квартирах, і в прописані норми споживання вкладаються. Припустимо також, що взимку обом родинам набігло за місяць за всю «комуналку» по 1200 грн. Перша, «біла» родина, заплатить усю суму, бо субсидії не матиме. Зате друга родина, та, що більшу частину доходів одержує у конвертах, заплатить лише 283,55 грн. А решту суми, 916,45 грн. – це субсидія. При цьому реальний дохід обох родин – однаковий! І де ж справедливість?
Отож перший негатив – людина, яка чесно працює і заробляє чесну «білу» зарплату (тобто не в конверті) в очах держави стає таким собі «лохом», на якого можна повісити витрати, пов’язані з наданням субсидій для тих, які заробляють нечесно (в конвертах). Як результат, в Україні зростатиме кількість зарплат, переведених «в конверти», щоб мінімізувати не лише податки, а й комунальні платежі.
Наступне: є ще така річ, як економія споживання. Запитаєте, яке вона має відношення до субсидій? А безпосереднє. Річ у тім, що субсидії ніяк не стимулюють енергозбереження. Навпаки, людина, яка точно знає, що, незалежно від споживання, платитиме ту саму суму – 15% від доходів (якщо комунальні платежі сумарно перевищують 15% чистого доходу, то все перевищення покривається субсидією – А.С.), зовсім не буде схильна заощаджувати. У неї не буде стимулу вимикати світло, виходячи з кімнати, приймати короткий душ, утеплювати на зиму вікна та вчасно ремонтувати бачок, що протікає. Не сумніваюся в тому, що споживання, не контрольоване вартістю послуг, зростатиме, а не падатиме.
Ще одна особливість системи субсидування, якою Кабмін намірився ощасливити Україну, – це величезна кількість субсидій, що потребують призначення, розрахунку, поштової обробки та усього іншого, що називається адмініструванням. Міністр соціальної політики повідомив, що, за розрахунками міністерства, субсидія знадобиться 4 млн домогосподарств. Якщо на обробку кожних десяти заявок буде витрачено годину часу, то треба буде 400 тис. людино-годин, або повний робочий рік, для приблизно 250 осіб. Пан Розенко, очевидно, краще від мене уявляє, як працюють його підлеглі, тому він повідомив, що вже зарезервував 3000 робочих місць для тих, хто займатиметься субсидіями. Відомий принцип «значущість начальника приростає кількістю його підлеглих» – у дії!
Однак й це ще не все. Ще треба буде регулярно перевіряти правильність декларацій кожного (!) з 4 млн одержувачів субсидій. Наприклад, перевіряти, чи правильно, що доходи колишнього чоловіка, зареєстрованого у квартирі, виключаються при розрахунку субсидії? А такі перевірки – це довідки, запити в ЖЕК і Пенсійний фонд, опитування сусідів тощо. Якось не дуже схоже на дерегуляцію, про яку нам стільки розповідали у високих чиновницьких кабінетах, правда? А скільки в цьому процесі буде вимагатися, пропонуватися і вручатися хабарів?!
Як стверджує закон Паркінсона, контора чисельністю 300 осіб у змозі повністю завантажити роботою сама себе. Мегаконтора в 3000 людей поставить на вуха всю країну. Що цей монстр робитиме та у скільки обійдеться його функціонування? Хтось це підраховував? Чи не доведеться для цієї діяльності запроваджувати спеціальний пункт при підрахунку ВВП – виробництво субсидій. Інші країни виробляють товари й послуги, а ми – субсидії?
На жаль, і це ще не все. Повернемося до обіцяної вище «допомоги для багатих». А для цього спробуймо відповісти на запитання, кому ця система вигідна? Куди підуть гроші, які виділяються на субсидії? Відповідь очевидна: «Нафтогазу», «обленерго» та іншим «водоканалам». Тобто ці субсидії лише на словах виділяються населенню! Насправді вони виділяються монополістам і є прямим їх фінансуванням! У такий спосіб побудована система субсидій дає змогу призначити будь-які тарифи, аж до тарифу, за якого на субсидію матимуть право безпосередньо претендувати Ахметов, Коломойський і Порошенко. Прості люди, закриті стелею 15%, цього й не помітять, і гігантські, нічим не обмежені суми підуть прямо «своім парням» під фіговим листком підтримки населення!
Зрештою, де це бачено, люди добрі, щоб субсидії давали без будь-якого контролю просто за заявою, у якій написано: «Я хочу!». Але у тому ж і справа, що для Кабміну несуттєво, чи має людина право на субсидію. Адже грошей вона, ця людина, все одно не побачить. А от її заява дуже потрібна. Вона дає уряду право вийняти з бюджету чергову суму й відправити її за «правильною» адресою! І при цьому МВФ теж задоволений! Тарифи начебто підвищуються, дотації «Нафтогазу» та іншим з бюджету нібито не виділяються! Якщо це не корупційна схема на рівні цілої держави, то що це таке?
Уряд Яценюка, запустивши субсидіювання, дуже майстерно вирішив убити відразу двох зайців. По-перше, МВФ вимагав підвищення тарифів. А по-друге, наприкінці жовтня в Україні мають відбутися важливі місцеві вибори. Як зробити так, щоб і людей не розізлити підвищеними тарифами напередодні виборів, і щоб при цьому МВФ залишився задоволеним? Дуже просто, – сказали в уряді. З одного боку, підвищимо тарифи – і тоді МВФ в ділі. З другого – запровадимо субсидії, щоб люди думали про те, як ми гарно про них дбаємо.
Можна ще багато чого писати на цю тему, але зараз не час для роздумів, адже нові тарифи вже діють і тому, хочеться цього комусь чи ні, а таки мусимо подбати про субсидії. То що ж потрібно для їх отримання?
Основні положення постанови про надання субсидій
– призначення субсидії відбуватиметься на підставі лише двох документів, які будуть суттєво спрощені у порівнянні з тими, що були раніше, – заяви та декларації (скасовується необхідність надання довідок про доходи, у тому числі й працюючих осіб);
– запроваджується принцип призначення субсидії на підставі задекларованих даних заявником (при цьому перевірка достовірності цих даних здійснюватиметься органами соціального захисту вже після призначення субсидії, шляхом здійснення запитів до відповідних органів, установ та організацій);
– кожне домогосподарство одночасно з рахунком для оплати енергоносіїв у квітні та жовтні 2015 року отримає спрощені форми заяви та декларації для звернення за призначенням субсидії;
– підприємства, що надають послуги з газопостачання, електропостачання та централізованого опалення мають забезпечити виготовлення бланків заяви та декларації і доставку їх до споживачів разом з рахунками на оплату послуг;
– запроваджується надання субсидії на 12 місяців, а не на опалювальний період, як раніше;
– встановлюється автоматичний принцип надання субсидії на новий період (скасовується необхідність повторного звернення до органу соціального захисту населення для призначення субсидії на новий період у разі відсутності змін);
– всі інші відомості, що необхідні для призначення житлових субсидій (про забезпеченість громадян житловою площею та комунальними послугами) надають організації, які надають ці послуги, на запит органів соціального захисту населення;
– інформацію про доходи для призначення житлової субсидії органи соціального захисту населення будуть отримувати у порядку обміну від Державної фіскальної служи та Пенсійного фонду (при цьому, заборонятиметься вимагати від заявників інші документи, ніж передбачені Положенням про призначення житлових субсидій);
– якщо подано неповні чи недостовірні відомості про доходи та витрати зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб, може бути відмовлено в призначенні субсидії або припинено її надання. У такому разі заявник зобов’язується повернути надміру перераховану (виплачену) суму субсидії у подвійному розмірі;
– надаватиметься право на оформлення субсидій особам, які орендують житло і оплачують вартість житлово-комунальних послуг на підставі письмового договору найму (оренди) житла.
Що ще тернополянам необхідно знати про субсидії
- Час та результати очікування
Терміни розгляду питання про надання субсидії – 10 днів після отримання заяви та відомостей. Після цього проводяться розрахунки про результати яких повідомляється заявник. Тоді ж і вирішують, чи буде призначена житлова субсидія та у якому розмірі.
2. Як самостійно розрахувати субсидію
Тернопільські сім’ї самі зможуть розрахувати орієнтовний розмір субсидії. Але остаточне рішення про те, чи споживач має на це право і яку суму йому призначать, прийматиме місцевий орган соцзахисту населення.
У Мінсоцполітики розробили спеціальний калькулятор для орієнтовного розрахунку суми субсидії. Для цього потрібно вказати лише три цифри:
1) чисельність зареєстрованих у квартирі (будинку) осіб;
2) дохід всіх осіб, які проживають в оселі за місяць;
3) сума нарахувань за житлово-комунальні послуги.
Система автоматично розрахує, чи має споживач право на субсидію, вкаже її орієнтовний обсяг та порекомендує звертатися за оформленням. Або ж навпаки – вкаже, що не має права на пільги.
Як попереджають розробники калькулятора, всі розрахунки є попередніми та не охоплюють усі критерії, що враховуються при призначенні субсидії. Для остаточного визначення права на отримання субсидії рекомендують звернутися до місцевого органу соцзахисту населення.
Знайти калькулятор субсидій можна за цієї Інтернет-адресою: http://www.kmu.gov.ua/control/calculator
- Кого вносити в декларацію?
Субсидію розраховують за кількістю зареєстрованих у житловому приміщенні. Відповідно, їм і нараховують плату за послуги. Якщо ж обсяг споживання послуг вимірюють за індивідуальним засобом обліку, то субсидію рахують виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні осіб, які фактично в ньому проживають, на підставі рішень органів виконавчої влади. Тобто, у декларації зазначають інформацію про всіх зареєстрованих осіб (у примітці можна зазначити, що конкретна особа не проживає), а у заяві відмітити необхідність розгляду питання комісією (за наявності засобів обліку послуг).
- Захист даних та майна
На запит органу соціального захисту населення ДФС надає інформацію про доходи громадян. При цьому надання будь-якої інформації до ДФС не передбачено.
- За пропискою чи фактичним проживанням?
Субсидія розраховується, виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні осіб, яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги. При заповненні декларації слід надавати відомості про зареєстрованих осіб. Житлова субсидія призначається за місцем реєстрації.
- Заробіток та майбутнє. Чи можна відмовитись від субсидії?
Для відмови від призначення житлової субсидії необхідно звернутися до органу соціального захисту населення з заявою про відмову від участі в програмі житлових субсидій.
- Як порахувати суму, яку потрібно зазначити
Для призначення субсидії враховуватимуться доходи без податку з доходів фізичних осіб за попередній календарний рік.
- Як декларувати свої доходи підприємцю?
Доходи осіб, які займаються підприємницькою діяльністю, визначаються на підставі даних державних податкових адміністрацій. За відсутності цих даних – на підставі Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи-суб’єкти підприємницької діяльності протягом календарного року.
Як тернополяни зможуть оформити житлову субсидію
З питання призначення житлової субсидії необхідно звернутися до управління праці та соціального захисту населення за місцем реєстрації. Документи для призначення субсидії можуть бути надіслані поштою. У сільській місцевості приймання заяв з необхідними документами для призначення субсидій здійснюють уповноважені особи, які визначаються сільськими і селищними радами.
Обговорення