Після перемоги революції Гідності Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк озвучив цифру, на яку має за два роки скоротитися чиновницький апарат. Виявляється, аж на 30%! – пише “Інфопростір”.
Як втілюється в життя ця ініціатива на Тернопільщині? М’яко кажучи, доволі мляво. Майже за півтора року чиновницький апарат Тернопільської обласної державної адміністрації скоротися аж на 46 чоловік, що склало всього 7,6(!) відсотка, хоча кількість чиновницького апарату має зменшитися приблизно на 180 працівників.
Журналісти Номер один вирішили проаналізувати, як відбувається скорочення чиновників у ТОДА, і виявили цікаву закономірність. В обласній адміністрації є «блатні» підрозділи, яких, по-перше, скорочення зовсім не торкнулося, по-друге, в їх працівників середня заробітна плата значно більша за інших.
Наближені до «тіла» департаменти
Простий український люд постійно говорить, що чиновників у нас забагато, вони зазвичай протирають штани, перекладають папірці з однієї купки на іншу або ж тільки те й роблять, що приносять своїм шефам каву чи чай. Зауваження людей, у великій мірі, справедливі, адже це вони своїми податками годують велику чиновницьку армію. Оновлене керівництво країни прислухалося до голосу народу і відкрито заговорило про скорочення чиновницького апарату в Україні. На жаль, до реального втілення цих задумів у Тернопільській ОДА справа майже не доходить.
Отримавши відповідь на інформаційний запит, журналісти «Номер один» дізналися, що в ТОДА на 1 липня 2015 року працювало 559 осіб.
Апарат ТОДА, який організовує діяльність голови ОДА, складається з 93 чоловік (більшість яких приходять на роботу без конкурсу). Ця служба за півтора року в чисельному відношенні не мінялася зовсім. Тобто як була за «регіонала» В. Хоптяна в кількості 93 чоловік, такою ж залишилася за «свободівця» О. Сиротюка, такою є і за представника пропрезидентської політсили С. Барни.
Зробивши аналіз усіх структурних підрозділів, приходиш до висновку, що найбільше скорочення торкнулося департаменту агропромислового розвитку (-20%), департаменту екології та природних ресурсів (-15%), служби у справах дітей (-15%), колишнього управління з суспільно-політичних питань та інформаційної діяльності, яке нині розділене на окремі структурні підрозділи (-14%), департаменту економічного розвитку, інвестиційної діяльності та міжнародного співробітництва (-10%). Велике скорочення, за статистикою, мало місце в управлінні капітального будівництва (-52%), але це тільки на перший погляд. Справа в тому, що вісім його чоловік переведено в департамент архітектури, будівництва та ЖКГ. Відповідно в останньому замість скорочення чиновників на 17% відбулося збільшення майже на 3%.
У той же час жодного чоловіка не скорочено в департаменті соцзахисту, управлінні з питань цивільного захисту, відділі внутрішнього аудиту. Мінімальні скорочення торкнулися департаментів розвитку інфраструктури, транспорту та туризму (-3%, чол.), фінансів (-5%, 3 чол.), освіти і науки (-5%, 1 чол.).
Що цікаво, є два структурних підрозділи, які не лише не зменшилися, а навіть збільшились у чисельності. І якщо департамент архітектури, будівництва зріс через об’єктивні причини (див. вище), то чому на одну штатну одиницю (+4%) збільшився чиновницький склад департаменту сім’ї, молоді, фізичної культури та спорту, не відомо.
За якими критеріями відбувається скорочення в ТОДА, для журналістів «Номер один» теж залишається загадкою. У деяких скороченнях важко знайти логіку. Нехай і багато хто каже, що на Тернопільщині немає економіки, але, тим не менше, над всією економікою області (департамент економіки об’єднаний із зовнішньоекономічними зв’язками) працює 48 чоловік, у той час як діяльністю одного губернатора опікуються майже в два рази більше осіб. Одне з найбільших скорочень торкнулося аграрного департаменту, і це в той час, коли Тернопільщина є сільськогосподарською областю і значні бюджетні нагородження відбуваються саме в цій галузі. Хтось може дорікнути, мовляв, хіба аграрні чиновники сіють, орють, збирають тощо? Колишній губернатор Валентин Хоптян полюбляв називати цей підрозділ простими статистами, але, напевно, він не був обізнаний, що оперативна звітність і статистика – це зовсім інші речі.
Наша влада дуже багато любить говорити про стратегію розвитку області. Називає напрямки, яким віддає перевагу, та ті, які знаходяться в пріоритетах. Невже, скорочуючи працівників у сфері економіки та аграрної політики і залишаючи на попередніх позначках кількість чиновників в інших структурних підрозділах, очільники ТОДА змінили вектор розвитку нашої області?
Питання також є і до ефективності роботи керівників структурних підрозділів. Якщо до одних немає претензій, їх людей скорочують, а підрозділ і далі працює та видає «на гора» хороші показники, які витягують область у загальноукраїнському рейтингу, то такий чиновник на своєму місці. Якщо ж останні результатів не дають, натомість просять не скорочувати своїх підлеглих, то до таких осіб мають бути питання в перших осіб краю. Не будемо називати цих горе-керівників по іменах, їх може оцінити кожен на нарадах та колегіях ТОДА.
В апараті ТОДА — одні з найбільших зарплат
Кардинально різняться заробітні плати в ТОДА – від 3410 грн. у працівників управління з питань цивільного захисту населення і до 2150 грн. – в службі у справах дітей. Можливо, у цивільного захисту платня висока через те, що там, у тому числі, працюють люди в погонах, але виникає логічне запитання: чому така висока середня зарплата в апарату ТОДА (на 1 липня 2015 р. – 3254 грн.)?
Люди з департаменту фінансів, візуючи фінанси і ділячи гроші, мають платню дещо більшу від інших рядових підрозділів адміністрації (понад 2800 грн.). Тут згадуєш приказку: «Хай відсохне рука, яка себе обділить».
Прикро за працівників департаментів соцзахисту, охорони здоров’я, освіти, сім’ї, молоді, фізичної культури та спорту, зарплата яких є доволі не високою.
Скільки часу людина може працювати без корупції, отримуючи на місяць трішки більше 2 тис. грн., та що можуть вимагати у своїх підлеглих керівники за такі гроші? Прості чиновники зазвичай вдають, що щось роблять, тому й має наша область такий невтішний результат по більшості соціально-економічних показниках.
Також не зрозуміло, як розподіляється зарплата між управліннями та департаментами? Вона у чиновників ТОДА мала би бути приблизно рівною, адже не може один департамент мати значно більше, ніж інший. Але не в тернопільській адміністрації! Невже платня ділиться ледь не в ручному режимі й залежить від того, який проект штатного розпису «намалює» керівник структурного підрозділу, і як департамент фінансів вирішить, так тому й бути? Чому ми робимо такі припущення? Бо як кажуть «голі» цифри, той, хто «носить каву» губернатору, має зарплату 3254 грн., а той, хто дбає про економіку нашого краю, чомусь меншу за 2300 грн.
Отож маємо дуже просту тенденцію: департаменти, управління та відділи, які реально щось роблять, чомусь скорочують, працівникам виплачується маленька у порівнянні з іншими зарплата, а тих, хто носить каву та перекладає папірці, ніхто не скорочує і в них найвищі зарплати. Очевидно, в обласній адміністрації є керівники структурних підрозділів, які наближені до керівництва, відповідно там не скорочують і заробітна плата більша за середню.
Пропозиція губернатору
Журналісти «Номер один», використовуючи офіційні документи, роблять пропозицію тернопільському губернаторові Степану Барні привести у відповідність до розпоряджень Арсенія Яценюка штат ТОДА (див. таблицю), використовуючи за базові показники чисельність адміністрації на 1 січня 2014 року.
Так, нам можуть дорікнути, що журналісти хочуть залишити без куска хліба велику кількість людей у «білих сорочках». Але, по-перше, це не наша ініціатива, а Прем’єра, тож давайте до неї дослухатися, від реформ нікуди не дінешся. По-друге, подібним чином вдасться звести до мінімуму наявність «блатних» і не дуже департаментів, тобто зникнуть підкилимні ігри. Останнє поставить усіх керівників структурних підрозділів адміністрації у рівні умови, до того ж при збереженні фонду оплати праці можна підвищити зарплату чиновникам, відповідно і вимагати від них якіснішої роботи.
Обговорення