У 2017 році міський голова Тернополя Сергій Надал оголосив стратегічну мету: замінити відсталу транспорту систему Тернополя з старими маршрутками, готівкою системою оплати за проїзд на нову європейську – з сучасною електронною системою оплати та великими комфортними автобусами. Про успіхи та проблеми на шляху реалізації цієї стратегії прозвітував міський голова.
Електронна система оплати
У Тернополі, вперше в Україні, запрацювала електронна система оплати праці у всьому громадському транспорті. Доки у Києві лише почали планувати таку систему, у Тернополі вже запустили «електронний квиток». Тепер у громадському транспорті можна розрахуватися також банківською картою. Обіг коштів у транспортній системі міста відкритий і контролюється міською радою. А запровадження Карти тернополянина (“Файної карти”) дозволило тернополянам зекономити на проїзді.
Незважаючи на опір перевізників та водіїв, певні збої системи під час запуску, електронна система діє і довела свою ефективність. Вона вже стала для нас звичною.
Електронна система має величезне значення й з точки зору економії коштів громади. Вона дозволяє в режимі онлайн бачити, скільки їздить пільговиків. І мерія сплачує перевізникам компенсацію за конкретну кількість пільговиків, які скористалися послугами перевізника. Раніше перевізник самостійно визначав, скільки йому треба компенсувати за пільговиків.
Збережено максимальні пільги
Така економія дозволила мерії скасувати всі обмеження на пільговиків. Вони можуть користуватися громадським транспортом без обмежень. Раніше у маршрутці мали право їхати не більше трьох пільговиків. Сьогодні право на проїзд у великих автобусах, як і в електротранспорті, мають пенсіонери, учні та студенти при наявності відповідної карти тернополянина. У більшості українських міст пільговики платять половину вартості проїзду у громадському транспорті.
Великі автобуси та єдина комунальна транспортна компанія
Станом на кінець листопада 2019 року у Тернопіль вже прибули 24 великих автобуси. У місті загалом налічується 21 комунальний низькопідлоговий автобус марки «MAN A21» та три автобуси – «ЛАЗ А191».
Придбані автобуси вміщують до 80 пасажирів та пристосовані для осіб з обмеженими можливостями, обладнані двигуном внутрішнього згорання на зрідженому паливі (LPG) екологічної безпеки Є5, укомплектовані і відповідають європейським стандартам якості. Автобуси повністю готові до експлуатації.
Наразі ті великі автобуси, які ще не виїхали на маршрути, проходять необхідні процедури оформлення документів та розмитнення. Після цього вони одразу виїдуть на вулиці міста.
Спочатку мерія планувала у 2019 році закупити більше автобусів. Однак, великі низькопідлогові автобуси коштують до 1 млн грн. Тому не так просто закупити відразу необхідну кількість. Через перекладання Києвом своїх фінансових зобов’язань на міста, нам довелося витрачати кошти на соціально захищені статті – фінансування медицини та освіти.
Але ми не відмовляємося від планів замінити всі старі маршрутки сучасними автобусами і створити єдину комунальну транспортну компанію. Вже на наступній сесії плануємо виділити ще 5,5 млн гривень для цієї мети. 2020 рік стане роком сучасних великих автобусів. Робота триває.
Електротранспорт
Не забуваємо і про розвиток електротранспорту. Збудовано тролейбусну лінію по вул. Живова (відгалуження) до зупинки Автовокзал та тролейбусну лінію по вул. Л.Українки – вул. Протасевича.
Також придбали 2 тролейбуси, типу «гармошки», один з них вже проходить експлуатаційне випробування у тролейбусному депо, інший, як очікуємо, прибуде в Тернопіль до кінця року.
За попередні роки були придбано 34 тролейбуси та збудовано 8 нових тролейбусних ліній, загальною протяжністю 12 км.
Безпека людей
Дуже часто доводилося чути скарги на «вбиті» маршрутки, в яких просто небезпечно їздити. То під час руху відкручується колесо, то іржава підлога з дірками маршруток… Визнаю, окремі тернопільські маршрутки дійсно виходили на маршрути в неналежному технічному стані. Це стало однією з причини, чому мерія почала закуповувати великі автобуси.
Відповідно до нових угод з мерією, перевізники мають регулярно проводити техогляд транспортних засобів, вчасно змінювати гуму. За неналежний технічний стан транспорту перевізник буде каратися штрафами і це може бути підставою для дострокового розірвання угоди. Також ми створюємо власну ремонтну базу, де будуть при потребі оперативно ремонтуватися всі комунальні автобуси. Життя та здоров’я тернополян – для нас головний пріоритет.
У 2019 році у наше європейське місто прибув європейський транспорт. Проте попереду ще багато роботи. У всі куточки нашої міської територіальної громади мають їздити сучасні автобуси.
Обговорення