Заступник начальника управління-начальник відділу взаємодії з підприємствами щодо питань авторизації управління забезпечення митного контролю та оформлення Тарас Зань розповів, що за статусом AEO та спрощеннями NCTS – конкретні можливості, які дають бізнесу більше свободи, передбачуваності та партнерських стосунків із митницею.

Говорили й про новації у системі спрощень, що набудуть чинності 19 квітня 2025 року, а головне – як це все реально працює для тернопільського бізнесу. Пропонуємо вашій увазі найактуальніші запитання від представників бізнесу та відповіді на них.
– Як отримати статус авторизованого економічного оператора (АЕО)?
– Для отримання статусу авторизованого економічного оператора необхідно подати заяву та анкету самооцінки за формою, затвердженою постановою Кабінету міністрів України № 1092 від 27.09.2022.
Попередній розгляд заяви про надання авторизації АЕО здійснюється уповноваженим митним органом протягом 30 днів з дня, наступного за днем реєстрації такої заяви.
– На слуху зміни до Митного кодексу України, чи торкнуться вони системи авторизацій?
– З 19 квітня 2025 року набирають чинності зміни до Митного кодексу України, які передбачають перехід на єдину систему критеріїв та умов для отримання авторизацій. Це стосується митних брокерів, утримувачів митних складів, складів тимчасового зберігання та інших об’єктів, що підлягають митному контролю. Окремі авторизації чи дозволи надаватимуться для кожного об’єкта, такого як магазини безмитної торгівлі, митні склади, вільні митні зони комерційного чи сервісного типу.
Відповідні зміни будуть внесені до постанови Кабінету міністрів України № 1092 від 27.09.2022.
– Які переваги дає наявність відповідних авторизацій у експортера?
– У разі наявності у експортера авторизацій на застосування спрощень «процедура випуску за місцезнаходженням» та «самостійне накладання пломб спеціального типу» діють наступні переваги:
- економія часу;
- заощадження грошових витрат;
- зниження ризиків;
- підвищення конткурентоспроможності;
- спрощення ведення бізнесу.
Ці спрощення дають можливість підприємству самостійно накладати пломби спеціального типу на вантажний відсік транспортного засобу та можливість його знаходження на відповідному авторизованому об’єкті підприємства.
– У чому відмінність між авторизаціями, отриманими відповідно до митного кодексу України та Конвенцією про процедуру спільного транзиту. Які з них обрати підприємству?
– Підприємство має право застосовувати спрощення, передбачені як Митним кодексом України, так і Конвенцією про процедуру спільного транзиту. Спрощення за Конвенцією частково є аналогічними тим, що передбачені національним законодавством. Вибір залежить від напрямків діяльності підприємства та географії його торговельних операцій. Якщо підприємство здійснює транзитні перевезення через країни, що є учасниками Конвенції, доцільно отримати відповідні авторизації згідно з її положеннями.
– Які переваги використання NCTS для тернопільських підприємств?
– Впровадження NCTS дає можливість:
- оформляти транзитні операції швидше та з меншими витратами;
- використовувати одну транзитну декларацію для переміщення товарів через кілька країн;
- мінімізувати митні огляди при наявності статусу надійного підприємства.
– Розкажіть про алгоритм дій для брокерів, які хочуть отримати авторизації?
– З 19 квітня 2025 року набирають чинності зміни до Митного кодексу України, які передбачають заміну дозволів на провадження митної брокерської діяльності на авторизації. Для отримання авторизації митному брокеру необхідно буде подати заяву та анкету самооцінки до відповідного митного органу.
– Чи буде перехідний період, за який митні брокери, утримувачі митних складів, складів тимчасового зберігання тощо можуть поступово перейти від дозволів на провадження своєї діяльності на авторизації?
– Так, передбачено перехідний період. Дозволи, чинні до 19 квітня 2025 року, дійсними до 18 квітня 2026 року. До цього часу підприємства повинні отримати нові авторизації відповідно до оновлених вимог.
– Куди можна звернутися за більш детальною консультацією?
– З метою отримання відповідних консультацій та допомоги підприємці можуть звернутися до Тернопільської митниці:
- регіонального координатора по роботі з підприємствами з питань отримання авторизацій та застосування спрощень – Андрія САВАРИНА, начальника управління забезпечення митного контролю та оформлення (контактний телефон – 067 925 8377);
- регіонального координатора з питань спільного транзиту – Тараса ЗАНЯ, заступника начальника управління-начальник відділу взаємодії з підприємствами щодо питань авторизації управління забезпечення митного контролю та оформлення (контактний телефон – 096 800 0988);
- відповідних підрозділів митного оформлення.