Ще до війни робота митниці/перетин кордону та нерозвиненність/якість інфраструктри тягнули ефективність логістики України донизу. Після війни – краще не стало. Про це в телеграм каналі повідомляє Олег Нів’євський, пише agronews.ua.
Нів’євський розповідає, що нещодавно мав можливість перетинати декілька разів кордон і на власному досвіді відчув це (перехід Краковець-Корчова).
1) На підїзді до переходу з української сторони, черга вантажівок починається кілометрів так за 20! Водії більше тижня можуть стояти в черзі на перетин. Про причини – нижче. З польського боку черг не видно, але водії кажуть, що це тільки тому, що з того боку є облаштовані майданчики для відстою, тому і не видно черг;
2) Черга з легкових авто теж не маленьке, в Нів’євського перетин кордону з боку України зайняв 10 годин, хоча з польського все зайняло десь біля години (звичайно, це все було в різні дні);
3) Отже він мав вдосталь часу поспілкуватись з водіями вантажівок, і дізнатись з перших вуст, так би мовити, чому такі довгі черги? Розповіли таке:
– Перша причина – значна зміна товаропотоків і навантаження на польську/укр митницю. По-перше, через закриті порти – дуже багато зерна та іншої подібної продукції пішло по суходолу вантажівками. Скоропорт (на жаргоні водіїв) може стояти і 2 дні в черзі, а от нескоропорт (зерно, наприклад) може і тижнями. Також до війни багато возилось до балтійських країн через Білорусь та московію, ну а зараз все це пішло в основному через Польшу.
– Друга причина – митниця не реагує адекватно на збільшення потоку відповідним збільшенням штату та пропускної здатності переходів. Це стосується, наприклад, і фітосанітарної та ветеринарної служб, бо перевіряти на шкідливі організми треба в будь-якому випадку. Особливо це проблема з польського боку. Або інший кумедний випадок – перехід розширили (збільшили, грубо кажучи, кількість полос переходу), але к-ть ваг не збільшили:) тобто вузьке горлишко так і залишилось вузьким.
4) Такий стан речей робить Україну біднішою і вразливішою, оскільки така шалена неефективність:
– Зменшує доходи виробників;
– Збільшує ціни для споживачів;
– Робить всю економіку вразливішою, оскільки тоді не можна буде приватному сектору вчасно відреагувати на певні дисбаланси (або завести щось швидко, коли буде дефіцит, або вивезти/експортувати у випадку надлишку).
“Ну і черги (а тим більше на десятки кілометрів) – це завжди дуже продуктивне середовище для корупції”,- додав він.