Депутати Володимир Гевко та Людмила Марченко від “Слуга народу” голосували за скандальний закон, котрий дозволяє відкупитися за вчинення корупції.
Законопроєкт про «відкуп за корупцію» став одним із найбільш обговорюваних за останній час. Йдеться про проєкт № 11340, який народні депутати схвалили у першому читанні 18 липня. Формально він мав на меті запровадити можливість укладання угод про визнання винуватості у корупційних злочинах, проте запропонована редакція, на думку громадськості, має геть інакший зміст.
Попри резонанс, проєкт підтримав 231 депутат. Найбільший відсоток голосів за забезпечили представники груп «Відновлення України» (83%) та «Довіра» (74%), а кількісно найбільше голосів підтримки надала фракція «Слуги народу». За проголосували одразу 180 представників фракції.
У цей же час жодного голосу за цю ініціативу не надали депутати від фракції «Голосу», а дев’ять її представників проголосували проти. Ще два голоси проти належать представникам фракції «Слуги народу». Фракція «Європейської солідарності» також не надала жодного голосу за, проте у цьому випадку депутати утримались.
Як голосували тернопільські нардепи? З фракції «Слуга народу» Андрій Богданець – за, Ігор Василів – проти, Володимир Гевко – за, Іван Калаур – за, Людмила Марченко – за. Микола Люшняк з «Довіра» не голосував, Іван Чайківський з «Партія «За майбутнє» був відсутній, Андрій Шараськін з «Голос» – проти.
Працювати над покращенням проєкту після розголосу взялися представники спеціалізованих антикорупційних органів, профільний комітет, керівництво парламенту та нардепи. Про проведення оцінки проєкту повідомили і в Єврокомісії.
Чи є шанси зробити цей закон насправді якісним та дієвим та що для цього може зробити громадськість.
Про корупційні ризики законопроєкту дискутує не лише суспільство. Їх виявили і профільні антикорупційні органи та Комітет з антикорупційної політики. Голова цього комітету Анастасія Радіна повідомила, що якщо № 11340 буде ухвалено в нинішньому вигляді, то кожен учасник корупційного злочину включно з організатором зможе просто відкупитися, запропонувавши будь-яку суму в обмін на угоду зі слідством. У своєму висновку комітет детально описав корупційні ризики законопроєкту та повідомив про необхідність доопрацювання. З такою позицією комітету погоджується і Спеціалізована антикорупційна прокуратура .
Окрему увагу ризикам створення можливості «відкупу» для корупціонерів приділили експерти Головного науково-експертного управління у своєму висновку. Окрім інших зауважень, експерти ГНЕУ зазначають, що запровадження штрафів у такому форматі та у таких значних розмірах навряд чи підвищить ефективність укладення угод про визнання винуватості:
«Штраф як вид покарання не є та не повинен розцінюватись як певний різновид «відкупу» за вчинення кримінального правопорушення. Штраф має сплачуватися із законних доходів винного, а не з доходів, одержаних злочинним шляхом. Майно, нажите злочинним шляхом, зокрема внаслідок корупційних дій, вочевидь має підлягати спеціальній конфіскації, тобто примусовому безоплатному вилученню за рішенням суду у власність держави».
Із необхідністю доопрацьовувати текст погоджується і профільний комітет, що зазначено у висновку. Усе це однозначно свідчить, що законопроєкт № 11340 буде суттєво змінений до другого читання, а отже, увага до цієї ініціативи має лише зростати.
Нині законопроєкт перебуває на етапі підготовки до другого читання. Це означає, що депутати та зацікавлені сторони можуть подавати правки та рекомендації для вдосконалення тексту. І роботу вже розпочато.
Декілька днів тому керівництво НАБУ і САП взяло участь у засіданні профільного Комітету з питань правоохоронної діяльності. Повідомляється, що за результатами зустрічі сторони домовилися внести зміни до законопроєкту, аби він забезпечив пропорційність, дієвість та ефективність покарання за корупційні злочини. Про необхідність доопрацювання тексту заявив і міністр юстиції Денис Малюська.
Крім того, до роботи над ініціативою долучились і європейські партнери, адже, за словами віцепремʼєрки з питань євроінтеграції Ольги Стефанишиної, Єврокомісія вже проводить оцінку законопроєкту, а в разі виникнення зауважень текст буде доопрацьований. Важливо відзначити, що увага партнерів для законодавчих ініціатив в українському парламенті вже неодноразово допомагала зупинити законопроєкти, які мають корупційні ризики.
Обговорення