Не дивно, якщо скоро при згадці слова «газ» тернополян почне лихоманити. І тут питання не лише у тарифах, а в самій процедурі оплати. Відколи у структурі газопостачальних організацій відбувся розподіл обов’язків, вивести кінці з організацією вкрай важко. Сам же «Тернопільміськгаз» регулярно запроваджує нові сервіси, покликані спростити процедуру подачі показників та оплати. Та сказати, що це кардинально вирішує ситуацію, важко.
Абонент не доступний
Усі нововведення в системі подачі показників лічильників за газ та оплати послуги журналісти «Номер один» випробували на собі. Як і тисячі тернополян, працівники нашої редакції щомісяця телефонують на звичні їм номери, аби вказати обсяги спожитого газу. Якщо раніше для цього необхідно було всього кілька хвилин, то зараз на телефоні можна «провисіти» навіть кілька днів. Ще простіше було з подачею показників через інтернет. Достатньо було зайти на сайт організації, ввести у вказані поля необхідну інформацію і за кілька хвилин на електронну адресу приходив рахунок із врахування останніх даних, пише “Номер один“.
Ситуація ускладнилась після зміни системи подачі показників. Зараз їх газові організації приймають лише з 25 по 5 числа наступного місяця. У випадку, якщо споживач не подав показників у визначений місяць, нарахування здійснюються відповідно до передбачених норм. Тобто якщо Ви спожили протягом місяця 10 «кубів» газу, але не внесли показників, то Вам можуть нарахувати усі 70 «кубів». Так сталося і зі мною. Традиційно наприкінці місяця подаю показники через інтернет, однак система не спрацювала і показник не був зарахований. Наступного місяця платіжка, м’яко кажучи, вразила. Майже два дні я намагалась зв’язатися з міськгазом, аби з’ясувати, в чому причина. Коли нарешті дотелефонувалася, то мені пояснили: аби провести перерахунок, слід прийти та написати заяву. Ситуація цілком не логічна і додає клопотів як споживачам, так і працівникам структури. Виходить, потрібно посеред робочого дня затратити майже дві години, щоб прийти у службу і написати заяву на зайво нараховані «куби», які «накинула» сама ж служба. Працівникам теж не просто. До кабінетів шикуються черги з десятків обурених споживачів. Кожного з них слід прийняти, отримати та розглянути заяву. І кому від цього нововведенням стало легше?
Повний аншлаг і у відділі розрахунків. Щодня там кількаметрові черги. Одні подають показники, інші з’ясовують суму оплати, треті оплачують, адже банки та пошта при оплаті стягують комісію у розмірі 3 грн. Аби зробити три таких маніпуляції, потрібно вистояти у трьох чергах, адже обов’язки між операторами розділені.
Як з’ясувалося, ПАТ «Тернопільміськгаз» займається постачанням газу і приймає показники лічильників від споживачів, а його дочірнє державне підприємство «Газпостач» робить нарахування на той газ, який спожило населення. Подати фактичні показники лічильника газу можна кількома способами: телефоном, через інтернет на сайті gazpostach.te.ua, написати показник, свою адресу й кинути у поштову скриньку або ж прийти у міськгаз і повідомити показник операторові. Після того, як абонент подасть показник, ДП «Газпостач» проводить нарахування. Відбувається це не одразу, а через певний період.
Звичайно, користуватися телефоном та інтернетом зручно. Однак з’єднатися з оператором завдяки телефонному зв’язку практично не можливо. Лінія постійно зайнята, а навіть якщо таки вдасться зателефонувати, то оператор тільки прийме показник, а суми вказати не може. Інтернетом, на жаль, вміють користуватися не всі. Особливо це стосується старшого покоління. У результаті тернополяни створюють черги біля міськгазу.
До слова, споживачі виявили ще один спосіб подати показники без черг – через банк.
Звичайно, фінансова установа має інші функції і не зобов’язана приймати показники, тому тернополяни ставлять на рахунок кожного з надавачів послуг по кілька гривень, вказують показники й оплачують послугу, навіть якщо у них є переплата.
Газ дорожчає
До цих клопотів додався ще один. З 1 травня зросла ціна на газ. Уряд зобов’язав НАК «Нафтогаз України» продавати населенню природний газ за єдиною ціною – 6 879 гривень за тис. куб. м (з урахуванням ПДВ, витрат на транспортування та інших витрат), тим самим відмінивши так звану «соціальну норму» в обсязі 1 200 куб. м на за ціною 3 600 гривень за тис. куб. м, яка діяла в опалювальний сезон 2015/2016 рр. Встановлення граничного розміру роздрібних цін на природний газ із урахуванням усіх тарифів і ПДВ для побутових споживачів на єдиному рівні 6879 грн. за тисячу кубічних метрів означає, що роздрібна ціна для побутових споживачів зменшується з 7,188 до 6,88 гривень за кубічний метр у літній період. Однак зросте з ціни 3,6 грн. за кубічний метр до 6,8 грн. в опалювальний сезон.
Ціна продажу газу для потреб теплокомуненерго також встановлена на рівні 6 879 гривень за тис. куб. м, а отже, автоматично зростає і вартість опалення. Експерти вже зазначають, що такі тарифи українцям не під силу. Ситуацію не врятують навіть субсидії. Натомість уряд пропонує громадянам, які проживають у приватних будинках, відмовитися від газу та шукати альтернативні види палива.
– Вдумайтесь, кожна сім’я протягом року витрачає близько 2000 «кубів» газу. Множимо цей обсяг на 7 грн. і вийде 14 тис. грн. Чи хтось буде спроможний заплатити таку суму? Депутатам облради чи від ТОДА варто підготувати листи до Києва з вимогою переглянути тарифи, адже вони не під силу на сьогоднішній день. Пенсія становить 1100-1200 грн., а за газ пенсіонеру в селі треба буде заплатити 14 тис. грн. Навіть дуже економне споживання газу, яке може не перевищити 1000 «кубів», все одно потягне за собою значні витрати. Ця проблема сколихне більшість населення області. Українського газу, який значно дешевший, вистачає для всіх споживачів і теплокомуненергно. А нам чомусь рахують європейську і російську ціну. Ми повинні вже сьогодні про це волати і кричати, бо інакше прийде катастрофа, – заявив керівник ПАТ «Тернопільгаз» Олег Караванський.
Прийшли «листи щастя»
У поштові скриньки тернополян цього місяця почали надходити заяви про приєднання до умов постачання природного газу побутовим споживачам. Нова форма договору є типовою та публічною. Це означає, що умови встановлюються однаковими для всіх споживачів, а Договір може бути укладений лише шляхом приєднання споживача до запропонованого Договору в цілому. Договір не потребує двостороннього підписання. Якщо споживач не повернув постачальнику заяву-приєднання, фактом згоди споживача про приєднання до умов Договору є сплачений рахунок ДП «Газпостач» ПАТ «Тернопільміськгаз» за поставлений природний газ та факт споживання природного газу. Тобто якщо ви отримали додаток до Договору, то залишайте його в себе і продовжуйте регулярно оплачувати комунальні послуги. Це автоматично активізує документ. Звичайно, ви можете відмовитися від підписання, однак альтернативи у тернополян немає, тому робити цього немає сенсу.
Працює єдиний сервіс
Нещодавно в області запрацював новий сервіс у сфері оплати комунальних послуг. Відтепер оплатити за всі послуги тернополяни можуть за допомогою інтернету. При здійсненні оплати за допомогою www.oplata.te.ua можна подати і показники за спожиті послуги.
– Для того, щоб скористатися послугою, потрібно просто ввести потрібну адресу в спеціальну форму на сайті www.oplata.te.ua. Якщо будинок приватний, то у графу “Номер квартири” потрібно ввести число “1”. Можливість пошуку абонента за адресою доступна для жителів Тернополя та Тернопільської області, – розповідає директор ПП «Укрспецінформ» Михайло Шидлівський.
В єдину квитанцію www.oplata.te.ua включено всі комунальні служби та підприємства, що обслуговують житловий фонд, каже Михайло Шидлівський. Система охоплює всі платежі: електропостачання, газ, вода, тепло, квартплата, вивіз твердих побутових відходів, домофон тощо. Даний ресурс обслуговується «Приватбанком».
При оплаті комунальних послуг за допомогою сервісу не знімаються жодні додаткові комісії, за винятком здійснення оплати за газопостачання. Комісія на цю послугу передбачена у всіх банківських установах Тернополя та Тернопільської області і становить не менше трьох гривень. Комісія при оплаті за спожитий природний газ із допомогою сервісу www.oplata.te.ua становить дві гривні, а не три, як у банківських установах чи у поштових відділеннях. Що важливо, кожен платник, який скористався вказаним сервісом, може оплатити комунальні послуги в будь-який час дня чи ночі.
Обговорення