Тернопіль одним із перших міст в Україні розпочав впровадження електронної оплати за проїзд у транспорті. Ця новація відповідає вимогам часу як в економічній, так і соціальній та суспільній площині. На даний час «електронний квиток» – це вимога уряду, і у найближчі місяці запрацювати система повинна по всій країні.
У Тернополі почала діяти «Файна карта»
У Тернополі електронний квиток впроваджується як «Соціальна карта
тернополянина» («Файна карта») та у перспективі матиме додаткові переваги
для її власників – окрім безпосередньої економії на оплаті за проїзд,
передбачаються знижки на товари та послуги. А громада зможе більше
впливати на маршрути, графік руху та культуру обслуговування.
У міському транспорті вже можна побачити встановленні валідатори (пристрої
для зчитування інформації – ред.) або кріплення під них. При цьому вартість
проїзду ще залишається на рівні 3 грн у тролейбусі та 4 грн – у маршрутках. З
подорожчанням вирішили почекати, у зв’язку із технічними моментами,
усунути які планують найближчими днями. Відтак, вже незабаром їздити по
зниженій вартості зможуть лише власники «Карти тернополянина», гостям же
нашого міста, а також тим, хто не матиме електронного квитка доведеться
платити по вищому тарифу – 4 грн у тролейбусі та 5 грн в маршрутці. При
цьому повністю безкоштовним проїзд залишиться для тернопільських
пенсіонерів, УБД, людей з інвалідністю та інших соціальних категорій; а
пільговим – для студентів та учнів.
За словами міського голови Сергія Надала, двоставкову оплату за проїзд
відтермінували, аби не завдавати незручності тернополянам, які ще не встигли
виготовити «Файну карту» чи придбати новий проїзний документ.
«Запровадження системи електронного квитка є обов’язковим для всіх міст
України. Тернопіль розпочав використовувати цей сучасний механізм обліку
пасажироперевезень ще минулого року, і сьогодні ми цю систему розширюємо.
Водночас для нас на першому місці залишається комфорт тернополян.
Виготовлення персоніфікованого проїзного квитка займає близько двадцяти
днів, і навіть попри те, що була проведена широка інформаційна кампанія,
досить велика кількість жителів міста не встигла виготовити «Карту
тернополянина». Тому ми пішли назустріч людям і відтермінували підвищення
вартості проїзду. Думаю, що за цей час і оператори електронних систем
встигнуть виготовити якомога більше персоніфікованих електронних квитків та
роздати їх мешканцям», – зазначив Сергій Надал.
Заощадити зможуть і тернополяни, і місто
З економічної точки зору автоматизована система оплати за проїзд є вигідною,
перш за все, пасажирам – адже дає змогу заощаджувати щонайменше 800 грн
на рік. У кожній родині знайдуть, як з користю чи приємністю витратити ці
гроші. Натомість для міста вигода полягає в тому, що перевізникам в якості
компенсації за проїзд пільгових категорій буде перераховуватися тільки та
сума, на яку вони реально надали таких послуг.
Наразі з бюджету міста доводиться сплачувати їм близько 30 млн грн щороку, наскільки цей розрахунок відповідає дійсності – перевірити неможливо. Саме тому з боку власників маршрутів, а особливо водіїв чинився опір введенню нової системи
обліку перевезення пасажирів. Були випадки й відвертого саботажу, зокрема,
кілька валідаторів були свідомо ними зіпсовані. Це пояснюється небажанням
втратити контроль за готівкою, яка формує «сіру касу» та осідає виключно в
кишенях недобросовісних транспортників та їх водіїв.
Електронний квиток дасть можливість чітко знати, скільки пільговиків
скористалося міським транспортом і яку конкретну суму слід перерахувати
перевізнику. За попередніми розрахунками, вона буде мінімум на 25-30%
меншою, ніж зараз. Відтак, гроші, які вивільняться з міського бюджету, можна
буде спрямувати на інші важливі для тернополян проекти.
Зручні маршрути, чіткий графік, бонуси
Уніфікована електронна система оплати за проїзд відкриває й можливість
відслідковувати реальний пасажиропотік на тому чи іншому маршруті. Відтак,
маршрут можна буде змінювати відповідно до того, як тернополянам зручніше
добиратися до місця призначення. Аналогічно з’являється і можливість
контролювати графік руху транспорту – це важливо, бо зараз, коли ще діє стара
система, багато тернополян скаржаться на те, що транспорт прибуває невчасно.
Тому у міській раді на це звертають увагу й намагаються виправити ситуацію.
Враховуючи досвід європейських країн та беручи до уваги регіональні
особливості, кожне місто України обирає для себе найбільш прийнятний спосіб
впровадження електронного квитка. Особливістю Тернополя є те, що
електронна оплата проїзду з використанням «Карти тернополянина»
відбувається без прив’язки до будь-якого банку. У Києві та Житомирі,
наприклад, навпаки. Дехто стверджує, що краще використовувати саме
банківські картки для оплати проїзду, а не оформляти «Карту тернополянина».
Проте, небезпека в тому, що недобросовісні банки можуть наживатися на
довірливих клієнтах. Непоодинокими є випадки, коли банки, чиї банківські
карти є також і «соціальними картами», на свій розсуд знімали гроші клієнтів в
рахунок оплати за комунальні послуги тощо. Та й взагалі, випадки, коли
власників банківських карток ошукують шахраї є дедалі частішими. Наприклад,
тільки протягом кількох останніх днів від них потерпіло п’ятеро краян, які
втратили понад 30 тис грн.
У той же час, кращі практики електронних карток міська влада Тернополя
планує запровадити і у випадку з «Картою тернополянина». Зокрема, як
зазначає мер міста Сергій Надал, система дисконту може бути вдало
використана при отримані тернополянами різного виду муніципальних послуг.
«Також ведуться переговори з аптеками, торговими мережами, закладами
культури та дозвілля про надання певних знижок, участі в акціях тощо. Нам би
хотілося, щоб власники «Карти тернополянина» відчули додаткові переваги від
того, що живуть саме у Тернополі. Пільгова оплата в транспорті – це тільки
перший крок», – зазначає Сергій Надал.
Впровадження євро-практики є неминучим і корисним
Систему єдиного електронного квитка не перший рік використовують багато
європейських країн, серед яких Австрія, Німеччина, Великобританія, Польща,
Чехія та інші. Її впровадження зробило послуги з перевезення більш зручними
для пасажирів, допомогло поступово виховати культуру користування
транспортом та повагу один до одного.
З 1 грудня електронна система оплати за проїзд працюватиме у Києві та
Харкові. Львів планує розпочати процес впровадження електронного квитка з
березня 2018-го. Тож, процес впровадження електронного квитка є неминучим з огляду на норми чинного за конодавства України. Крім того, перехід на електронний
розрахунок при користуванні транспортом є вимогою часу – виведення готівки
допоможе посилити громадський контроль у сфері транспортного
обслуговування, що у свою чергу підвищить і якість самої послуги. В
результаті, впровадивши «Карту тернополянина» наше місто ще на крок стане
ближчим до норм, які добре зарекомендували себе в Європі.
Обговорення