У Великих Гаях місцева влада заасфальтувала дорогу лише до будинку, в якому мешкає сім’я екс-прокурора Тернополя Сергія Банаха. Решта вулиці залишилася у ямах
З проханням з’ясувати, чому сільська влада заасфальтувала на їхній вулиці дорогу лише до одного з презентабельних будинків, звернувся у редакцію “RIA плюс” житель вул. Лесі Українки, що у селі Великі Гаї.
Коли на нашій вулиці розпочали ремонт, усі жителі зраділи, оскільки дорога була у вкрай поганому стані, – розповідає один із місцевих жителів згаданої вище вулиці пан Іван (його прізвища чоловік просить не вказувати, побоюючись неприємностей з боку можновладців. Редакції воно відоме, – прим. ред.). – Нею неможливо було проїхати не лише автомобілем, а й кіньми чи навіть велосипедом. Їм відкриваються усі двері Пан Іван каже, що асфальтування проїжджої частини з незрозумілих причин припинили біля обійстя якогось “великого начальника”. Звичайний держслужбовець такого маєтку на свою зарплату ніколи не збудував би, – додає пан Іван.
З чоловіком погоджується його сусідка Марія Яблонська, яка також не задоволена ситуацією, що склалася. Якби щось схоже було у європейській країні, то люди знали б, що найближчим часом дорога буде завершена, і з підозрою до цього не ставились, – каже пані Марія. – Однак це Україна, де просто так ніхто нічого не робить. Співрозмовниця наголошує на тому, що вона не є корінною жителькою Великих Гаїв, а лише винаймає кімнату в одному з будинків на цій вулиці. Проте, незважаючи на це, їй не байдуже, що тут відбувається.
Ця дорога до маєтку багатія є наочним прикладом того, що відбувається у нашій державі, – каже жінка. – Для того, хто має великі статки, відкриваються усі двері, а для пересічного громадянина вони зачинені. Я переконана в тому, що ця дорога у такому стані й залишиться. Можливо, сільська рада виділить якийсь дріб’язок для того, щоб закидати щебенем ями на дорозі, але до кінця асфальтувати її точно ніхто не буде.
З питанням, коли заасфальтують усю проїжджу частину на цій вулиці, журналіст редакції «RIA плюс» звернувся до сільського голови Великих Гаїв Олега Кохмана. Пан Кохман лише повідомив, що дорогу на цій вулиці заасфальтували за кошти з сільського бюджету і що на неї витратили майже 200 000 грн громади. Більше того, рішення про асфальтування цього відрізку дороги приймали на сесії Великогаївської сільської ради шляхом депутатського голосування.
Дорога до маєтку екс-прокурора За даними Кадастрової карти і Реєстру речових прав на нерухоме майно, вказаний дім стоїть на ділянці, що належить Володимиру Банаху. Володимиром звуть і батька екс-прокурора нашого міста Сергія Банаха. У родини Банахів, до речі, кілька маєтків. Так, ще два роки тому журналісти “RIA плюс” проводили “екскурсію” до прокурорської вілли і з’ясували, що у селі Кімната на Кременеччині сім’я Банахів володіє трьома великими будинками зі зрубу, однією кам’яною будівлею, гротом та сосновим бором. Це приблизно 20 сотих, обнесених металевою огорожею. Поряд є майданчик для занять спортом, гойдалки, дерев’яна спостережна вежа, рукотворний ставок із причалом та пляжем. Подвір’я, ставок та облагороджена територія займають більше гектара.
Щодо Великогаївського маєтку прокурорської родини, то земельна ділянка порівняно зі згаданою вище не така вже й велика і становить лише 0,12 га. На обійсті – двоповерховий презентабельний будинок площею 441 кв. м із двома гаражними в’їздами. Обабіч будинку – гарно викладена бруківка. Решту подвір’я займає доглянутий газон, лазня, альтанка на навіс. Усе оточене двометровим парканом із кованою брамою.
Офіційно екс-прокурор, а тепер декан юридичного факультету Тернопільського національного економічного університету, володіє квартирою площею понад 150 кв. м. Решта майна зареєстрована на його батька – Володимира Банаха, який стверджує, що має власний бізнес і працює виключно на експорт. Ми декілька разів намагалися зв’язатися із Cергієм Банахом, телефонуючи на його робочий номер. Та слухавки у кабінеті ніхто не піднімав. Не змогли знайти його і на робочому місці, зателефонувавши у деканат. Однак пан Банах може висловити свою позицію щодо дороги, звернувшись у редакцію “RIA плюс”.
Що робити, аби відремонтували чи проклали дорогу?
Для того, щоб місцева влада зробила дорогу на тій чи іншій вулиці, необхідне звернення. Із заявою у міську чи сільську раду може прийти як житель вулиці, так і депутат. Ініціатива ремонту дорожнього полотна може надходити і від голови громади. Після того, як ми отримали звернення щодо ремонту дороги, на місце виїжджає відповідна комісія, яка робить оцінку ділянки та за необхідності складає дефектний акт, – розповідає Великоберезовицький селищний голова Ілля Костюк.
– Це клопотання з відповідними висновками ми передаємо на сесію, де остаточне рішення приймають місцеві депутати. До слова, пан Костюк погодився розповісти про механізм звернення щодо ремонту дороги, оскільки пояснити все в управлінні житлово-комунального господарства нам відмовились.
Як каже сільський голова, вони не проводять масштабних проектів з асфальтування вулиць, оскільки бюджет Великої Березовиці не дозволяє цього зробити. Депутати нашого села на цей рік виділили лише 300 000 грн на поточні ямкові ремонти, оскільки для ремонту великих об’єктів лише на проект потрібно 5-10% коштів від його загальної вартості. А такої суми у бюджеті села немає, – наголошує Ілля Костюк. Щодо вартості одного квадратного метра дороги у межах населеного пункту, заасфальтованої облавтодором, як з’ясував журналіст “RIA плюс”, коштує мінімум 500 грн.
У цей квадратний метр, за словами тернопільських дорожників, входить вартість асфальтного покриття, щебеню та роботи. Проте чинників, які впливають на кінцеву ціну заасфальтованої дороги, доволі багато. Більше того, на це впливає навіть техніка. Мовляв, чим новіша техніка, тим якісніше вкладений асфальт і вища кінцева вартість прокладеної дороги. Відповідно, дорога може коштувати навіть 1000 грн/кв. м. І це ще не всі витрати, оскільки на масштабні об’єкти необхідно мати проект. Його ціна коливається приблизно у межах 10% від вартості проекту.
Варто знати: За держстандартами України, покриття проїжджої частини не повинно мати осідань, вибоїн, напливів чи інших деформацій, що утруднюють рух транспортних засобів, а розмір допустимих ушкоджень на дорогах на 100 тис. кв. м дорожнього покриття може коливатися (залежно від типу доріг та сезону) від 0,3 кв. м до 5,0 кв. м, для проїздів – від 3,0 кв. м до 7,0 кв. м.
Термін ліквідації пошкоджень площі покриття проїжджої частини триває від однієї до десяти діб. Також варто знати й те, що, відповідно до законодавства України, дороги поділяють на чотири типи. Це автодороги загального користування, вулиці і дороги міст та інших населених пунктів, відомчі (технологічні) автошляхи, а також шляхи на приватних територіях.
До прикладу, якщо ви потрапили в яму за межами міста або населеного пункту, вам слід звертатись до Служби автодоріг певної області та відповідного ДП автодору. Якщо яма розташована на дорозі у межах міста або населеного пункту, потрібно звертатись до відповідної міської, районної у місті, сільської чи селищної ради.
Обговорення