Коли психолог з Університету Іллінойсу Брайан Росс вступив на курс програмування, пройшло вже багато років з тих пір, як він в останній раз сидів за партою. Своєю борідкою і лисіючою головою він виділявся на тлі інших. Росс, будучи помітно старшим від своїх однокурсників, сильно переживав.
Але у нього була перевага. Росс — вчений, і він знайомий з ефективною стратегією навчання, яку часто недооцінюють, відому як самопояснення. Цей підхід зводиться до того, щоб ставити собі запитання на кшталт «Що це означає? Чому це має значення?» Ставити їх вголос дійсно допомагає. Одне з досліджень показує, що люди, які пояснюють собі якісь ідеї, розуміють майже в три рази більше, ніж ті, хто цього не робить.
Росіяни шоковані вчинком тернопільських патріотів (Фото)
Щоб перевершити своїх молодих однокурсників, Росс ставив собі безліч питань. Він робив це, читаючи тексти, які йому задавали. Після кожного параграфа, після кожного речення він питав себе: «Що я тільки що прочитав? Як це поєднується з іншими знаннями? Зустрічав я цю думку раніше?»
До кінця курсу Росс виявив, що, незважаючи на недосвідченість і слабке знайомство з комп’ютерами, він може відповісти на багато питань, на які інші студенти не можуть, і розуміє програмування краще за них.
«Іноді у мене була перевага, — сказав він. — Я фокусувався на більш широкій картині».
У сучасній економіці мало навичок важливіші, ніж уміння вчитися. У всьому світі існує сильна залежність доходів від навчання. Компанії можуть оплачувати навчання і різні курси, але рідко можна навчитися вмінню придбання навичок.
Ось як використовувати самопояснення у процесі навчання.
1. Розмовляйте самі з собою
У бесідах із самим собою погана репутація, часто їх приймають за ознаку душевного розладу. Тому не варто робити цього на людях. Але такі розмови вкрай важливі для самопояснення і зазвичай допомагають в навчанні. Наприклад, це пригальмовує нас — і чим більше ми роздумуємо, тим більше ми виносимо з цього досвіду.
Розмови з собою допомагають нам думати про свої думки. Коли ми починаємо розмову самі з собою, ми зазвичай ставимо собі запитання на кшталт: «Як я дізнаюся, що я знаю? Що мене бентежить? Чи справді я це знаю?» Натискаємо ми на паузу при прослуховуванні подкасту або зупиняємося, щоб осмислити прочитане, ми розвиваємо навички більш ефективно, думаючи про думки.
2. Запитуйте, чому
Самопояснення може дати імпульс цікавості, яка в іншому випадку може не прокинутися. Це стосується питання «Чому?» Якщо ми добре знаємо тему, питання «чому» не здаються такими важкими. Якщо я поставлю вам таке питання щодо міста, де ви виросли, відповісти буде достатньо легко. Це стає важким, коли питання стосується чогось, чого ми не знаємо — і допомагає розвивати цю галузь знань.
У якості ілюстрації давайте розглянемо питання типу «Чому бувають хвилі?» Хтось може дати просту відповідь: «Ну, хвилі пов’язані з вітром. Коли вітер дме поверх води, він створює брижі». Але потім виникає неминуче продовження: «Чому вітер піднімає воду?» або «Чому хвилі бувають, коли немає вітру?» І ми не можемо відповісти. Принаймні, я не можу, тому починаю шукати якусь відповідь в інтернеті, читаючи, як енергія рухається через воду. Зрештою, я дізнаюся набагато більше.
3. Узагальнюйте
Узагальнення — це простий спосіб прищепити собі звичку самопояснення, оскільки виклад ідеї своїми словами допомагає розуміти.
Напевно ви стикалися з цим у житті. Згадайте, наприклад, випадок, коли ви прочитали статтю в журналі, а потім переказали її другу. Це теж форма узагальнення — більш ймовірно, що після цього ви краще запам’ятаєте інформацію зі статті.
У якості ще однієї ілюстрації припустимо, що ви недавно написали електронного листа, розповідаючи свої думки про документальний фільм, який подивилися на Netflix. Зробивши це, ви деталізували ідею і осмислили її. У цілому ви отримали більш багате уявлення про фільм і його тему.
Ви можете зробити це у власному житті. Наступного разу, коли хтось: ваш бос, чоловік (дружина), друг, дасть вам набір детальних інструкцій, знайдіть час, щоб усно повторити вказівки. Повторюючи всі до кінця, ви узагальнюєте ці знання, і у вас буде набагато більше шансів запам’ятати інформацію.
4. Створюйте точки дотику
Одна з переваг самопояснення полягає в тому, що воно допомагає людям побачити нові зв’язки та асоціації. Знаходження точок дотику допомагає розвивати пам’ять. Коли ми пояснюємо ідею самим собі, ми повинні спробувати подивитися на зв’язки. Це одна з причин, чому працюють такі інструменти, як мнемоніка. Ми краще запам’ятовуємо кольори веселки, тому що створюємо зв’язок між першими літерами назв квітів.
Коли ми знаходимо зв’язки в області знань, ми можемо домогтися кращого розуміння. Це пояснює, чому Брайан Росс настільки успішно використовував самопояснення. Вивчаючи програмування, він намагався пояснити ідеї сам собі, грунтуючись на різних словах і поняттях.
«Багато що, що ви робите при самопоясненні, пов’язане зі спробами створення зв’язків, — каже він. — Ви говорите собі: о, зрозуміло, це працює тому, що це веде до цього, а це веде до того».
Самопояснення має стати одним з ключових інструментів навчання, оскільки сьогоднішня економіка висуває нові вимоги до встановлення зв’язків і впровадження нових знань і навичок. Генеральний директор AT & T Рендалл Стівенсон каже, що технологічним працівникам необхідно вчитися онлайн хоча би п’ять годин на тиждень, щоб не відставати. І їм може знадобитися відокремлене місце для цього, де вони не будуть бентежитися, розмовляючи вголос самі з собою.
3а матеріалами проекту Територія
Обговорення