Автоматична коробка передач останніми роками набула величезної популярності не тільки на вітчизняному просторі, а й у всьому світі. Якщо так піде й надалі, то вже в найближчому майбутньому «механіка» може майже повністю піти з сегменту власних автомобілів. Тим не менш, все ще є громадяни, які не перейшли на «автомат» або зробили це зовсім недавно. Всім важливо пам’ятати, що АКПП має безліч критичних відмінностей від МКПП у питаннях експлуатації.
1. Особливості влаштування сучасних автоматичних коробок
Сучасні автоматичні коробки – це досить складні електромеханічні пристрої. Раніше в АКПП був механічний привід з лаштунками перемикання режимів. У сучасних АКПП він замінений на електронний блок, але тільки для режимів R, N, D. Сучасна електроніка автомата допомагає уникати пошкоджень коробки передач у разі помилки при перемиканні селектора. Наприклад, якщо замість “N” автомобіліст якимось чином потрапив до “D”.
Інша річ – режим «P». На відміну від перерахованих вище, він використовує класичний прямий механічний зв’язок за допомогою металевого тросика. Тут привід переміщає спеціальний кронштейн із коромислом, на кінці якого розташований фіксатор. Фіксатор стоїть на валу, де є коліщатко з прорізами, що нагадує шестерню. Коли фіксатор потрапляє до пазу цієї шестерні відбувається жорстке зачеплення. Електроніка у всьому цьому не бере участі, а значить немає механізму захисту від помилок.
2. У чому небезпека режиму «паркінг» для коробки
Власне, всі проблеми та небезпеки режиму «паркінг» прямо походять з того, що в основі його роботи досі лежить стара-добра механіка. Якщо спробувати включити «P» на великій швидкості, то коромисла фіксатора почнуть скакати по зубах, що рухаються. Надалі відбувається або поломка шестерні, або сточування металевої стружки. І те, й інше однаково небезпечно для коробки і загрожує дорогим ремонтом на СТО. Щось подібне з фіксатором та шестернею відбувається, коли автомобіліст регулярно залишає «ластівку» в режимі «P» на схилі. Різниця лише тому, що силовий вплив має розтягнутий у часі характер. Щомісячні паркування з порушенням правил викликають втому металу та призводять до поломки всієї коробки передач.
3. Як правильно ставити машину в режим “паркінг”?
Дуже важливо правильно ставити машину в режим “паркінг”. Добре, що в цьому немає нічого складного. Для того щоб механічний зв’язок «P» не зношувався, достатньо зняти з нього навантаження. Для цього ручне гальмо в машинах з АКПП потрібно затягувати вже після зупинки, але до відпускання педалі гальма. Тільки після того, як ручник буде затягнутий, можна відпускати педаль і переводити селектор в режим «P». Такий підхід дозволить розподілити навантаження між дисками та гальмівними механізмами.