Тернополяни нарікають на щомісячні захмарні суми за втрату води в будинках. Кому 700, кому 1000, а кому й 1900 додаткових гривень. У деяких будинках є загальнобудинкові лічильники. А отже, і платіжки мали б бути виправдані, але все одно нарахування жахають. Чому так відбувається, має з’ясувати робоча група, створена розпорядженням міського голови. Чи є результати і чи дочекаються перерахунків тернополяни?
Журналісти 20 хвилин розбиралися в цій темі.
У платіжках зайві захмарні суми за споживання води, а ми, крім цього, ще й оплачуємо з власних кишень роботу цілого штату контролерів водоканалу. Навіщо це робити, поцікавилась тернополянка Тетяна Б. (на прохання жінки не вказуємо її повних даних – прим. авт.), надіславши скаргу на гарячу лінію «20 хвилин».
Жінка каже, неодноразово звертались за роз’ясненнями до комунальної установи.
— Я вже не раз зверталась до водоканалу через той загальнобудинковий лічильник — за минулий рік їхні додаткові нарахування за загальнобудинковим лічильником склали майже моє середньомісячне споживання, — поділилась жінка. — Тож питань, самі розумієте, виникає багато. І одне з них — чи варто довіряти показам того лічильника, якщо він не виконує деякі свої функції.
Хто не погоджується, погрожують судом
Водоканал пояснив жінці, що можуть бути витоки чи мешканці неправильно подають показники, але в будинку не так багато квартир, то все це перевірили, і нічого такого не виявили, поділилась пані Тетяна. Мовляв, усі всі власники квартир у їхньому будинку передають показники вчасно.
— Покази квартирних лічильників водоканал не звіряє, хоча мабуть мав би, — припускає жінка. — Десь в січні цього року було повідомлення від міської ради, що вони начебто створили якусь комісію, яка має перевіряти скарги на лічильники, але жодних контактів куди і до кого звертатись не дали.
Проблема з додатковими й чималими витратами за воду, за загальнобудинковим лічильником, для тернополян не нова. І, зневірившись, люди навіть звертались за допомогою до народного депутата.
— Вже кілька місяців тернополяни спостерігають неприродне явище: споживаючи певний об’єм води, зафіксований показниками лічильників, вони натомість отримують від КП «Тернопільводоканал» рахунки, в яких пропонується доплатити кругленьку суму за нібито додатково спожиту воду, об’єм якої визначається як різниця між показниками загальнобудинкового та індивідуальних лічильників, — повідомив про проблему нардеп Андрій Богданець. — Суми захмарні, кому 700, кому 1000, а кому й 1900 додаткових гривень. А тим, хто не погоджується з такою арихметикою, КП «Тернопільводоканал» оперативно надсилає копію заяви про видачу судового наказу, погрожуючи стягнути борг у судовому порядку.
Зі скаргою на таку проблему до нардепа звернулися співвласники багатоквартирних будинків, що на вул. Корольова. Хоча, як показують дописи у соцмережах, ситуація набула масового характеру, припускає нардеп. І направив депутатське звернення до КП «Тернопільводоканал» про надання пояснень з приводу інформації, викладеної у колективній скарзі. Також, звернувся до НКРЕК з проханням здійснити відповідну перевірку.
Різницю розподіляють між всіма
Нагадаємо, зміни до нарахувань вступили в силу з травня минулого року. Тобто тернополяни вже отримують нові платіжки з додатковою платою. Це не примха тернопільського водоканалу – такі зміни запрацювали і в інших областях.
Необхідність платити за загальнобудинкові втрати води регулює Закон України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання».
Зокрема у статті 10 «Розподіл обсягів комунальних послуг між споживачами» йдеться, що якщо виникає різниця між показником спожитої води на загальнобудинковому лічильнику та сумарним значенням спожитої води абонентами, відповідно до їх показників, то різниця розподіляється між мешканцями будинку, відповідно до методики розподілу між споживачами.
— З червня 2022 р. споживачі, які проживають в багатоквартирних будинках, отримали рахунки, де вже по-новому застосовано норми законодавства щодо проведення нарахувань з врахуванням показників комерційного вузла обліку. Рахунки за травень споживачі отримали з врахуванням показників загальнобудинкового лічильник, — пояснює директор КП «Тернопільводоканал» Володимир Кузьма.
Як саме тепер розподіляють витрати за втрачену воду – описано в наказі Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово–комунального господарства України «Про затвердження методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг».
— Обсяг спожитої будинком води визначається за показниками вузла комерційного обліку — загальнобудинкового лічильника, — пояснив речник КП «Тернопільводоканалу» Антон Федорців. — Квартирні водоміри є вузлами розподільного обліку. Різниця (небаланс) між загальнобудинковим і сумою квартирних лічильників пропорційно розподіляється між всіма споживачами.
Якщо у будинку немає загального лічильника, тоді загальнобудинкові витрати води приймаються за 0. Якщо ж лічильник тимчасово вийшов з ладу – використовують розрахунковий метод – про це йдеться у методології розрахунку.
Ще минулого року в комунальному підприємстві розповідали, що тоді приблизно 70% будинків міста мали загальнобудинкові лічильники. Впродовж року їх мали б встановити в усіх будинках. Станом на 1 лютого поточного року, встановлені 1593 загальнобудинкові лічильники, це у 85% будинках міста .
— Якщо наразі у вашому будинку немає загальнобудинкового лічильника – ви будете платити відповідно до показників квартирного лічильника або до норм споживання (якщо лічильника у квартирі немає) – пояснює Антон Федорців. — Ця норма складає 300 літрів на добу, якщо гарячого централізованого водопостачання немає та 240 літрів, якщо ви маєте централізоване гаряче водопостачання.
Якщо у будинку, всі квартири оснащені лічильниками, то сумарний обсяг води визначається на підставі показників, які подають споживачі.
Як розподіляють втрачену воду
Тож як розподілятимуть втрачену воду між абонентами? Пояснимо на прикладі.
На суму впливатимуть обсяги води, яку ви використовуєте щомісяця. Чим більше ви споживаєте води, тим більше повинні заплатити за різницю, якщо вона буде.
Якщо власник квартири використав за місяць 5 м. куб води (відповідно до особистого лічильника), то його частка за втрату води у будинку є пропорційно меншою, ніж власника іншої квартири, який використав 10 м. куб води. І пропорційно більшою від частки власника квартири, який використав 2 м. куб води.
Якщо ж у будинку є квартири без лічильників, то за небаланс платитимуть саме ці споживачі – пояснили у пресслужбі водоканалу.
— Різниця (небаланс) між розходом, зафіксованим загальнобудинковим лічильником і сумарним показником квартирних лічильників розподіляється лише на тих споживачів, квартири яких не обладнані квартирними лічильникам, пропорційно до їх кількості, — пояснює Антон Федорців.
Об’єктивність нарахування централізованого водопостачання мала б з’ясувати робоча група, створена у міськраді. Розпорядження про її створення опубліковане на сайті міськради ще 12 січня 2023 р.
— Розпорядженням міського голови створено робочу групу з метою перевірки об’єктивності нарахування за послуги централізованого водопостачання, — йдеться у повідомленні. — Відповідне розпорядження прийнято, реагуючи на скарги споживачів щодо різниці показників комерційних та розподільчих вузлів обліку, мінімізації втрат на внутрішньобудинкових системах водопостачання, перевірки технічного стану внутрішньобудинкових систем водопостачання.
До складу комісії увійшли працівники управління житлово-комунального господарства міської ради, фахівці КП «Тернопільводоканал», представник НКРЕКП у Тернопільській області, голови ОСББ, управителі житлового фонду. Окрім того, до роботи робочої групи мають залучати і споживачів, зазначили на сайті міськради. І додали: за результатами роботи робочої групи будуть оформлені відповідні акти перевірок, про що інформуватимуть споживачів.
Хто працює у складі групи
Минуло майже півтора місяця, але про результати роботи групи щодо цієї проблеми — ані слова. Тоді «20 хвилин» звернулись до речниці міськради Мар’яни Зварич, аби дізнатись, що з’ясувала робоча група і чи перерахують врешті захмарні суми у платіжках. На жаль, жодної інформації довідатись не вдалось, натомість нам запропонували надіслати запит, за яким пообіцяли повідомити все. Що ми і зробили. У запиті, зокрема, цікавились, які порушення виявила робоча група, хто, поіменно, увійшов до її складу та коли людям перерахують кошти. Щойно отримаємо відповідь на запит — оприлюднимо її.
Як вдалось нам дізнатись, до складу робочої групи увійшов і голова ГО «Рада голів ОСББ міста Тернополя» Сергій Лупак. То ж він пояснив, чому тернополяни отримали захмарні суми і як це можна виправити.
— Дійсно, з травня минулого року усі водоканали України повинні здійснювати нарахування за послугу з врахуванням Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, — каже Сергій Лупак. — Враховуючи норми Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання. Тобто тут йдеться не видумки місцевого водоканалу, чи органу місцевого самоврядування. Це чіткий Закон.
Повернутися до попередньої моделі нарахування за спожиті комунальні послуги буде можливо виключно тоді, коли депутати Верховної ради зможуть внести зміни в діючий Закон. Або ж написати та проголосувати зовсім іншу модель нарахування, переконаний Сергій Лупак. І додає: як то кажуть, — усе в їхніх руках, головне бажання.
— Загальнобудинковий лічильник є класом вищим і більш точним, аніж ті, що встановлені у помешканнях, — пояснив Сергій Лупак. — Окрім того, за держстандартами, лічильники в помешканнях мали би бути встановлені горизонтально, а вони здебільшого встановлені вертикально.
На зауваження журналіста, мовляв, не самі ж споживачі їх встановлювали. Більше того, саме працівники водоканалів регулярно проводять повірку лічильників у квартирах. Невже не помічали порушень? Сергій Лупак лише зазначив, що у водоканалі немає правових підстав відмовити в веденні в експлуатацію навіть не за стандартами встановлених лічильників.
Врятують ситуацію зміни до Закону
— Один з голів ОСББ перевіряв: відкрив воду, аби текла цівкою — на цей витік води квартирний лічильник не реагує, а загально будинковий все обліковує, тому і виходить різниця — це одна з причин, — пояснив Сергій Лупак. — Окрім того, проаналізувавши результати, ми помітили, що 10-15% власників житла не провели обов’язкову повірку лічильника. Тому чи показує він точні дані — невідомо.
Зараз кожен може зайти на сайт водоканалу, ввести своє ім’я номер особового рахунку і пароль — це номер лічильника. І побачить, як люди подають показники лічильника. Адже саме через сусідів, які ігнорують чи з інших причин не подають показники, або не вчасно їх подають, за загальнобудинковим лічильником набігають чималі суми, пояснив Сергій Лупак.
— Якщо сусід платить чи не платить за воду — борг буде лише на ньому, — каже Сергій Лупак. — А як він місяцями не подає показників лічильника — оця різниця вираховується і розподіляється між усіма співвласниками будинку. Як цей сусід через кілька місяців подасть показники водоміра — суму мали би перерахувати і, відповідно, зменшити.
Проблема з подібними розрахунками притаманна не лише Тернополю. Сергій Лупак каже, що звертався до водоканалів сусідніх областей. Крім Хмельницького, у всіх містах здійснюють нарахування за загальнобудинковим лічильником.
— На мою думку, врятує ситуацію внесення змін в дану методику розподілу комунальних послуг і в законодавчу базу щодо цього, — каже Сергій Лупак. — А це можуть зробити депутати Верховної ради, які представляють інтереси громади. Доки зміни не внесені, людям «розкидатимуть» на всіх залишки.
Навіщо нам штат контролерів?
Окрім цього, нам доводиться з власних кишень утримувати і чималий штат контролерів водоканалу. І ось чому. У багатьох будинках міста Тернопільводоканал поставив нові сучасні загальнобудинкові лічильники води, каже пані Тетяна, яка звернулась на гарячу лінію «20 хвилин».
— Ці лічильники мали б подавати показники дистанційно, проте і далі щомісяця контролер водоканалу приходить і знімає ці показники, — каже пані Тетяна. — Питання: навіщо їх було встановлювати, якщо вони не виконують свою функцію? Минулого року ці лічильники встановлював не сам водоканал, а якась підрядна організація. То що не так з тими лічильниками? Навіщо було встановлювати дорогі загальнобудинкові пристрої обліку з дистанційним передаванням даних і паралельно тримати в штаті людей, які щомісячно з них знімають показники?
Питання читачки ми переадресували до КП «Тернопільводоканал».
— Упродовж 2022 року КП «Тернопільводоканал» справді обладнало частину багатоповерхівок міста загальнобудинковими лічильниками (ЗБЛ) з дистанційною передачею даних — усього 320, — повідомив Антон Федорців. — Також вони були встановлені в новобудовах Тернополя, це орієнтовно ще 25-30 лічильників. Із листопада 2022 року підприємство також модернізувало близько сотні загальнобудинкових лічильників, які відтепер можуть передавати дані віддалено.
Водночас у більшості обладнаних системами дистанційної передачі даних будинків тривали пусконалагоджувальні роботи, зазначив речник. Зокрема, перевіряли роботу ЗБЛ у різних умовах. Саме так виявили, що 94 ультразвукових лічильників виявились чутливими до перепадів напруги та періодичних вимкнень електроенергії, що стали регулярними від осені минулого року.
— Тож у цих будинках дані тимчасово не використовували, але над удосконаленням їхньої роботи фахівці підприємства вже працюють, — запевнив речник КП «Тернопільводоканал». — Плануємо, що за підсумками березня віддалено отримаємо показники 30% ЗБЛ. Це орієнтовно 560 багатоквартирних будинків.
Щодо роботи контролерів. Передусім, вони працюють і з необладнаними системами дистанційної передачі даних багатоповерхівками, зазначив речник. Кожен контролер на довіреній йому дільниці щомісяця знімає в середньому 80 показників загальнобудинкових лічильників (ЗБЛ).
— Окрім того, функції контролера полягають не лише в знятті показників таких вузлів комерційного обліку. Вони стежать за справністю лічильників та іншого обладнання водомірних вузлів, звіряють фактичні показники з переданими дистанційно, перевіряють відсутність неправомірного втручання в роботу ЗБЛ, — каже Антон Федорців. — Окрім того, за дорученням міського голови в останні три дні кожного місяця управитель, співвласник будинку повинен знімати показники засобів комерційного обліку разом із представником КП «Тернопільводоканал».
Є в контролерів й інші завдання. Наприклад, законодавством передбачене періодичне, не менше одного разу на рік, контрольне зняття показників квартирних лічильників. КП «Тернопільводоканал» намагається перевіряти ці прилади обліку частіше – раз у квартал. Тож прямої залежності між кількістю встановлених систем дистанційної передачі даних і перебуванням контролерів у штаті підприємства немає.
Обговорення