Помітні покращення. На всеукраїнському фоні Тернопіль демонструє досить добру динаміку одужання від COVID-19. Загалом, станом на 4 травня за весь період спостереження у Тернопільській області зареєстровано 1534 підозр та 896 лабораторно підтверджених випадків. Інтенсивний показник в області на 100 тис. населення складає 85,9 випадків, у місті цей показник – 35,6. Тобто середній показник у місті значно кращий, ніж у області. Загалом же більша частина хворих проживає за межами обласного центру. Порівняно краща ситуація у місті пояснюється вчасно вжитими заходами.
Підготовка до протидії пандемії. Сьогодні можливо вже призабули, але ретельно готуватися до можливої епідемії Тернопіль розпочав ще в лютому. Тоді з ініціативи міського голови Сергія Надала місто почало готувати медичну інфраструктуру, запрацював оперативний штаб. На той час, на державному рівні переконували — жодної загрози немає. Варто згадати хоча б заяви тодішнього міністра охорони здоров’я Зоряни Скалецької про відсутність будь-якої загрози. Між тим, тернопільський мер, вказав на неготовність української медичної системи до можливих викликів. Тим самим спровокував щодо себе навіть погрози від окремих депутатів пропрезидентської фракції щодо можливого порушення кримінальних справ. За цей час в Україні змінився глава уряду, а профільне міністерство має вже третього керівника. Як показує час — Тернопіль завчасно почав готуватися, тому попередив песимістичний розвиток ситуації, коли медичні заклади були би переповнені потоком хворих.
Вчасне запровадження карантину. Тернопіль також став одним з перших, хто запровадив жорсткий карантин, відразу після урядового рішення. Були обмежені місця масового скупчення людей. Оперативний штаб почав регулярно інформувати людей про перебіг ситуації. У місті розпочали щоденну дезінфекцію громадського транспорту та доріг. Міський голова Тернополя Сергій Надал ініціював рішення про надбавку у 10 тис грн усім лікарям, медсестрам та санітарам задіяних у боротьбі з коронавірусом. Зроблено це було ще до ухвалення рішення парламенту про грошові надбавки медикам. Та й на відміну від центральної влади, місто виконує свій обов’язок перед лікарями.
Ефективне виявлення контактів хворих. Оперативний штаб з перших днів почав вивчати успішний досвід таких країн, як Пд.Корея, Японія, Тайвань. У цих країнах змогли вчасно локалізувати вогнища, виявляючи з ким контактували хворі. Місто намагалося оперативно встановити зв’язок з усіма тернополянами, які повернулися з-за кордону. Більшість цих людей пройшли обсервацію. Ті, хто захворів, перенесли хворобу переважно у легкій формі під контролем сімейних лікарів.
Масове тестування груп ризику. Тернопіль розпочав закупівлю тестів для виявлення коронавірусу раніше, ніж вони надійшли від держави. У місті регулярно проводили тестування груп ризику: лікарів, поліцейських, працівників комунальних служб. Така тактика дозволяла вчасно виявляти захворювання та зупинити поширення вірусу. Ці методи були запозичені у міст Південно-Східної Азії, які мали успішний досвід подолання пандемії.
Свідома поведінка більшості тернополян. Варто зауважити, що більшість тернополян поставилися з розумінням до обмежень, що свідчить про достатньо високий рівень довіри до місцевого самоврядування. Ключовим у відносинах між органами місцевої влади і населенням була відкритість. Ані міський голова, ані лікарі не намагалися приховати інформацію, відверто повідомляли про масштаби загрози.
Тож, можна з впевненістю сказати — уникнути жахливого “італійського” сценарію у Тернополі вдалося завдяки низці заходів, які були вжиті вчасно, завдяки співпраці місцевого самоврядування, медиків, підприємців та волонтерів.
Обговорення