Еладська церква вважається однією з найбільш прихильних до Православної церкви України, тож були всі підстави вважати, що вона найближчим часом визнає ПЦУ. Спочатку очікувалось, що це зробить Постійний Синод ЕПЦ.
Але, попри всі сподівання, Синод, який відбувся 8 січня, переніс розгляд цього питання на найближчий Собор Ієрархії. При цьому було вирішено підключити богословську комісію, канонічні висновки якої і мав би врахувати Собор.
За повідомленням агенції Romfea, вже відомий порядок денний Собору Ієрархії Елладської православної церкви, який відбудеться з 19 по 21 березня цього року. 19.03.2019. Спільна літургія. Вітальне слово архієпископа Ієроніма. Розгляд питання “Діалог Церкви та держави з питань, що становлять спільний інтерес відповідно до рішення Ієрархії Церкви Грецької Республіки від 16 листопада”. 20.03.2019. Призначення нових єпископів на кафедри (Сисанійську та Сіатистську “Нових територій”, Гліфадську та Перістерійську). 21.03.2019. Призначення на вакантні посади нових вікарних єпископів.
Як бачимо, серед оголошених питань для обговорення України, на жаль, немає. Проте це не означає, що Елладська церква “відмовилась визнавати ПЦУ” (очевидно, саме так подадуть цю новину деякі ЗМІ). Є кілька причин, чому так сталось. По-перше, це дуже напружені особисті стосунки між архієпископом Ієронімом та патріархом Варфоломієм, які не є секретом та часто впливають на міжцерковні стосунки. Як стало відомо, саме Ієронім одноосібно зняв українське питання з обговорення, хоча воно з початку було заплановано. По-друге, попри намагання грецького уряду нейтралізувати російський чинник у церковних справах, він продовжує впливати на процеси. По-третє, для Елладської церкви найактуальніше питання, яке тримає церкву у напрузі з кінця минулого року – це державно-церковні стосунки, пов’язані з трансформацією грецького законодавства.
Нарешті, існує певна конфліктність через призначення нових єпископів. Як бачимо, практично всі питання порядку денного – конфліктні для Елладської церкви, з них немає однодумності серед єпископату. Крім того, вони вочевидь більш актуальні для греків, аніж проблема визнання ПЦУ. Тому можна очікувати на палкі дебати по кожному пункту. І включення України до розгляду (теж певною мірою конфліктне) могло б призвести до втрати контролю всередині ЕПЦ. Адже відомо, що є низка єпископів, які наполягають на невизнанні рішень Вселенського патріарха про надання ПЦУ автокефалії. Чисельно вони складають меншість, але постійно та гучно виступають у медіа з підтримкою РПЦ та УПЦ (МП), формуючи враження, що вони відображають позицію усієї ЕПЦ.
Отже, можна припустити, що розгляд українського питання буде перенесено на наступне засідання Собору Ієрархії, яке заплановано на жовтень цього року. Проте можливі і відхилення від цього плану. По-перше, 19-21 березня частина єпископату може вимагати включення України у порядок денний. По-друге, можливо скликання надзвичайного Собору, не очікуючи на заплановані терміни. Що стосується богословської комісії, на яку покладено завдання зробити свій висновок по канонічному обґрунтуванню визнання ПЦУ, то, як стало відомо, до її складу входить відомий симпатик України професор Власій Фідас, який є співавтором українського Томосу. Тому немає підстав очікувати від комісії негативних висновків.
Як розповів у нещодавньому інтерв’ю митрополит Неапольський та Ставропольський (“Нові території”) Варнава, у ЕПЦ не буде проблем з визнанням ПЦУ. Отже, можна сподіватись, що розгляд питання визнання ПЦУ пройде у більш спокійній атмосфері та буде винесено позитивне рішення.
Обговорення