• Останні
  • У тренді

"Люкс-торпеда" – швидкісний рейковий автобус, що курсував через Тернопіль до Заліщиків

13.01.2015
Частина Тернополя буде без води 11 грудня

П’ять вулиць Тернополя залишаться 16 грудня без води

15.12.2025
У Тернополі судитимуть головного інженера ЖЕКу за отримання 10 000 доларів хабаря

У Тернополі судитимуть головного інженера ЖЕКу за отримання 10 000 доларів хабаря

15.12.2025
демонтаж будинку

Завершують демонтаж будинку на Стуса у Тернополі, в котрий влучила російська ракета

15.12.2025
Володимир Зеленський

Кожен з кандидатів готовий очолити мій Офіс, – Зеленський

15.12.2025
7 речей, які обов’язково потрібно зробити після сеkсу

Топ-10 улюблених секс-поз чоловіків: результати анонімного опитування

14.12.2025
Дмитра Фірташа

Багатія з Тернопільщини від екстрадиції до США врятував білоруський дипломатичний статус

14.12.2025
ДТП на вулиці Рогатинській у Бережанах: зіткнулися два легковики, потерпілих немає

ДТП на вулиці Рогатинській у Бережанах: зіткнулися два легковики, потерпілих немає

14.12.2025
Мер Тернополя Сергій Нaдaл нa фронті передaв облaднaння для кількох підрозділів

Мер Тернополя Сергій Нaдaл нa фронті передaв облaднaння для кількох підрозділів

14.12.2025
Володимир Шматька

Голова Чортківської громади Володимир Шматько прозвітував про роботу у 2025 році

14.12.2025
Наталія Збрищак

Відома тернопільська лікарка Наталія Збрищак розповіла про необхідні добавки для вагітних

14.12.2025
Володимир Лукачик

Головний тренер ФК “Теребовля” Володимир Лукачик: «Без досвіду було надзвичайно складно грати на обласному рівні»

14.12.2025
Віталій Кличко

Віталій Кличко передав від громади столиці на фронт іще понад 10 000 БпЛА різних типів і 20 наземних роботизованих комплексів

14.12.2025
Понеділок, 15 Грудня, 2025
Газета Місто! Там, де ти живеш!
Співпраця
  • Новини
  • Тернопіль
  • Твоє місто
    • Бережани
    • Борщів
    • Бучач
    • Заліщики
    • Збараж
    • Зборів
    • Копичинці
    • Кременець
    • Ланівці
    • Монастириська
    • Підгайці
    • Почаїв
    • Скалат
    • Теребовля
    • Хоростків
    • Чортків
    • Шумськ
  • Україна / Світ
  • Теми
    • Події
    • Суспільство
    • Політика
    • Кримінал
    • Економіка
    • Освіта
    • Спорт
    • Культура
    • Особистості
    • Релігія / Духовність
    • Смачного!
    • Життя
    • Здоров’я / Краса
    • Господарка
    • Стосунки / Сім`я
    • Історія / Туризм
    • Авто
    • Цікаве
  • Статті
  • Блоги
  • Війна з рф
Немає результату
Переглянути всі результати
Газета Місто! Там, де ти живеш!
Немає результату
Переглянути всі результати

"Люкс-торпеда" – швидкісний рейковий автобус, що курсував через Тернопіль до Заліщиків

Опубліковано Газета Місто
13.01.2015

poiizd-388x270У 1930-их ходив рейковий автобус експрес “Люкс-торпеда”, який долав відстань від Тернополя до Заліщиків за 2,5 годин. 
Lux-torpeda була так званою “автомотрисою” – вагоном із вбудованим двигуном внутрішнього згорання. На нинішній “Укрзалізниці” такий транспорт називається рейковим автобусом. Сама “торпеда” теж виглядала як гібрид автобуса й лімузину.
“Ракетний” дизайн вагону був ультрасучасним як на 1930-ті роки і коли потяг проходив повз станцію, він привертав загальну увагу. Аеродинамічна форма і відсутність паротяга і відповідного стовпа диму радикально відрізняли “торпеду” від тодішніх поїздів.

Швидкісні рейкові автобуси на Галичині
Австрійська “Люкс-торпеда” на Краківському вокзалі. Фото орієнтовно 1938 року

Перша “Люкс-торпеда” була збудована у 1933 році в Австрії фірмою Аustro-Daimler-Puch. Польський уряд, бажаючи розвинути залізничні перевезення і підняти занепадаючу промисловість, купив одну мотрису, а потім і ліцензію на неї.
У міжвоєнній же Польщі після перших успішних випробовувань австрійської “торпеди” взялися адаптувати її до місцевих потреб. З 1936 року ці автомотриси будувалися вже на польському заводі Fablok, оснащуючись більш потужними дизельними двигунами, розташованими попереду кабіни машиніста – по одному з кожного боку.
У цих автомотрис диск колеса спирався на бандаж через пневмошину автомобільного зразка, пояснює газета УЗ “Магістраль”. Це покращувало плавність ходу та зменшувало динамічні навантаження на рейки, що було важливо при високих швидкостях руху.
Швидкості справді були неабиякі. Максимальна досягала 120 км/год, але конструкційна в експлуатації була встановлена 115 км/год. Загалом же швидкість руху сягала 100-105 км/год.
Середня швидкість при застосуванні автомотрис була значно вищою, ніж у звичайних паротягів. Так, швидкий поїзд на ділянці Львів-Красне долав за годину 75 км. А при використанні автомотрис середня швидкість на цих ділянках дорівнювала 90 км/год.
Швидкий рух забезпечувала і наявність двох кабін – в протилежних кінцях “торпеди”. В кожному з них сидів машиніст, який керував “своїм” двигуном.
Така конструкція дозволяла уникати тривалого маневрування на вузлових станціях, коли потяг мав рухатися в протилежний бік. Не треба було відчіплювати і переганяти локомотив. Кабіни в обидвох кінцях вагону з’єднувалися світловою і звуковою сигналізацією.
Офіційно “люкс-торпеди” називалися Pociąg Motorowo-Ekspresowy MtE – “експрес-поїзд із двигуном внутрішнього згорання”. Побачивши перспективність такого транспорту, польська промисловість взялася виробляти й інші автомотриси – хоч і без упізнаваного дизайну, але з гарними показниками швидкості.
Перші “торпеди” поєднували Краків із модним курортом Закопане. В 1936 році поїзд проїхав цю відстань (150 км) за 2 години й 18 хвилин – рекорд, не побитий досі. Пізніше були відкриті рейси “Краків-Варшава”, “Варшава-Катовіце”, “Варшава-Лодзь”, “Львів-Закопане” та інші.
На Галичині станом на літо 1939 року “торпеди” обслуговували маршрути “Львів-Стрий-Дрогобич-Борислав”, “Львів-Галич-Станіславів [Івано-Франківськ]-Коломия”, “Львів-Красне-Золочів-Тернопіль” і згаданий на початку тексту “Тернопіль-Чортків-Заліщики”.

ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ТАКОЖ

У Заліщицькій громаді незаконно зайняли землю залізниці

29.07.2025
Ворог атакував залізницю на Буковині: шахеди летіли над Заліщиками

Ворог атакував залізницю на Буковині: шахеди летіли над Заліщиками

23.05.2025
Швидкісні рейкові автобуси на Галичині
Розклад “Тернопіль-Заліщики”. 1939 рік

Середня маршрутна швидкість на рейсі до Заліщиків складала 58 км/год. Не так уже й багато, якщо врахувати, що на маршруті “Львів-Тернопіль” цей показник сягав 75 км/год, а на маршруті “Львів-Коломия” – 93 км/год.
Для порівняння: прийнята недавно класифікація пасажирських поїздів “Укрзалізниці” передбачає, що найшвидші експреси рухатимуться з маршрутною швидкістю 70-90 км/год, а звичайні пасажирські і приміські – 50-70 км/год.
195 км від Львова до Коломиї “Люкс-торпеда” проїздила за 2 години і 10 хвилин.

Швидкісні рейкові автобуси на Галичині
Розклад “Львів-Коломия”. Кінець 1930-их

За таку недосяжну сьогодні швидкість пасажирам “торпед” доводилося платити – квиток від Варшави до Кракова коштував майже 40 злотих, в той час як середня місячна зарплата наприкінці 1930-их складала 100 злотих.
В кожній автомотрисі було 48-52 місця, всі першого класу. На тлі катастрофічного стану автомобільних доріг у міжвоєнній Польщі “люкс-торпеда” була еталоном швидкості, комфорту і шику.

Швидкісні рейкові автобуси на Галичині
Вузлова станція Хабувка в карпатському передгір’ї. 1936-38 рр.

Друга світова війна стала кінцем цих залізничних експресів. Більшість “торпед” загинули під авіаційними бомбами, вціліло лишень дві машини на Краківському вокзалі.
Вони використовувалися як поїзди “Тільки для німців” на лінії до Закопаного, а також як спецтранспорт для працівників Генерал-губернаторства (адміністративної одиниці Третього рейху на території Польщі і частини України).

Швидкісні рейкові автобуси на Галичині
В часи окупації на “торпедах” їздили вершки нацистської адміністрації. Фото: Національний цифровий архів Польщі

Червона Армія, яка відбила вагони у нацистів, повернула їх соціалістичному польському уряду у непридатному для пасажирському руху вигляді.  Якийсь час однією з “торпед” возили на роботу шахтарів, а з іншої скручували запчастини на випадок ремонту.
Приблизно в 1954 році обидві “люкс-торпеди” були списані на злом і до нашого часу не збереглися.

Швидкісні рейкові автобуси на Галичині
Київський бензотрамвай – теж по суті автомотриса. Розгалужена мережа трамваїв із двигунами внутрішнього згорання існувала на Лівому березі з 1911 до 1934 рік, поки її не електрифікували

За матеріалами інтернет видань

Читайте нас в Google News
Теги: залізницяісторія тернополялюкс-торпеда
Share8ShareSend

Пов'язані публікації

унікальні фото

У Тернополі оприлюднили унікальні фото будівництва Церкви святого апостола Петра

04.05.2025
За підтримки тернопільської пивоварні «Опілля» відбудеться сьомий пробіг “Слідами Галицької трансверсальної залізниці”

За підтримки тернопільської пивоварні «Опілля» відбудеться сьомий пробіг “Слідами Галицької трансверсальної залізниці”

26.04.2025
Завантажити ще
Ух радіо Ух радіо Ух радіо
Беверлі Хіллз Deluxe Беверлі Хіллз Deluxe Беверлі Хіллз Deluxe
Опілля різдвяне Опілля різдвяне Опілля різдвяне
Ua News media group Ua News media group Ua News media group
Нова колекція Осінь–Зима 2025/2026 в INSHOES Нова колекція Осінь–Зима 2025/2026 в INSHOES Нова колекція Осінь–Зима 2025/2026 в INSHOES

Пошук

Немає результату
Переглянути всі результати
Вуличне радіо Вуличне радіо Вуличне радіо

RSS Ровесник – молодіжні новини

  • Тернопільська лікарка Наталія Збрищак розповіла про необхідні добавки для вагітних 14.12.2025
  • Державні нагороди за мужність, відвагу та службу Україні отримали військовослужбовці 105 бригади 14.12.2025
  • У Збаразькій громаді відкрили нову добровільну пожежну команду 14.12.2025
  • Капелан бригади розпочинав війну звичайним піхотинцем 13.12.2025
  • Захисник Руслан про 11 років війни, поранення та виживання 13.12.2025
Погода
Тернопіль

вологість:

тиск:

вітер:

Погода на 10 днів від sinoptik.ua




  • Контакти
  • Співпраця
  • Редакційна політика
Газета Місто. Тернопільські новини

ГО Медіа-центр Тернопіль

Газета МІсто. Тернопільські новини. Незалежні, оперативні і об'єктивні новини Тернополя і Тернопільської області. Політика, аналітика, економіка, спорт. Інформаційні матеріали сайту gazeta-misto.te.ua є інтелектуальною власністю інтернет-ресурсу Газета Місто. Використання матеріалів сайту лише за умови відкритого посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на Газету Місто не нижче третього абзацу.

Немає результату
Переглянути всі результати
  • Новини
  • Тернопіль
  • Твоє місто
    • Бережани
    • Борщів
    • Бучач
    • Заліщики
    • Збараж
    • Зборів
    • Копичинці
    • Кременець
    • Ланівці
    • Монастириська
    • Підгайці
    • Почаїв
    • Скалат
    • Теребовля
    • Хоростків
    • Чортків
    • Шумськ
  • Україна / Світ
  • Теми
    • Події
    • Суспільство
    • Політика
    • Кримінал
    • Економіка
    • Освіта
    • Спорт
    • Культура
    • Особистості
    • Релігія / Духовність
    • Смачного!
    • Життя
    • Здоров’я / Краса
    • Господарка
    • Стосунки / Сім`я
    • Історія / Туризм
    • Авто
    • Цікаве
  • Статті
  • Блоги
  • Війна з рф

Газета МІсто. Тернопільські новини. Незалежні, оперативні і об'єктивні новини Тернополя і Тернопільської області. Політика, аналітика, економіка, спорт. Інформаційні матеріали сайту gazeta-misto.te.ua є інтелектуальною власністю інтернет-ресурсу Газета Місто. Використання матеріалів сайту лише за умови відкритого посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на Газету Місто не нижче третього абзацу.