Відділ митного оформлення № 3 митного поста «Тернопіль» Тернопільської митниці – відносно молодий, але вже добре зарекомендував себе серед учасників зовнішньоекономічної діяльності. З моменту створення (6 лютого 2023 року) підрозділом оформлено 23 031 митну декларацію та забезпечено надходження до держбюджету на суму 6,6 млрд гривень. Особливий напрям його діяльності – оформлення товарів за принципом мультимодальних перевезень.

Ми зустрілися з заступником начальника митного поста – начальником відділу митного оформлення № 3 митного поста «Тернопіль» Тернопільської митниці Віталієм Мельниковим, щоб дізнатися, як працює митниця із товарами, що змінюють вид транспорту на маршруті, та що радять бізнесу.
— Пане Віталію, останнім часом усе частіше бізнес користується мультимодальними перевезеннями. Чому це актуально саме зараз?
– Через війну у нашій державі традиційні маршрути змінилися. Частина вантажів направляється через порти ЄС, далі залізницею, а вже на завершальному етапі автомобілем. Для бізнесу це можливість не зупиняти ланцюги постачання.
— Як виглядає перший крок, коли до вас потрапляє товар, що подолав декілька ділянок шляху?
– Усе починається з документів. Декларант має надати підтвердження маршруту: транспортні накладні на кожен етап, комерційні документи, митну декларацію. Ми здійснюємо аналіз інформації, яка повинна відповідати товаросупровідним документам та інформації, що зазначена у автоматизованій інформаційній системі, і лише тоді розпочинаємо оформлення.
— Чи є різниця між класичними перевезеннями та мультимодальними в митному оформленні?
– Суттєва різниця у кількості документів. Якщо це стандартне автомобільне сполучення – ми маємо один міжнародний транспортний документ (CMR). Якщо мультимодальне – додаються залізничні накладні, морські коносаменти, тощо. Усе потрібно звести та систематизувати. Тому, ми завжди радимо бізнесу готувати повний пакет документів завчасно.
— Які товари, доставлені за принципом мультимодального перевезення, найчастіше оформляють посадові особи підрозділу?
– Це великі партії металу, обладнання, сільськогосподарської техніки, ручних інструментів, а також товари легкої промисловості.
— Є типові помилки бізнесу, які блокують митне оформлення товарів, доставлених за принципом мультимодальних перевезень? На якому з етапів вони виникають?
– Так. І з практики скажу, що найчастіше – це відсутність дозвільної документації.
Поясню до прикладу. Є певна категорія продукції за якою органи державного ринкового нагляду здійснюють контроль. При митному оформленні такої продукції обов’язковим є наявність сертифіката або декларації відповідності від виробника. На жаль, чимало підприємств нехтують цим обов’язком, що призводить до затримок під час митного оформлення.
— Чи є спрощення для бізнесу при мультимодальних перевезеннях?
– Так, підприємства зі статусом Авторизованого економічного оператора (АЕО) отримують переваги: швидке оформлення, менше перевірок, можливість застосовувати загальні гарантії, економія коштів, а також гнучке планування доставки товару.
— Яку роль у цьому процесі відіграє ВМО № 3?
– Кожен із працівників підрозділу працює над тим, щоб бізнес мав передбачувані та зрозумілі правила. Ми консультуємо учасників ЗЕД ще до подання декларації та співпрацюємо з іншими митницями, коли вантажі проходять складні маршрути. Також у нас сучасне місце доставки товарів, де одночасно можуть перебувати до 30 вантажних та 20 легкових транспортних засобів, а також 1500 контейнерів.
— Які поради ви дасте бізнесу, який працює з мультимодальними перевезеннями?
– Плануйте маршрути заздалегідь, контролюйте правильність оформлення всіх документів, а якщо виникають запитання – звертайтеся за консультаціями.
І, звичайно, сплачуйте податки вчасно та у повному обсязі задля нашої спільної мети – перемоги!
Галина Кіт.