Марія Мороз працює корекційною психологинею та асистенткою вчителя у Тернопільській загальноосвітній школі №23. Займаючись профорієнтацією у громадській організації «АТОМ», також уже понад п’ять років проводить психологічні тренінги та консультації з вибору професії для молоді. Вона вважає, що вибір професії для підлітків – дуже важлива річ. І далі розповідає, які чинники на це впливають та як їхня організація допомагає майбутнім студентам та студенткам.

– Чи помітили ви зміни у мотивації молоді щодо вибору професії, порівнюючи початок війни і ситуацію зараз?
– На початку повномасштабного вторгнення багато підлітків були розгублені та налякані, тому при виборі професії важливим був чинник безпеки, а зараз це менш помітно. Окрім того, є тенденція до вибору тих спеціальностей, де можна працювати дистанційно, яка з’явилася ще під час пандемії COVID-19. Щодо цього, то серед переваг – мобільність та зручність майбутньої професії. А серед недоліків – ймовірність у майбутньому соціальної самотності через нестачу спілкування та розбудову міцних стосунків з людьми.
– А якими спостереженнями поділитесь щодо явища «неактуальності» низки професій серед молоді у зв’язку з розвитком сучасних технологій?
– Мені подобається, що молодь слідкує за технологічним розвитком, бо це однозначно впливає на вибір професії. Підлітки піддають сумніву престижність усталених професій, таких, приміром, як юрист чи фінансист, а більше звертають увагу на професії в галузях кібербезпеки, комп’ютерної інженерії, маркетингу та подібних. Насправді зміна відношення до професій – це закономірне явище. А основне, на що сьогодні потрібно звертати увагу — це те, які саме навички людини не замінить штучний інтелект та інші сучасні технології, відтак розвивати їх в обраній спеціальності. До того ж будь-яка технологія має свої переваги і недоліки. І окрім того, що якісь робочі місця внаслідок розвитку штучного інтелекту зникнуть, разом з тим створиться і багато нових. Тому саме час здобувати навички в роботі із цією технологією.
– Як сьогодні справи із самостійністю підлітків у виборі професії ? І чи звертаються вони до вас щодо тиску батьків у цьому питанні?
– З досвіду бачу, що підлітки при виборі професії все ж опираються на батьків, але на їхній тиск скаржаться дуже рідко. Під час війни в усіх загострилося почуття безпеки, тому молодь прислухається до думок рідних, які звісно обиратимуть більш безпечні варіанти місць для навчання. Тобто це більше стосується місцеперебування, аніж конкретної спеціальності.

– Розкажіть, будь ласка, про ініціативи, які запроваджує ваша організація «АТОМ» для допомоги молоді у виборі майбутньої професії.
– Ми щороку вдосконалюємо програму тренінгів з профорієнтації, орієнтуючись на потреби підлітків: десь даємо більше діагностичних вправ для розкриття своїх сильних сторін, а десь – вправи на краще розуміння світу професії. Також проводимо альтернативні олімпіади Profi games, де підлітки виконують завдання, пов’язані з різними спеціальностями, а також пробують себе в певній професійній ролі. Для прикладу, ми вже працювали із спеціальностями психолога, журналіста, політолога, маркетолога та HR менеджера.
– Що ви порадите тим, хто хоче позбутись страху невизначеності щодо майбутньої професії?
– Я б радила набувати якомога більше практичного досвіду у волонтерстві, брати участь в різних проєктах та подібних активностях, а також знайомитися зі спеціалістами обраних професій та безпосередньо розпитувати їх про особливості тієї чи іншої роботи. А ще важливо розвивати власні таланти й сильні сторони, тренувати стресостійкість, гнучкість і критичність мислення, які можуть бути опорою у ситуаціях невизначеності.
Дарина Магдій