Тернополянка Тетяна Пейко заплатила за кілька зайвих кубометрів води «авансом». Після встановлення нового лічильника, їй мали би зробити перерахунок. Однак, повертати гроші у «Водоканалі» відмовляються. Жінка прагне справедливості та звернулась до журналістів. Чи отримає вона гроші, яка позиція підприємства і що каже Закон у подібних випадках?
У редакцію «20 хвилин» написала постійна читачка – пенсіонерка Тетяна Пейко. Жінка вже третій рік сама проживає у квартирі на одній з вулиць масиву «Сонячний» (не вказуємо адресу та інші особисті деталі з етичних міркувань – прим.). За її словами, вона завжди своєчасно сплачує рахунки за «комуналку», зокрема за водопостачання та водовідведення, які надає КП «Тернопільводоканал».
Ба більше – пані Тетяна зізнається, що дещо переплатила за воду на користь установи, думаючи, що потім кількість «оплачено/витрачено» зрівняється. На початку березня 2023 року у її квартирі встановили новий лічильник, що рахує воду «з нуля». Сума переплачених коштів, наполягає пенсіонерка, мала би зберегтись, хоч старий лічильник і демонтували. У такому випадку, додає вона, згідно законодавства передбачений перерахунок, а гроші, заплачені авансом, їй мали би повернути. Та робити це у «Водоканал» не хочуть, пояснюючи, що «підстави для перерахунку відсутні».
Переплатила за майже 14 м3
Паперова тяганина пані Тетяни з «Водоканалом» триває третій місяць. Вона здаватись не збирається.
– 3 березня до мене завітав працівник КП «Тернопільводоканал». Він демонтував старий лічильник холодної води та поставив новий, сказавши, що тепер використана вода вираховується з нуля. Але ж у мене є переплата?! На запитання, чи зберігається вона, майстер відповів – звертайтесь в управління, на Медову, 1. Я пішла туди і пояснила ситуацію, що склалась. Не допомогло! – говорить пенсіонерка.
Опісля вона кілька разів носила до установи письмові звернення та заяви. 3 березня (коли міняли пристрій) у квартирі провели метрологічну повірку лічильника і працівник підприємства зафіксував показник 67,864 м3. Це кількість отриманої жінкою води від 21 жовтня 2021 року (коли контролер попередньо звіряв лічильник). Однак, переконує читачка, за цей період, тобто за останні 18 місяців, оплатила вона фактично за 81,156 м3 води, бо заокруглювала показники. Цю цифру підтверджує рахунок за лютий 2023 року.
Пані Тетяна визнає свою помилку, каже, мовляв, сподівалась, що таким чином у наступні місяці платитиме за воду менше, або залишок коштів їй повернуть. Виходить, що пенсіонерка надлишково заплатила «Водоканалу» за 13,292 м3 води! Тепер старого лічильника немає, тож «перекрити» водою переплату неможливо. Єдиний варіант – комунальне підприємство може здійснити перерахунок і автоматично повернути клієнтці «аванс». А це робити відмовляються!
– Я наголошую, що справа не у моїх грошах! Адже я добровільно переплачувала. Так, закругляла покази лічильника, але ж підприємство від того мало тільки вигоду. Вони 18 місяців користувались моїми грішми, а потім сказали, що їх не повернуть. Чому забрали кошти – причини не називають. Мені здається, що це у «Водоканалу» така бандитська схема. Безсовісно роблять! – обурюється жінка
Чим «Водоканал» пояснює відмову
Пенсіонерка надіслала нам усі копії відповідей на її листи від комунального підприємства. За ситуацію із переплатою у «Тернопільводоканалі» знають. На звернення громадянки їй дійсно пояснили, що для здійснення перерахунку немає підстав. У відповіді за 27 квітня підтверджують, що Тетяна Пейко з вересня 2021 року аж 18 разів подавала показник, більший від фактичного.
Згідно з «Методикою розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг», перерозподіл обсягу спожитої послуги проводиться у тому розрахунковому періоді, у якому отримано інформацію про невідповідність, але не більше, ніж за 12 розрахункових періодів.
У випадку пані Тетяни, невідповідність між «отримано/сплачено» виплила назовні 3 березня у «Акті про демонтаж-монтаж засобу (ів) вимірювальної техніки» – коли їй встановили лічильник. Між розрахунковими періодами минуло більше 12 місяців. Часових рамок не дотримано, тож згідно Закону, гроші жінці не повернуть.
– Підстави для проведення перерахунку за даною адресою (місце проживання пані Тетяни – прим.) відсутні. Надалі просимо щомісяця подавати фактичні показники водоміра, щоб уникнути подібної ситуації в майбутньому. Якщо в помешканні не буде водоспоживання, то кожного місяця потрібно подавати один і той самий показник, – відписали нашій читачці від КП «Тернопільводоканал».
Від підприємства також додали, що розуміють її, як пенсіонерку, проте мусять дотримуватись норм чинного законодавства, в тому числі тих, що передбачають перерахунки в межах 12 останніх місяців.
Тетяна Пейко наполягає на своєму – її нахабно обдурили. Очікуваних грошей не буде, і хоч жити на мізерну пенсію, за її словами, непросто, жінку набагато більше обурює безпомічність людей перед діями «Водоканалу». Вона каже, що жодного акту-договору виконаних робіт з повірки лічильника 3 березня не отримала! А якби був цей документ, що визначає взаємообов’язки обох сторін – клієнта та установи, не виникло би проблеми. Ще тернополянку цікавить, як саме між мешканцями розподіляють використану воду по загальнобудинковому лічильнику, адже її, пояснює, знову дурять.
– За березень мені дописали ще 0,070 м3. А наприклад сусідці, яка живе у квартирі з такою ж площею, як і моя, додали 0,008 м3. Сусідка платить додатково за 8 літрів по загальнобудинковому лічильнику, а я – за 70 літрів! Виходить, що так «Водоканал» просто взув неугодну бабцю»? – скаржиться вона.
Яку позицію має підприємство?
Ми звернулись за коментарями у КП «Тернопільводоканал», аби дізнатись, чому забрали переплату пенсіонерки, отриману від неї авансом, з якої причини гроші не повертатимуть та чи дійсно при демонтажі лічильника жінці не видали Акт про повірку. Ще поцікавились, за яким принципом між споживачами розподіляють використану холодну воду за показами загальнобудинкового лічильника.
Фахівець зі зв’язків з громадськістю «Тернопільводоканалу» Антон Федорців розповів про те, що щомісячні нарахування абонентам із категорії фізичних осіб складаються з кількості використаних кубометрів води, плати за абонентське та аварійне обслуговування тощо. У випадку Тетяни Пейко нарахування теж відбувалися за отриманими від неї даними. Абонентка регулярно передавала показники споживання. Восени 2021 року контролер підприємства зафіксував у її квартирі показник лічильника на рівні 67 м3. У рахунку за лютий 2023 року показник становить вже 81 м3. Проте, коли представник «Водоканалу» на початку березня робив повірку водоміра, виявилося, що передані споживачкою від 2021 року дані не збігаються з фактичними – 67,874 м3 отриманої холодної води.
– Після отримання фактичного показника, якщо він не відповідає поданому абонентом, проводиться перерахунок. Однак, у цій ситуації перерахунок неможливий через норми «Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг». Згідно неї, перерахунок можна здійснити лише у межах 12-ти останніх місяців. Зафіксований нашим працівником показник становив 67,874 м3. Менший від цього показник був поданий ще у 2021 році. Між цими періодами минуло більше 12 місяців, тож законних підстав для перерахунку коштів немає, – пояснює Антон Федорців.
Фахівець зі зв’язків з громадськістю додає – неправдиві дані від споживачів в умовах, коли до уваги беруться показники і квартирних водомірів, і загальнобудинкового лічильника, шкодять не тільки таким абонентам, а й всім іншим мешканцям будинку. Для того, щоб уникнути подібних ситуацій, «Водоканал» регулярно закликає тернополян подавати лише актуальні показники лічильників – без припущень чи фантазувань. А якщо водою не користуєтесь, щомісяця вказуйте однаковий показник.
Щодо наступного запитання, Антон Федорців зауважує, що акти про демонтаж-монтаж лічильника та договір на виконання робіт із повірки водолічильників обов’язково складаються в двох примірниках. Один залишається в споживача, а інший – зберігається на комунальному підприємстві.
– В архіві КП «Тернопільводоканал» є обидва ці документи з підписами мешканки Тетяни Пейко. Якщо вона втратила свій примірник, то можемо видати їй дублікат, – каже представник підприємства.
І останнє – як містяни можуть «проконтролювати» процес розподілу води по загальнобудинковому лічильнику. Пан Антон пояснює, що обсяг спожитої будинком води визначається за показниками вузла комерційного обліку – саме цього лічильника. Квартирні водоміри є вузлами розподільного обліку. Різниця (небаланс) між загальнобудинковим і сумою квартирних лічильників пропорційно розподіляється між усіма споживачами. Умовно кажучи, частка небалансу абонента, який використав за місяць 10 «кубів» буде вдвічі вищою за того, хто використав п’ять.
Інформація щодо проведених нарахувань доступна на рахунках, які «Тернопільводоканал» щомісяця розносить абонентам. Окрім того, за словами Антона Федорціва, з деталізованою інформацією по споживанню всіх абонентів багатоквартирного будинку можна ознайомитися в Кабінеті користувача на сайті підприємства.
Юлія Іноземцева
20 хвилин
Обговорення