У Тернополі поступову оновлюється громадський транспорт. Зокрема, кілька днів тому на вулиці міста вийшов нещодавно придбаний комунальний тролейбус-гармошка «Škoda 15Tr» №185. Привезли його із міста Чеське Будейовице. Також на автобусному маршруті № 12 і №16 відтепер їздитимуть два автобуси марки МАЗ-226. Їх купив приватний перевізник ТОВ АТК «Еталон». Про це повідомив на своїй сторінці у мережі Facebook міський голова Тернополя Сергій Надал. Тож у місті транспорт поступово оновлюється та стає комфортнішим. Ми спробували знайти відповіді на найпоширеніші запитання тернополян на транспортну тему.
«МАЗ», порівняно з автобусами схожої категорії є кращим у співвідношенні “ціна-якість”. «МАЗ» постачає свою продукцію у Європу, зокрема у країни Балтії та Польщу. Зрештою, «МАЗ» давно зарекомендував себе як високотехнологічний європейський виробник. Для прикладу, двигуни та коробки передач закупляються у Німеччині та США, або виробляються за відповідними технологічними ліцензіями. Та й сам завод «МАЗ» вже давно є частиною німецького холдингу «Неоплан».
Білоруський уряд надає дешеві кредити для своїх виробників. Відтак, новий «МАЗ» з урахуванням навіть митних платежів в середньому на 18-20 % дешевший за автобус аналогічного класу. На одній машині економія може складати до 25 тисяч Євро для місцевого бюджету. Крім того, українське представництво зуміло розбудувати широку мережу технічного обслуговування, котра здешевлює подальшу експлуатацію.
Сьогодні громаді дешевше купувати нові автобуси за кордоном. Проблему, очевидно, треба вирішувати на рівні державної економічної політики. Можливо, коли кредити для виробників стануть дешевшими, вони зможуть конкурувати із закордонними виробниками. Тоді українські міста купуватимуть саме українські автобуси.
Чому купують вживані автобуси MAN?
Усі автобуси MAN, які закупив Тернопіль пройшли фахову перевірку. Вони є сучасними, економними та екологічними, оскільки працюють на зрідженому паливі (LPG) екологічної безпеки Є5, укомплектовані і відповідають європейським стандартам якості. На рівні ЄС діють постійні програми оновлення транспорту фінансовані з спільного бюджету. Крім того дороги там набагато кращі. Відтак автобуси менш зношені і мають великий ресурс роботи.
Завдяки практиці закупівлі бувших в експлуатації транспортних засобів, Тернопіль має змогу купити якісний, сучасний і комфортний автобус за суттєво нижчою ціною, аніж новий.
Якщо б довелось купувати виключно нові машини, то повна заміна автобусного парку розтягнулась би як мінімум на 15-20 років. Між тим, їздити комфортно хочеться вже сьогодні. Це одна з причин, чому у міській раді Тернополя шукають компроміси. Колись цим шляхом пройшли Вільнюс, Варшава, Таллінн, та багато інших міст, котрі почали з вживаних автобусів, а з часом, накопичивши ресурси, переорієнтувались на новий транспорт. Тернопіль обрав такий самий підхід.
Чому транспорт оновлюється так повільно?
Звичайно хотілося б, щоб було більше великих і комфортних автобусів. Однак знайти відповідну партію, як нових, так і вживаних автобусів не просто. Місто зацікавлене купувати більше автобусів однієї марки, бо їх обслуговування стандартизоване і, відповідно, дешевше.
За великими партіями автобусів “полює” не лише Тернопіль, але й інші українські та європейські міста. Кожен добрий господар хоче зекономити кошти і забезпечити комфорт.
Чому мене змушують платити, якщо у мене пільга?
Пільговий проїзд гарантований для всіх мешканців Тернопільської міської територіальної громади. Для цього пасажир має пред’явити відповідну карту тернополянина (Файну карту). З міського бюджету, як приватним, так і комунальному перевізникам, виплачується компенсація за перевезення пільговиків. Так право на пільговий проїзд отримали мешканці сіл, які увійшли до складу Тернопільської МТГ. Керівники інших громад на жаль не компенсують перевізникам за проїзд своїх пільговиків.
Варто зауважити, що у Тернополі ситуація значно краща, аніж, наприклад у сусідньому Луцьку чи Львові. Там пільговики платять за проїзд завжди і всюди. У тому числі й у комунальному транспорті. І платити доводиться більше (у Львові навіть у тролейбусах квиток коштує 7 грн).
Куди скаржитись, якщо водій зіпсував настрій?
Водії поводять себе не завжди коректно. За статистикою, трапляється це частіше у приватних перевізників.
У будь-якому разі, якщо ви стали свідками подібної ситуації, залишіть скаргу в управлінні транспортних мереж за телефоном 52-15-14.
Міський голова доручив розглядати кожну скаргу і вживати заходів для боротьби з порушниками. Загалом, же проблем буде менше, коли на маршрути вийде більше комунального транспорту, який поступово закуповується.
Коли запустять маршрут до…?
Це одне з найпоширеніших запитань, над яким постійно працюють в управлінні транспорту.
По-перше. У Тернополі є брак водіїв тролейбусів та автобусів. Недобір сягає 25 %. Наразі відбувається активний пошук водіїв. Організовано безкоштовне навчання. Водіям гарантована гідна зарплата та повний соціальний пакет. Саме через брак водіїв не вдається запустити більшу кількість маршрутів. Але над цим питанням працюють.
По-друге. Планування і запуск нових маршрутів напряму залежить від збільшення транспортного парку комунального підприємства і заміни малих автобусів середніми і великими.
В окремих випадках, коли потрібно, наприклад, об’єднати кілька маршрутів, які обслуговують різні приватні підрядники, доводиться дочекатися закінчення договору і оголосити новий конкурс. Разом з тим, як нас запевнили у міськвиконкомі, усі пропозиції враховуються при плануванні нових маршрутів.
Обговорення