• Останні
  • У тренді

Від Тернополя до Заліщиків століття тому їздив експрес-поїзд «Люкс-торпеда»

04.08.2019
Юні баскетболісти з Тернополя тріумфували на міжнародному турнірі в Італії

Юні баскетболісти з Тернополя тріумфували на міжнародному турнірі в Італії

01.07.2025
Фонд «Здорові» передав препарат для порятунку новонароджених у перинатальний центр Тернополя

Фонд «Здорові» передав препарат для порятунку новонароджених у перинатальний центр Тернополя

01.07.2025
У Бережанах відділок поліції планують відремонтувати за мільйон

На Тернопільщині гастролеру з Івано-Франківщини оголосили підозру у крадіжці

01.07.2025
Керівником Тернопільської обласної прокуратури призначений Віталій Панченко

Керівником Тернопільської обласної прокуратури призначений Віталій Панченко

01.07.2025
У Тернополі 2 Галицька бригада НГУ відзначила 33-тю річницю створення

У Тернополі 2 Галицька бригада НГУ відзначила 33-тю річницю створення

01.07.2025
Євген Шевцов

Криміналіст Нацполіції Євген Шевцов розповів про особливості своєї професії абітурієнтам ВНЗ МВС України

01.07.2025
зрадниця вирок

На Тернопільщині судитимуть перевізника за незаконне переправлення військовозобов’язаних за кордон

01.07.2025
Руслана Кульбарака

Чортків’янин Руслан Кульбарак повернувся додому після понад двох років у полоні

01.07.2025
забруднення річки Іква

На Тернопільщині посадовця комунального підприємства підозрюють у забрудненні річки Іква: збитки перевищують 2 мільйони гривень

01.07.2025
Сергій Нестерук

У лікарні помер поранений на Донеччині військовослужбовець з Тернопільщини Сергій Нестерук

01.07.2025
Табір "Лисоня"

Вишкільний табір «Лисоня» запрошує молодь на незабутній тиждень

01.07.2025
пенсіонера

У лісі біля Ценева на Бережанщині знайшли мертвим пенсіонера, якого шукали понад місяць

01.07.2025
Середа, 2 Липня, 2025
Газета Місто! Там, де ти живеш!
Співпраця
  • Новини
  • Тернопіль
  • Твоє місто
    • Бережани
    • Борщів
    • Бучач
    • Заліщики
    • Збараж
    • Зборів
    • Копичинці
    • Кременець
    • Ланівці
    • Монастириська
    • Підгайці
    • Почаїв
    • Скалат
    • Теребовля
    • Хоростків
    • Чортків
    • Шумськ
  • Україна / Світ
  • Теми
    • Події
    • Суспільство
    • Політика
    • Кримінал
    • Економіка
    • Освіта
    • Спорт
    • Культура
    • Особистості
    • Релігія / Духовність
    • Смачного!
    • Життя
    • Здоров’я / Краса
    • Господарка
    • Стосунки / Сім`я
    • Історія / Туризм
    • Авто
    • Цікаве
  • Статті
  • Блоги
  • Війна з рф
Немає результату
Переглянути всі результати
Газета Місто! Там, де ти живеш!
Немає результату
Переглянути всі результати

Від Тернополя до Заліщиків століття тому їздив експрес-поїзд «Люкс-торпеда»

Опубліковано Марта Вірянська
04.08.2019
Фото – з мережі Інтернет

Відстань від Тернополя до Заліщиків у 1930-х роках потяг, схожий на гібрид автобуса й лімузина, долав за 2,5 годин. Зараз поїзд “Київ-Чернівці” долає її за 4,5 годин…

“Історична Правда” зібрала детальнішу інформацію про швидкісний рух на Львівській залізниці у міжвоєнні часи.

ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ТАКОЖ

Керівником Тернопільської обласної прокуратури призначений Віталій Панченко

Керівником Тернопільської обласної прокуратури призначений Віталій Панченко

01.07.2025
Почесний громадянин міста Тернополя

У Тернополі родинам загиблих героїв вручили звання «Почесний громадянин»

30.06.2025

Lux-torpeda була так званою “автомотрисою” – вагоном із вбудованим двигуном внутрішнього згорання. На нинішній “Укрзалізниці” такий транспорт називається рейковим автобусом. Сама “торпеда” теж виглядала як гібрид автобуса й лімузину.

“Ракетний” дизайн вагону був ультрасучасним як на 1930-ті роки і коли потяг проходив повз станцію, він привертав загальну увагу. Аеродинамічна форма і відсутність паротяга і відповідного стовпа диму радикально відрізняли “торпеду” від тодішніх поїздів.

Австрійська “Люкс-торпеда” на Краківському вокзалі. Фото орієнтовно 1938 року

Перша “Люкс-торпеда” була збудована у 1933 році в Австрії фірмою Аustro-Daimler-Puch. Польський уряд, бажаючи розвинути залізничні перевезення і підняти занепадаючу промисловість, купив одну мотрису, а потім і ліцензію на неї.

У міжвоєнній же Польщі після перших успішних випробовувань австрійської “торпеди” взялися адаптувати її до місцевих потреб. З 1936 року ці автомотриси будувалися вже на польському заводі Fablok, оснащуючись більш потужними дизельними двигунами, розташованими попереду кабіни машиніста – по одному з кожного боку.

У цих автомотрис диск колеса спирався на бандаж через пневмошину автомобільного зразка, пояснює газета УЗ “Магістраль”. Це покращувало плавність ходу та зменшувало динамічні навантаження на рейки, що було важливо при високих швидкостях руху.

Швидкості справді були неабиякі. Максимальна досягала 120 км/год, але конструкційна в експлуатації була встановлена 115 км/год. Загалом же швидкість руху сягала 100-105 км/год.

Середня швидкість при застосуванні автомотрис була значно вищою, ніж у звичайних паротягів. Так, швидкий поїзд на ділянці Львів-Красне долав за годину 75 км. А при використанні автомотрис середня швидкість на цих ділянках дорівнювала 90 км/год.

Швидкий рух забезпечувала і наявність двох кабін – в протилежних кінцях “торпеди”. В кожному з них сидів машиніст, який керував “своїм” двигуном.

Така конструкція дозволяла уникати тривалого маневрування на вузлових станціях, коли потяг мав рухатися в протилежний бік. Не треба було відчіплювати і переганяти локомотив. Кабіни в обидвох кінцях вагону з’єднувалися світловою і звуковою сигналізацією.

Польська “Люкс-торпеда” на карпатському курорті Закопане. 1936-38 рр.

Офіційно “люкс-торпеди” називалися Pociąg Motorowo-Ekspresowy MtE – “експрес-поїзд із двигуном внутрішнього згорання”. Побачивши перспективність такого транспорту, польська промисловість взялася виробляти й інші автомотриси – хоч і без упізнаваного дизайну, але з гарними показниками швидкості.

Перші “торпеди” поєднували Краків із модним курортом Закопане. В 1936 році поїзд проїхав цю відстань (150 км) за 2 години й 18 хвилин – рекорд, не побитий досі. Пізніше були відкриті рейси “Краків-Варшава”, “Варшава-Катовіце”, “Варшава-Лодзь”, “Львів-Закопане” та інші.

На Галичині станом на літо 1939 року “торпеди” обслуговували маршрути “Львів-Стрий-Дрогобич-Борислав”, “Львів-Галич-Станіславів [Івано-Франківськ]-Коломия”, “Львів-Красне-Золочів-Тернопіль” і згаданий на початку тексту “Тернопіль-Чортків-Заліщики”.

Розклад “Тернопіль-Заліщики”. 1939 рік

Середня маршрутна швидкість на рейсі до Заліщиків складала 58 км/год. Не так уже й багато, якщо врахувати, що на маршруті “Львів-Тернопіль” цей показник сягав 75 км/год, а на маршруті “Львів-Коломия” – 93 км/год.

Для порівняння: прийнята недавно класифікація пасажирських поїздів “Укрзалізниці” передбачає, що найшвидші експреси рухатимуться з маршрутною швидкістю 70-90 км/год, а звичайні пасажирські і приміські – 50-70 км/год.

195 км від Львова до Коломиї “Люкс-торпеда” проїздила за 2 години і 10 хвилин.

Розклад “Львів-Коломия”. Кінець 1930-их

Сучасний поїзд “Москва-Софія” проходить цю ж відстань за 3 години 25 хвилин, причому робить на одну зупинку менше. А пасажирський “Львів-Чернівці” витрачає на ці ж 195 км 6 годин і 52 хвилини.

 Швидкий фірмовий потяг іде повільніше, ніж їздили 80 років тому

За таку недосяжну сьогодні швидкість пасажирам “торпед” доводилося платити – квиток від Варшави до Кракова коштував майже 40 злотих, в той час як середня місячна зарплата наприкінці 1930-их складала 100 злотих.

Для порівняння: нинішній міністр інфраструктури Борис Колесніков обіцяє,  що квиток на рейс швидкісного корейського потяга з Києва до Харкова коштуватиме не більше 220 грн, тоді як середня місячна зарплата в Україні на початку року складала 2700 грн.

Читайте нас в Google News

В кожній автомотрисі було 48-52 місця, всі першого класу. На тлі катастрофічного стану автомобільних доріг у міжвоєнній Польщі “люкс-торпеда” була еталоном швидкості, комфорту і шику.

Вузлова станція Хабувка в карпатському передгір’ї. 1936-38 рр.

Друга світова війна стала кінцем цих залізничних експресів. Більшість “торпед” загинули під авіаційними бомбами, вціліло лишень дві машини на Краківському вокзалі.

Вони використовувалися як поїзди “Тільки для німців” на лінії до Закопаного, а також як спецтранспорт для працівників Генерал-губернаторства [адміністративної одиниці Третього рейху на території Польщі і частини України].

В часи окупації на “торпедах” їздили вершки нацистської адміністрації. Фото: Національний цифровий архів Польщі

Червона Армія, яка відбила вагони у нацистів, повернула їх соціалістичному польському уряду у непридатному для пасажирському руху вигляді.  Якийсь час однією з “торпед” возили на роботу шахтарів, а з іншої скручували запчастини на випадок ремонту.

Приблизно в 1954 році обидві “люкс-торпеди” були списані на злом і до нашого часу не збереглися.

Київський бензотрамвай – теж по суті автомотриса. Розгалужена мережа трамваїв із двигунами внутрішнього згорання існувала на Лівому березі з 1911 до 1934 рік, поки її не електрифікували

 

Теги: Lux-torpedaавтомотрисамістопотягтернопільтернопільські новиниТранспорт
Share8ShareSend

Пов'язані публікації

Любов Захаркевич

Померла лікарка-гінеколог Любов Захаркевич з Тернополя

30.06.2025
Богдан Тремба

Після дев’яти місяців боротьби за життя помер захисник з Тернополя Богдан Тремба

30.06.2025
Завантажити ще
Опілля квас Опілля квас Опілля квас
Ua News media group Ua News media group Ua News media group
Весна – час оновлення! Стильні кросівки, елегантні туфлі, трендові моделі – це в магазині inShoes Весна – час оновлення! Стильні кросівки, елегантні туфлі, трендові моделі – це в магазині inShoes Весна – час оновлення! Стильні кросівки, елегантні туфлі, трендові моделі – це в магазині inShoes

Пошук

Немає результату
Переглянути всі результати
Вуличне радіо Вуличне радіо Вуличне радіо

RSS Ровесник – молодіжні новини

  • На війні помер захисник Анатолій Свідер з Тернопільщини 01.07.2025
  • На фронті відійшов у вічність захисник Богдан Черняк з Лановеччини 01.07.2025
  • На Тернопільщині у ріці знайшли мертвим зниклого пенсіонера 01.07.2025
  • Криміналіст Нацполіції Євген Шевцов розповів про особливості своєї професії абітурієнтам ВНЗ МВС України 01.07.2025
  • Meest Shopping: швидка та надійна доставка з магазинів Німеччини до України 01.07.2025
Погода
Тернопіль

вологість:

тиск:

вітер:

Погода на 10 днів від sinoptik.ua



  • Контакти
  • Співпраця
  • Редакційна політика
Газета Місто. Тернопільські новини

ГО Медіа-центр Тернопіль

Газета МІсто. Тернопільські новини. Незалежні, оперативні і об'єктивні новини Тернополя і Тернопільської області. Політика, аналітика, економіка, спорт. Інформаційні матеріали сайту gazeta-misto.te.ua є інтелектуальною власністю інтернет-ресурсу Газета Місто. Використання матеріалів сайту лише за умови відкритого посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на Газету Місто не нижче третього абзацу.

Немає результату
Переглянути всі результати
  • Новини
  • Тернопіль
  • Твоє місто
    • Бережани
    • Борщів
    • Бучач
    • Заліщики
    • Збараж
    • Зборів
    • Копичинці
    • Кременець
    • Ланівці
    • Монастириська
    • Підгайці
    • Почаїв
    • Скалат
    • Теребовля
    • Хоростків
    • Чортків
    • Шумськ
  • Україна / Світ
  • Теми
    • Події
    • Суспільство
    • Політика
    • Кримінал
    • Економіка
    • Освіта
    • Спорт
    • Культура
    • Особистості
    • Релігія / Духовність
    • Смачного!
    • Життя
    • Здоров’я / Краса
    • Господарка
    • Стосунки / Сім`я
    • Історія / Туризм
    • Авто
    • Цікаве
  • Статті
  • Блоги
  • Війна з рф

Газета МІсто. Тернопільські новини. Незалежні, оперативні і об'єктивні новини Тернополя і Тернопільської області. Політика, аналітика, економіка, спорт. Інформаційні матеріали сайту gazeta-misto.te.ua є інтелектуальною власністю інтернет-ресурсу Газета Місто. Використання матеріалів сайту лише за умови відкритого посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на Газету Місто не нижче третього абзацу.