Спроб запустити соціальні карти було багато, але уявлення про те, що таке насправді соціальна картка можна скласти на прикладі Києва та Львова (більше вони поки ніде не прижились). Важко сказати наскільки ці карти там популярні та корисні, але принаймі доступної, зрозумілої інформації по них найбільше. Ну і порівняємо з «соціальною карткою тернополянина».
31.08.2017 виконком ТМР виділив 3,050 млн.грн. на виготовлення “Соціальної карти тернополянина” для пільгових категорій населення. Судячи з очікувань І.Мединського картку тернополянина оформлять 60% мешканців Тернополя, тобто планується зібрати ще приблизно стільки ж (~60 000 раз по 57 грн.). Випуск решти 50 тисяч карток, як вже говорилось, оплачують платники податків в сумі 3,050 млн.грн., тобто ті ж самі люди.
Ну а тапер батл соціальних карток Київ/Львів проти Тернополя. Звучить вже весело, але реальність ще комічніша.
Київ/Львів
Картка киянина чи львів’янина – це платіжна картка, яка емітована Ощадбанком та підтримує платіжну систему Visa. Крім звичайних платежів за товари чи комуналку дає можливість спрощеного замовлення соціальних пільг: від субсидій і до дозволу на встановлення автономного опалення (як у Львові). Також, це спрощене замовлення муніципальних адмінпослуг (запити про несудимість, про доходи, запис на прийом до службовця etc). Одним словом, ця картка завдяки BankID вирішує питання ідентифікації в Інтернет. В Києві – це ще й електронна медична картка, електронна реєстратура, а також модуль «Освіта» з персональним кабінетом учня (успішність, відвідуваність, контроль за витратами учня). Карта львів’янина – це оформлення безоплатного харчування, безоплатних уроків плавання, пільгових оздоровчих путівок. І в Києві, і в Львові діють програми лояльності в торгівельних мережах, карткою можна придбати квитки на поїзд, поповнити мобільний, застрахуватись. Ну, і звичайно, ця картка забезпечує безкоштовний проїзд в міському транспорті для пільговиків і можливість оплати проїзду для не пільговиків. Поповнення таке ж як в звичайних банківських карток: з картки на картку або через термінал чи касу. Видається безкоштовно в Ощадбанку, і на залишок навіть нараховуються відсотки.
Тернопіль
Картка тернополянина надає право безкоштовного проїзду для пільговиків та можливість оплати проїзду для не пільговиків.
Але. Допустивши дві помилки в словах «соціальна карта», наші кумири на цьому не зупинилися і додали ще дві. Повна назва карти тернополянина звучить як «Електронний квиток соціальна карта тернополянина». Скорочено «Файна карта» (без «файна» в Тернополі, звісно, ніяк).
Що таке «Електронний квиток» ми побачимо на прикладі Вінниці та того ж Львова.
Батл Вінниця/Львів проти Тернополя
«Побачимо», тому що говорили про е-квиток у Вінниці давно, але розпочали його розробку ще на початку 2016 року. Для цього Вінницею та Львовом було залучено кредит ЄБРР на суму €8 млн. та €10 млн. відповідно. До тогож, Європейський банк контролює кожен етап впровадження е-квитка, а його тестовий запуск планується на 2018 рік (повноцінний перехід на е-квиток в 2019). Тобто це дорогий і тривалий в часі процес, який на виході дає: контроль за пільговиками, відмову від послуг кондукторів (готівки), які на першому етапі стануть консультантами. Обслуговується це все відповідним програмним забезпеченням, диспетчерською службою та мережею поповнень (до 400 точок в Вінниці). Також поповнення електронного квитка планується за допомогою того ж інтернет-банкінгу, терміналів, мобільного додатку, СМС. До речі, придбати квиток не пільговики Вінниці зможуть в тих же 400 точках.
Тернопіль
Кошти на виготовлення картки/квитка виділені за місяць до запуску «проекту». Це майже все що відомо. Сайт почав працювати лише на днях. Поповнення картки – 19 пунктів https://fayna-karta.te.ua. Інші методи поповнення недоступні. Теоретично квиток дає облік пільговиків.
Висновок
«Електронний квиток соціальна карта тернополянина» не є ні соціальною картою, ні електронним квитком, в тому значенні, які ці слова набувають на 17-му році третього тисячоліття.
Про справжні мотиви запуску цього продукту, а точніше сурогату, більше відомо наближеним до Листопадової, але те, що на поверхні виглядає приблизно так. Навряд чи, зняти кеш тут було першим мотивом (є значно менш гемеройніші процедури). Підняття цін на проїзд назріло давно, а так як в піар інвестуються величезні кошти, то не виключено, що виникло бажання завернути подорожчання проїзду в «файну карту». Ну а заробити на всьому живому і не дуже живому закладено в саму суть наших патріотів-побратимів з міськради. Це проходить лейтмотивом вже семий рік і само собою розуміється.
Прогноз
Продукт не просто сирий, а будемо відверті напівфейковий. Розповсюджується методами шантажу, в нерозумно короткі строки та з створенням ажіотажного попиту серед найвразливіших верств населення. В форматі, який передбачений на сьогодні (знижки власникам) більш-менш може діяти до першого судового позову батьків учня, який відмовиться платити невідомо кому.
Одним словом, можна створити схеми з дербану землі, з відмиву і заробляння на грошових потоках, які віддамо належне, діють як годинник. Можна не моргнувши оком «розводити» активістиів, опонентів, «кидати лохів», відмазувати побратимів від криміналу і т.д. Можна навіть взявши гроші платників податків, зняти з них вершки, віддати людям, які кладуть тротуарну плитку і на цьому створити імідж «міцного господарника». Але якщо хоч щось потрібно створити руками… тобто головою. Максимум що світить на виході це «файна карта».
Павло Федоришин, м.Тернопіль
[Фейсбук]
Обговорення