Тернопільські випускники можуть видихнути з полегшенням – зовнішнє незалежне оцінювання закінчилось. Для одних результати тестування стали несподіванкою, для інших принесли розчарування. Значна частина учасників під час тестування не підтвердили річних оцінок, виставлених в атестаті. І цей факт є тривожним сигналом для цілої системи освіти.
Ще кілька абітурієнтів через порушення правил тестування взагалі не зможуть цього року стати студентами вищих навчальних закладів. Про це пише Зоряна Гарасимів у виданні “Номер один”.
Хитрували на тестуванні
4 липня завершилася додаткова сесія зовнішнього незалежного оцінювання для осіб, які не змогли взяти участі в основній сесії. А вже в понеділок, 11 липня, розпочнеться підсумковий етап вступної кампанії – це безпосередньо подача документів у вищі навчальні заклади.
Тернопільщина, як і вся Україна, складала тести основної сесії протягом травня-червня. Участь у тестуванні взяли понад 6,5 тис. осіб, що значно менше, ніж у минулому році. Це, в першу чергу, зв’язано з демографічною ситуацією в країні та з тим, що випускники попередніх років реально оцінили свої шанси і не реєструвалися на ЗНО повторно.
– У цілому тестування пройшло організовано, – розповідає відповідальний за проведення ЗНО в Тернопільській області Юрій Шайнюк. – Мали місце окремі факти видалення учасників із пунктів тестування за порушення процедури. Загалом таких осіб було 12. Такі факти виявлено під час тестування з різних навчальних предметів. Зокрема, української мови, історії України, біології, фізики, географії та хімії. Учасники мали при собі мобільні телефони та шпаргалки, які було виявлено під час технічної перерви та безпосередньо під час тестування. Такі учасники були позбавлені права продовжити роботу над тестами. Їхні результати було анульовано. Вони не підлягають апеляції. Всі факти оформили відповідним чином, що дає підстави говорити про правильність дій працівників пункту тестування.
У підсумку в атестати випускників за ЗНО було внесено результати 1 бал. Це фактично позбавило їх можливості цього року поповнити лави українських студентів.
– Результати тестування випускники шкіл отримали буквально напередодні випускного. Це вносило певну нервозність у свято випускного вечора. Багато учасників були здивовані своїми результатами. Дехто не задоволений. Навіть звертався з апеляціями. Однак їх відсоток був невеликий, – пояснює Юрій Шайнюк.
Загалом результати тестування цьогоріч є не надто втішними. Під час оцінювання з української мови 13% випускників продемонстрували початковий рівень знань. Ця оцінка буде в атестаті про повну загальну середню освіту. Що стосується достатнього та високого рівня, то таких учасників було 60%. У порівнянні з минулим роком це приблизно на 16% більше. Це є свідченням того, що було зроблено правильні висновки з минулорічного, можна сказати, провального тестування. Результат був неочікувано низький, особливо враховуючи, що Тернопільщина є україномовним регіоном. Попри те, збільшився відсоток учасників з високим рівнем навчальних досягнень. Торік в області їх було лише 12%, у цьому – 25%.
У зв’язку з певними обставинами, минулого року результатів ЗНО не було оприлюднено УЦОЯО, тому проаналізувати динаміку впродовж останніх двох років складно. Однак фахівці районних методичних кабінетів та Тернопільського ОКІППО провели паралелі зі шкільними досягненнями учасників ЗНО. З’ясувалося, що значна частина випускників не підтвердили оцінок, які вони отримали в школі.
– За результатами порівняльного аналізу встановлено, що учнів, які склали математику на початковому рівні, – 9%, а саме 129 учнів. Цей предмет як державну підсумкову атестацію обрали лише 28% випускників. Це є свідченням того, що математику не розцінюють як пріоритетний предмет. Достатній та високий рівень з цього предмета підтвердили близько 50% зареєстрованих. Значна частина осіб обрали історію України. Це 72% від загальної кількості всіх випускників. Загалом 3556 учасників. Окремі навчальні заклади стовідсотково обирали історію України як державну підсумкову атестацію. 5% учасників отримали початковий рівень знань. Якісний показник показали 48% учасників ЗНО. Це низький результат для цього предмета, адже історія України вивчається широко, всебічно. Деякі школи мають додаткові години з цього предмета. Тому такий показник дещо здивував. Через результати тестування з історії України саме виникла дискусія щодо того, аби вплинути на керівників навчальних закладів та вчителів, які оцінювали дітей одними балами, а ті не підтвердили свого результату. Фактично через тестування з історії чимало претендентів на золоті та срібні медалі зійшли з дистанції, – констатує Юрій Шайнюк.
Кожна третя медаль – дута
У цьому році на золоті та срібні медалі претендували 777 випускників. Із 639 претендентів на «золото» його отримали лише 315 осіб, а із 138 на «срібло» – 178. Це пов’язано з тим, що частина випускників не підтвердили своїх результатів стосовно золотої медалі і спустилися на сходинку нижче – до срібної. Разом з тим, 36,8% претендентів не підтвердили своїх результатів. У порівнянні з минулим роком це фактично на 8% більше. Цьому є логічне пояснення: торік лише українська мова проходила у вигляді державної підсумкової атестації. А цього року додався ще один предмет – або математика, або історія України.
– Незалежне оцінювання показало реальну картину якості підготовки наших школярів. Рівень знань дітей знижується. У них немає бажання вчитися або ж роблять це недобросовісно, – каже Юрій Шайнюк. – Можливо, знизився рівень викладання певних предметів чи навіть навчальних закладів. Багато школярів завершують навчання у дев’ятому класі, тому вчителі заохочують учнів оцінками, аби ті не залишали навчального закладу. Крім того, навчальна програма є дуже важкою. Тому діти втрачають інтерес. Усе це вилилось у такі невтішні результати. Звичайно, є чудові діти й оцінки. У нас є учасники, які отримали результати у 200 балів, але, на жаль, вони в меншості. Ці дані потрібно узагальнити, проаналізувати і вирішити, яким чином рухатися далі, адже з роками ситуація лише ускладнюватиметься.
Загалом результати ЗНО є вагомою підставою для того, аби переглянути навчальні програми і виокремити з них головне, адже детальне вивчення великої кількості предметів призвело до того, що чимало школярів просто не можуть охопити весь обсяг інформації і сконцентруватися на головному.
Цифра
36,8% випускників області не підтвердили своїх медалей під час ЗНО.
За даними відповідального за проведення ЗНО в Тернопільській області
Обговорення